• Alexi

Hur tvättar ni vanliga barnkläder?

Jag läser ständigt i trådar om barnkläder, inte minst tex PoP, att de anses hålla så mycket bättre i tvätten än andra märken. Detta tycker jag inte att jag märkt av, jag har en del PoP-kläder till min tvååring men jag tycker en del är riktigt slitna och defintivt inte mindre än tex Lindex. Men man kanske måste specialbehandla dem på något sätt som jag inte orkar? Jag kör alla vanliga barnkläder (tröjor, byxor och strumpor) i 60 grader och torktumlar det mesta, brukar försöka hängtorka tex en del PoP-tröjor just ifall de slits extra av torktumling men lyckas nog inte alltid med det. Men jag är inte beredd att lägga så särskilt mycket tid varje vecka på tvätt heller så jag får ju ta att de slits mer i så fall.

Men hur gör ni?

• Svar på tråden Hur tvättar ni vanliga barnkläder?
  • HeartsOnFire

Jag tvättar alltid kläderna i 40 grader för alla kläder kan inte tvättas i 60 grader.
    Torktumlare äger vi ingen så jag hänger bara upp kläderna på tork.

• mamma till tre busungar

Tvättar det som går i 60. Resten i 40. Aldrig sköljmedel på ytterplagg. Torktumlar det som går. Hänger resten.

• Busbellan

Jag tvättar alla kläder i 40 grader och hängtorkar det mesta.
    Torktumlar gör jag bara med trosor, strumpor och velourpagg

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

och förresten så tvättar jag det mesta ut och in

Mamma till Nora, August och Ella
  • Akmi

Jag tvättar alla kläder i 40. Hängtorkar allt.

• IsaCMoJs

40 grader på alla kläder och hänger in i torkskåpet utan att sätta igång det!

• Cinderella87

Tvättar allt som går på 60 grader. Framförallt strumpor, underkläder, sängkläder, handdukar och barnkläder. Resten där det står 40 grader på kör jag i 40 sedan hängtorkas allt. Tycker att barnkläderna inte slits nå mycket av 60 grader. Dock slits kläder snabbare i torktumlare...

• vittra

Det sliter ju väldigt mycket att torktumla, och även att tvätta i 60 grader. Många plagg klarar inte 60.

Vi tvättar nästan alltid kläder i 40 grader och hängtorkar. Ytterst få gånger tvättar vi kläder i 60, tex en pyjamas som blivit nedbajsad eller något (trosor däremot brukar få åka med i 60-tvätten).

• fru edinge

Tvättar i 40 grader, alltid ut o in, torktummlar bara underkläder, handdukar och sängkläder..

• Alexi

Fast de flesta barnkläder är ju märkta 60 grader och även torktumling så då borde de ju tåla det? I alla fall vanliga baskläder utan tryck.

• LinnV

Jag tvättar alla barnkläder i 40 grader och hängtorkar, tycker de håller sig fina länge vare sig det är pop eller lindex! 

• Lajkie

Alltid 60 grader. Hängtorkar.
    Kläderna hålls fräscha. Både pop, lindex osv

• Edalia

vi följer tvättråden på kläder, torktumlar inget.
    väldigt få av sonens kläder som har slitits, tror det är ett par byxor från lindex, ett par från kappahl och ett set från hm som jag blev riktigt besviken på vad det gällde färgerna, annars så håller dom fint.

Sonen har väldigt få kläder som kan tvättas i 60, några byxor .

• dripdrop

Tumlaren sliter ju mycket på kläderna, likaså höga temperaturer.

Tumlar ändå allt som går, då blir man av med ludd och fibrer, och hår... Dessutom bli de mjukare.

Tvättar det mesta i 40 om det inte är typ nedbajsat eller så. Då känns det fräschare att köra i 60. Tvättar även alla begagnade kläder (som går) i 60 första gången.

• Blgebo

Tvättar enligt tvättrådet, ut och in, hängtorkar, aldrig sköljmedel eller tumlare. Tumlar bara sängkläder och handdukar.

• gryning2

Det mesta tvättar jag i 40 grader men ibland får barnkläderna tvättas i 60 om det är svårare fläckar på. Jag tycker de flesta barnkläder brukar och bör tåla 60 grader. Hängtorkar allt eftersom vi inte har torktumlare. Ska flytta till hus snart och får då torktumlare men jag tycker det är onödigt och inte så miljövänligt med torktumling så den kommer nog inte att bli så väl använd.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Norrskenet

Säger som flera här, sluta torktumla om du inte vill att kläderna ska bli slitna!

Jag tvättar de flesta kläder enligt 40, då det oftast bara är enstaka plagg som går att tvätta i 60 grader. Hängtorkar allt och kan säga nu när tredje barnet är litet, att ännu håller kläderna, trots att han är det tredje barnet som använder dem och jag har inga POP-kläder, utan Lindex och liknande.

Svar på tråden Hur tvättar ni vanliga barnkläder?