• BigMama08

Ni med barn som har fått bruna ögon...

Några frågor till er.

Har surfat runt i några trådar liknande denna men har fortfarande frågor jag skulle vilja ha svar på. Är så nyfiken på detta.

Hur gamla var era barn ungefär när ni anade att de skulle bli bruna?
    Hade barnen klara, blå ögon från början som sen ändå har blev bruna till slut?

Anledningen till att jag frågar är att jag är lite nyfiken på om vår lille bebis som nu är 5 mån kommer att få behålla sina klarblå ögon. Jag har läst att ögonfärgen kan ändras långt upp i åldrarna men gäller det även de som redan fått en klar, blå definierad färg?

Jag (mamman) har gröna ögon med lite brunt i och pappan har bruna. 1:a barnet har bruna och föddes mer eller mindre med bruna. 2:a barnet har blå. Lite överraskande eftersom inte någon av oss har den färgen. Men den finns ju i släkten så inget sensationellt med det. Fast lite av en surprise ändå om två av våra barn skulle få en ögonfärg ingen av oss har .

• Svar på tråden Ni med barn som har fått bruna ögon...
  • 4an

Mina två brunögda barn hade en mörk djuplila färg på sina ögon innan de blev bruna, och vid tre månaders ålder var det ingen tvekan om att det var bruna det skulle komma att vara.

De två blåögda hade en mörkt blå färg redan från start, och som sedan har ljusnat lite med åldern.

• MammaHela

Jag har tre barn, jag har blå/grå/gröna ögon.
    Barnen har två olika pappor, pappa ett har blå ögon och pappa två har superbruna ögon. Min mamma har brun/gröna ögon och min pappa vet jag inte vad han har.

Barn ett som har pappa ett som pappa har blå/grå ögon
    barn två som har pappa två som pappa har blåa ögon
    barn tre som har pappa två som pappa har knallbruna ögon.

Men hon hade blå/grå ögon när hon föddes, de var blå/grå även när hon var 4 månader. Men när hon var 8 månader så hade de ändrats till knallbruna. (vet detta för jag kollade just på bilder av henne).

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • moohl

Har inga barn med bruna ögon men min dotter som tydligt hade blå ögon, minst upp till 1årsdagen, skiftade ögonfärg tills hon blev 2,5 år. Vi visste inte om de skulle bli bruna eller gröna men det slutade med grönmelerade med aningens brunt i.

• Lexie77

Vår dotter hade mer grå ögon än gråblå när hon föddes så jämförde man med andra barn som senare skulle få blå ögon så hade hon inte den där blå nyansen i det gråa. Kommer inte ihåg när de skiftade helt till brun. Hennes pappa har bruna ögon och jag har gröna.

• MammaEmelie91

Min dotter har bruna ögon, pappan har bruna och jag blåa. Hon hade väääldigt mörka ögon när hon föddes så anade redan då att dom skulle bli bruna. 

mammatillebbaa.blogg.se - 19år, mamma till Ebba (feb -08) och Lias (dec -10)!
  • Akleja

Min son är 8 månader och har mörka bruna ögon. När han föddes var de mörka, stålgrå skulle jag vilja kalla de. Jag kunde aldrig se blått i de alls. Man kunde ana mer och mer brunt i de men jag minns inte riktigt när jag blev säker på att det är bruna de kommer att bli. Jag tror inte att han ändrar ögonfärg mer. Ev ljusare med tiden men bruna lär de förbli.
    Jag har bruna ögån och pappan har blåa.

• missteddy

jag har två barn pojken som är älst fick bruna nästan på en gång de blev mörkare och mörkare för varje dag men föddes med isbåaögon.

dottern förddes med blåa och har blåa ögon än och blir två i juli

• Tjollabolla

Min son har bruna ögon, dom var blåa dom första dagarna och sen gråa. Vid 5-6 månader var dom riktigt bruna.
    Både jag och sambon har bruna ögon.

Vår tös däremot, hon har blåa ögon! Vi har hela tiden trott att färgen ska ändras, men icke. Nu är hon 14 månader och har fortfarande blåa ögon... Man tycker det borde vara nästan omöjligt med 2 föräldrar med bruna ögon...

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Elli47

Båda pojkarna har bruna ögon och man såg redan på BB att det var brunt faktiskt, enligt mamma såg man det på mig också.

En kompis barn ändrade ögonfärg i 3-årsåldern ungefär, han hade klarblå men sen blev ögonen grönbruna!

• Morsan83

Alla mina barn hade bruna ögon när det föddes.
    Har det än.

L 041216 - M 060224 - A 090630
Svar på tråden Ni med barn som har fått bruna ögon...