• BigMama08

Ni med barn som har fått bruna ögon...

Några frågor till er.

Har surfat runt i några trådar liknande denna men har fortfarande frågor jag skulle vilja ha svar på. Är så nyfiken på detta.

Hur gamla var era barn ungefär när ni anade att de skulle bli bruna?
    Hade barnen klara, blå ögon från början som sen ändå har blev bruna till slut?

Anledningen till att jag frågar är att jag är lite nyfiken på om vår lille bebis som nu är 5 mån kommer att få behålla sina klarblå ögon. Jag har läst att ögonfärgen kan ändras långt upp i åldrarna men gäller det även de som redan fått en klar, blå definierad färg?

Jag (mamman) har gröna ögon med lite brunt i och pappan har bruna. 1:a barnet har bruna och föddes mer eller mindre med bruna. 2:a barnet har blå. Lite överraskande eftersom inte någon av oss har den färgen. Men den finns ju i släkten så inget sensationellt med det. Fast lite av en surprise ändå om två av våra barn skulle få en ögonfärg ingen av oss har .

• Svar på tråden Ni med barn som har fått bruna ögon...
  • pp08

Blåa ögon (eller varianter därav) är reccessivt. Generna kommer i dubbel uppsättning och för att de ser blåa ut måste man ha ärvt från båda föräldrarna. Kombinationerna av bruna/gula/gröna ögonen kan vara homozygot(två av samma) eller heterozygot (två olika).

Om man säger att blå är "aa", och andra kombinationer "AA" eller "Aa"; då kan man som icke-blå ögon föräldrar få blå-ögda barn. Men det som är i princip omöjlig är att 2st. (ren) blåögda föräldrar få ett barn med bruna ögon!

dvs "aa" = blå (eller blå-grå eller blåa varianter)
    "Aa" eller "AA" = brun, gul, grön eller andra varianter

Flicka 2009 ; MF feb2011
  • babyonboard1

vår dotter hade mörka klarblå ögon när hon föddes nu när hon e 5 månader är dem bruna... pappan har bruna jag blå/gröna på min sida är det morfar som hade bruna ögon...  :):)

• Thalis
    pp08 skrev 2011-04-11 10:48:31 följande:
    Blåa ögon (eller varianter därav) är reccessivt. Generna kommer i dubbel uppsättning och för att de ser blåa ut måste man ha ärvt från båda föräldrarna. Kombinationerna av bruna/gula/gröna ögonen kan vara homozygot(två av samma) eller heterozygot (två olika).

Om man säger att blå är "aa", och andra kombinationer "AA" eller "Aa"; då kan man som icke-blå ögon föräldrar få blå-ögda barn. Men det som är i princip omöjlig är att 2st. (ren) blåögda föräldrar få ett barn med bruna ögon!

Nej, det är inte omöjligt att blåögda får brunögda barn dock är det mindre vanligt!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Jeanette1974

Pappan har gröna ögon och är mörbrun i håret.
    Jag har gröna ögon och har också brunt hår.

1:a barnet har gröna ögon och är mörkblond. (Ögonfärgen ändrades vid ett halvårs ålder ungefär)
    2:a barnet har blå ögon och är mörkblond/ljusbrun i håret
    3:e barnet har blå ögon och är blond
    4:e barnet har blå ögon och är blond

Enligt våra anlag från våra föräldrar så har vi 75 % chans att få grönbrunögda barn och 25% chans att få blåögda.
    Men vi fick tvärt om: Lite kul tycker jag.

Mamma, pappa och fyra barn
  • Abby76
    pp08 skrev 2011-04-11 10:48:31 följande:

Förr trodde man att ögonfärg ärvdes genom sk. mendelsk genetik och då stämmer ditt exempel. Nu vet man att ögonfärg bestäms av flera olika gener och det stämmer därför inte riktigt. Grönt räknas dessutom som en egen färg idag och inte bara som en variant av brunt eller blått. Det är mindre vanligt att två blåögda får barn med mörkare ögonfärg än de själva, men det händer.
  • Abby76

Glömde svara på TS fråga. Min son har bruna ögon och de har aldrig sett blåa ut egentligen. De har varit väldigt mörka så att det har varit svårt att säga vilken färg de har. Men nu är han 10 månader och de blir mer och mer bruna.

• Angeliqan

1.a dottern har blå/gröna ögon.
    2.a dottern har mörkbruna ögon.

Jag hade isblå ögon tills jag var ca 16 år. Nu är de i nån ljusgrön färg.
    Pappan har bruna ögon.

1.a dottern hade djupblå ögon på bb.
    2.a dottern såg man redan på bb att de skiftade i brunt (gråbruna då).

• Dixabilly
    BigMama08 skrev 2011-04-10 21:05:56 följande:
    Intressant! Vad har du och din mamma för färg på ögonen? Blå?

Menar du att din son hade helt blå ögon ända upp till 8 månader? Såg man inte alls innan det att de skulle bli bruna eller gröna? Hur snabbt blev de bruna?
    Nej vi anade inte att han skulle få bruna! Han hade blå innan!
    Både min mamma har typ blå, och mina skiftar färg mellan grå, blå och gröna.

Alla i min makes familj har grön/blåa och resten i min familj har blå/grå
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • amia01
    Dixabilly skrev 2011-04-13 10:02:41 följande:
    Nej vi anade inte att han skulle få bruna! Han hade blå innan!
    Både min mamma har typ blå, och mina skiftar färg mellan grå, blå och gröna.

Alla i min makes familj har grön/blåa och resten i min familj har blå/grå
    Vad skoj att höra att det finns fler blåögda som fått brunögda barn. Vår son föddes med väldigt mörkt blå/gröna ögon, så vi misstänkte att dom skulle bli bruna, men kunde liksom inte riktigt tro på det eftersom vi båda föräldrar har grå/blå ögon. Men vi får väl vara undantagen som bekräftar regeln
    Närmsta släkt med bruna ögon är farbror och farfar, men det finns brunögda även ett led bakåt i min släkt.

Sonen är för övrigt både brunögd, mörkhårig och har mycket pigment i huden, lite "smutsig" för jämnan och blir lätt brun. Medan storasyster som har ljust blå ögon är ljushårig och blek i hyn. Snacka om att få en av varje sort
  • BigMama08
    Fru Sveden skrev 2011-04-11 10:38:24 följande:
    Vår son hade en väldigt klarblå (åt det mörkare hållet) när han föddes och fick sedan ljusare och ljusare blå och nu har han gråblå ögon med brunt stänk i mitten så dom ser väldig bruna ut. (han är snart 9 månader) vi får väl se om hans ögon också blir bruna till slut. Äldsta sonen hade blå ett jätte kort tag och sedan började dom ändra färg inne vid pupillen och sedan spred sig det bruna utåt. Han har dock fortfarande en väldigt mörkt blå ring runt ögonen om man tittar i speciella ljus annars ser den mest bara svart/mörkbrun ut.

(Min man kommer bli en aning "sur" om yngsta sonens ögon blir bruna eftersom han varit så glad att han fått en son i alla fall som fått hans gener = Blond och blåögd, men yngsta sonen kommer vara blond i alla fall och grisskär efter pappa)  
    När kom det där bruna stänket ungefär? Kommer du ihåg?

Min bebis har bara sen jag skrev det här fått mörkare ögon igen tycker jag. Konstigt hur det ändras .Han har haft en sån klarblå färg men nu vid 6 mån så är de så mörka att man knappt kan urskilja färgen såg jag idag när vi var ute. Det är olika ljus också.
Svar på tråden Ni med barn som har fått bruna ögon...