• Hirundinidae

pressat honom?

vår son har bajsat på pottan sedan han var ca 6-7 mån, är nu 1½ år. För några veckor sedan tog vi av blöjan när vi är hemma, vilket resulterar i att han kissar på pottan om har får sitta på den.
    Problemet är att han nu inte vill sitta på pottan om han inte väldigt tydligt visar att han är nödig, alternativt redan börjat sina behov, frågar man honom om han behöver gå på pottan (som man kunde göra förut) så skakar han på huvudet och går åt motsatt håll, skriker om man försöker "övertala" honom.
    Och de senaste dagarna har han kissat på golvet utan att ge tecken, möjligtvis sagt till efteråt, men inte alltid det heller...

Skall jag ta på honom blöjan igen och avvakta eller skall jag fortsätta att bära honom till pottan, även om vi missar nästan varje gång?
    Är nu rädd att han även börjar känna sig stressad eller något vid bajsandet, då han de senaste dagarna inte bajsat på morgonen som han ALLTID gjort annars... 

• Svar på tråden pressat honom?
  • Envira

Men varför har ni börjat pott-träna honom så tidigt? det är trots allt en BEBIS!

• kixan
    Envira skrev 2011-04-09 22:32:40 följande:
    Men varför har ni börjat pott-träna honom så tidigt? det är trots allt en BEBIS!
    inlägget ligger under ec/blöjfri bebis, tänk på det..

TS: Tyvärr har jag inga råd, min första ec-bebis gjorde aldrig så och min andra är bara 4 månader..
    A -03, F -05, V -10
  • Yamma

vår dotter är bara 11 månader men hon vill inte heller alltid kissa på pottan. Hon blir då arg/ledsen när man lyfter dit henne. Jag brukar då ta det lugnt och använda blöja alternativt låta henne vara utan blöja och bara byta byxor om hon kissar. Det verkar gå i perioder hur bra det fungerar, iallafall för oss. Just nu kissar hon sällan på pottan men bajsar nästan alltid där. Vi har tvättmaskin hemma så det gör mig inget att tvätta lite extra.

• Buspojkarna

Försök få det roligt att sitta på pottan. Vi har en anka som sjunger när det kommer något i den. Annars kan man läsa en bra bok som de bara får ha när de sitter på pottan.

Nu är min son snart 3år, men här håller vi på för fullt och det blir inte så många olyckor. Innan han fick sin sjungande potta ville han inte sitta på pottan alls.

• Hirundinidae

Yamma:
    Jag har inte heller något emot att tvätta extra, och det är trots allt skönare (för sonen!) att slippa blöjorna när det funkar, men jag tänkte mest på hans uppfattning av det hela. 
    Fast nu verkar det funka bättre igen, det går väl lite upp och ner antar jag...

• Hirundinidae

Finns information i forumet.

• vittra

De har ju en väldigt jobbig utvecklingsfas vid 18 mån så det kan ju vara den som spökar. Vår dotter har påverkats negativt när det gäller kissandet och bajsandet vid varenda utvecklingsfas och har svårt att hinna eller vilja gå på pottan i tid, så har det varit i flera år trots att hon varit blöjfri.

Om det började precis när ni tog bort blöjan så skulle jag låta honom ha den ett tag igen och testa ta bort kanske om några veckor igen. Om han har varit utan en period och det gått bra förutom en plötslig svacka nu senare (du skriver inte exakt hur länge han hade varit blöjfri när problemen började) så skulle jag ta det med ro och undvika att börja med blöja igen.

• vittra
    Envira skrev 2011-04-09 22:32:40 följande:
    Eh vid 1½ år är man verkligen ingen bebis, och framförallt så är det verkligen inget konstigt att vara blöjfri i den åldern! Men du är väl hjärntvättad av blöjtillverkarna antar jag, och tror på fullaste allvar att barn måste ha blöja i flera år? Newsflash, det är inte sant.
Svar på tråden pressat honom?