• Amorella

Föräldraledighet - max tre perioder per år

I Föräldraledighetslagen står det: "Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår" (10 §). Hur ska man tolka detta med tre perioder? Vad är egentligen en period? Är en period avslutad varje gång föräldraledigheten bryts av heltidsarbete? Hur funkar det för er på ert arbete?

Jag blir helt galen på denna regel, eftersom det innebär att vi inte kan dela föräldraledigheten som vi vill. Vi varvar perioder med heltid föräldraledighet för den ena med halvtid föräldraledighet för båda. Skulle vi få göra som vi ville - d.v.s. vad som skulle passa bäst utifrån våra arbetsuppgifter - skulle vi förbruka våra tre perioder på bara ett par månader...

Jag har kontaktat facket för att få besked, men har tyvärr inte fått svar ännu.

• Svar på tråden Föräldraledighet - max tre perioder per år
  • strojes

den regeln har jag inte hört om!
    håller med dig i frågan om vad som räknas som en period?? de kanske menar att man inte kan vara ledig heltid och sedan jobba heltid om vartannat... hoppas det annars går det ju inte att göra som vi tänkt att jobba halva veckan var.....

• mmonika77

3 sammanhängande perioder menas det.

• Amorella

mmonika77:
    Hur menar du med "sammanhängande"? Om perioderna hänger ihop är det väl en period?!

Enligt vår löneadministratör kan man inte ens ta ut semester utan att därmed dela upp föräldraledigheten i två perioder... Tar man ut en längre sommarsemester och sedan en kortare höstsemster (vilket vi tänkt göra) så har vi förbrukat våra tre perioder! Då kan vi inte göra så att min sambo jobbar heltid de perioder han har undervisning (ca fyra tillfällen på ett år) för då är han uppe i sju perioder på ett år! Dessutom måste han jobba heltid de veckor han är iväg på konferens (ca två eller tre per år), annars går det ju inte med reseräkningen - då är han uppe i tio perioder på ett år. Ja, det är egentligen exakt samma sak för mig!

• Mia83

Om arbetsgivaren är jäklig kan h*n neka till att man är hemma t ex en dag i veckan, och hävda att varje dag räknas som en ny period . Urfånigt tycker jag, men regeln är ju så luddig, att den kan tolkas mer eller mindre hur som helst.

• Amorella

mia83:
    Ja, den är ju extremt vag! Syftet borde väl kanske vara att underlätta för arbetsgivaren med vikarier. Om man t.ex. jobbar heltid ett par veckor, inte alls ett par veckor, sedan 25 % en vecka, 75 % en annan o.s.v. kan det ju bli jobbigt att sätta in en vikarie. Men vi har ju inga vikarier på mitt jobb! Det anställs ju inte precis en vikarie för att skriva klart min avhandling när jag är hemma - tyvärr! Detsamma gäller min sambo som också forskar.

Och är det en ny period om föräldraledigheten sammanhänger men man ändrar omfattning av föräldraledigheten, t.ex. från 25 % till 50 %? Det är också oklart!

• mmonika77

Ja så att du ska ha 3 sammanhängande perioder typ 3 veckor i sträck = 1 period, 2 dagar ledigt, 2 dagar jobba=1 period, 1 v ledigt, 1 mån jobba=1 period= 3 perioder på 1 år. Precis som Mia83 skriver.

• mmonika77

Jag fick inte jobba 2 dagar i veckan för då räknades det som 1 period.

• strojes

då faller ju liksom vitsen med att kunna ta ut delar av en fp-dag. vem är regels satt för? försäkringskassan eller arbetsgivaren? borde ju vara upp till den anställde och arbetsgivaren att bestämma tycker jag! är det fk som sätter stopp eller?

• Amine

Så här tillämpas det hos oss (landstingsanställd)
    Tre perioder eller tre ansökningar. Alltså söker jag 50 % SFL hela året så är det en period. Söker jag sen ledigt två veckor på sommaren är det en period. Och tar jag sen en månad under hösten är det en period. Därefter ges ledigt som vilken annan ledighet som helst, om det går att ordna ersättare osv. Och det gäller per kalenderår.

En dum regel på ett sätt. Samtidigt så vet ju jag varför den behövs hos oss - det missköttes jätte mycket, ville någon vara ledig en lördag var det ju bara att lägga SFL och så sa man "du får inte neka" till arbetsgivaren...

• Amorella

Okej, nu har jag fått lite information från vår löneadministratör.

Om man t.ex. ansöker om att vara ledig alla fredagar ett halvår framåt så räknas det som EN period. Om man däremot lämnar in en ansökan för varje fredag (alltså för en fredag i taget) så blir det FLERA perioder. (Samma sak med halva dagar o.s.v.) Skydiver! Det borde hjälpa dig/er!

Om man är föräldraledig 50 % och sedan går ner till 25 % (d.v.s. byter omfattning på föräldraledigheten) så blir det FLERA perioder.

Om man är föräldraledig men tar semester mitt i (FP + sem + FP) och ansöker om det SAMTIDIGT så blir det EN period.

Hoppas detta var till hjälp för någon! Lagen är ju till för att garantera arbetstagarens rätt till föräldraledighet, men reglerar samtidigt den rätten så att det inte blir några orimliga störningar i verksamheten för arbetsgivaren. Sedan är det oxå så att om det är okej för arbetsgivaren så kan man ta ut föräldraledigt fler än tre perioder, så då löser det sig i alla fall för oss. Jag är så lättad!

Svar på tråden Föräldraledighet - max tre perioder per år