• Anonym (undrande/orolig)

Klitoris

Hej!
    Jag hoppas du kan hjälpa mig med detta.
    Jag bor utomlands och barnläkaren kollade på lillans klitoris och frågade mig om jag masserar lillans klitoris vid blöjbyte...
    Ehh nä svarade jag helt chockad över frågan (har ju hört att man tom helst ska undvika att ens sära på blygdläpparna)
    Läkaren sa : men det måste du! Se här, det är skinn över själva klitoris. Det är vanligt att det växer och stänger/täpper till särskilt med babyflickor som har tjockt sekret (som min dotter har/haft)

Ska verkligen klitoris "ploppa" ut om man trycker/drar däruppe (där blygdläpparna går ihop)
    det gör det inte på min dotter.
    Min dotter är 7 månader (född aug 2010)

• Svar på tråden Klitoris
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag förstår inte riktigt hur det står till. Men det finns ett tillstånd då flickor har mer eller mindre sammanväxta blygläppar, vilket påminner om det du beskriver. I så fall behandlar man i Sverige med att smörja med en östrogenkräm eller kortisonkräm, som läkare ordinerat naturligtvis.

Läs mer om Vulva Synekier, så kanske du känner igen symtomen.

MVH Christine

tack så hjärtligt för ditt svar! kollade lite på nätet efter ditt svar och det verkar som om det är det hon har..
    ihopväxandet är bara över klitoris och precis undertill.

men läste också att det inte behövs behandlas utan att det ofta löser sig innan skolåldern, så känns lite onödigt då att smörja med diverse krämer som det finns att tillta. eller vad tycker du? jag menar så vitt jag vet så lider hon inte utav det.

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Du har helt rätt om att det kan lösa sig spontant, utan krämerna. Är sammanväxningen stor påskyndar dock behandlingen "öppningen".

Har ni möjlighet kanske ni kunde låta en läkare i Sverige titta på henne (om ni skall hit i sommar tex).

Hur som helst ordnar det sig säkert! Solig

MVH Christine

BVC Sk�terskan skrev 2011-05-06 10:24:40 följande:
    Hej igen!

Du har helt r�tt om att det kan l�sa sig spontant, utan kr�merna. �r sammanv�xningen stor p�skyndar dock behandlingen "�ppningen".

Har ni m�jlighet kanske ni kunde l�ta en l�kare i Sverige titta p� henne (om ni skall hit i sommar tex).

Hur som helst ordnar det sig s�kert! Solig

MVH Christine
    det är bara sammanvuxet precis över klitoris alltså inte hela dem inre blygdläpparna... ska absolut låta nån kika på det nästa gång vi är i sverige för säkerhetss skull.
    tack så hjärtligt för dina svar och all din hjälp!
    kram
    Anonym (undrande/orolig) skrev 2011-05-06 22:25:59 följande:
    det är bara sammanvuxet precis över klitoris alltså inte hela dem inre blygdläpparna... ska absolut låta nån kika på det nästa gång vi är i sverige för säkerhetss skull.
    tack så hjärtligt för dina svar och all din hjälp!
    kram

nu bara ett par veckor senare har det börjat växa igen vid slidmynningen också!

Vet du vad krämen heter som man använder mot detta? Vi kommer inte till sverige förräns om ett par månader, är rädd för att det kommer vara helt igenväxt tills dess i och med denna hastiga förändringen på bara 2 veckor :S

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Jag är jätteledsen med det är verkligen en läkare som måste ta beslut om vilken kräm och hur ofta ni bör smörja. Om jag vore dig skulle jag kontakta en barnläkare i Sverige för att boka tid för er dotter (tills ni skall komma hit). Förhoppningsvis får du en tid och kanske även råd på förhand.

Mvh Christine

Svar på tråden Klitoris