• Piggelin

Är du nöjd med din Ford Focus?

Kikar på bil. Nu har vi fastnat för Volvo S60 men mest för Ford Focus!
    Vi tänkte lägga runt 80-90 0000 kr.

Är du nöjd med din Ford Focus? VIlken årsmodell har du? Halvkombi eller kombi? Känns halvkombin "för liten" eller alldeles lagom?
    Kända problem runt Ford Focus?

• Svar på tråden Är du nöjd med din Ford Focus?
  • Verum

Vi sonderade marknaden rejält innan vi köpte bil. Bl.a. kollade vi statistik från bilprovningen. Bestämde oss för en Focus och har inte ångrat oss. Flexifuel-motorn ska enligt vad vi såg vara mer stabil än den vanliga motorn. Våran har rullat felfritt i två år nu. Köpte en 05:a för exakt 90000. Kombi för övrigt.

• k girl

Vi har också en 05:a. Köpte den i höstas, så än så länge har vi inte haft den så länge. Tyvärr har bränsleåtgången varit betydligt större än utlovat, antagligen på grund av den kalla vintern, och den vill gärna krångla när temperaturen ligger på mellan -20 och -30 eller mer. Vi bytte ut termostaten på 3-månadersgarantin för att vi trodde att det var fel på den. Men nej, det har visat sig att motorn är så effektiv att vi upplever att det är svårt att få upp värmen i kupén när det är riktigt kallt ute. Vi har någon specialmotor, kommer dock inte ihåg sifferbeteckningen för den. Till fördelarna hör att den känns stabil, väghållningen är bra, älskar att man sitter högt.

• ewamikaela

Har en 07:a, kombi. Jättenöjd även om bränsleförbrukningen var något hög i vintras men med kalla startar blir det lätt så. Vet inte om några kända problem? Är klart den mest bekväma bil jag kört, och då har jag kört min beskärda del olika bilar.

• k girl

Ett känt problem med Focus årgångar innan -05 är rost. Rostskyddet har ytterligare förbättrats fr o m 08 tror jag.

• Piggelin
    k girl skrev 2011-04-09 19:18:44 följande:
    Ett känt problem med Focus årgångar innan -05 är rost. Rostskyddet har ytterligare förbättrats fr o m 08 tror jag.
    Det är de enda negativa jag också hört, men har inte förstått vilken årsmodell det gäller. Ford focus kostar ju inte så mycket så vi har ju råd med en 06-07:a. Tack för den upplysningen!
  • Egendomligt

Vi har en 04:a, inköpt i höstas. En lite extrautrustad modell (Ghia). En kombi, då är det inga problem att få in barnvagnen + lite extra.

Vi har Ford Focus på jobbet också, men nyare modeller då förstås. En del av kollegorna hävdar att det kan vara svårt att starta bilen om man tankar etanol, och tankar därför bensin på vintern. Vi har bara kört på etanol, inga problem än så länge. En enda gång har jag haft problem att starta den, det var förra veckan när vi inte haft motorvärmare (jag var dessutom stressad eftersom jag skulle in till vårdcentralen med rosslig bebis, vet inte om det påverkade, har inte haft problem att kallstarta den annars)

Leasingbilarna på jobbet har haft lite problem emellanåt, fel på tändningslåset när bilen var nästan helt ny mm, men om ni köper begagnat borde ju sådana problem vara åtgärdade redan :)

• Lindreas

Vi hade en Ford Focus Flexifuel, Ghia, -05. Vi hade den i ungefär ett år och det var tamigfan konstant något fel på den! Det började med att urtrampningslagret gick sönder, men det byttes förstås. Sen var det röststyrningen till stereo och klimatanläggning som lade av. Bilen gick förbaskat ojämnt, det behövdes nya mjukvaruuppdateringar till datorn hela tiden, och hela tiden var det småsaker som inte fungerade. Dessutom, när vi hade den så kunde vi inte tanka etanol, eftersom etanolen just då var kass och förstörde motorn, så det var ju alltid bensin som gällde, vilket liksom inte var tanken när vi köpte den...

Andra jag pratat med som haft likadana har gjort sig av med dem snabbt som tusan, inte ens meken på Fordverkstan behöll sin... Men jag tror helt klart att det finns bra exemplar också, och att vi fick tag i ett riktigt måndagsexemplar som bara strulade. På plus-sidan så är den skitrolig att köra, och jag tyckte den kändes lyxig, på något vis. Vi hade halvkombi och en tuff blå metallicfärg och vid de få tillfällen bilen gick bra så älskade jag den!

• Piggelin
    Lindreas skrev 2011-04-09 19:32:39 följande:
    Vi hade en Ford Focus Flexifuel, Ghia, -05. Vi hade den i ungefär ett år och det var tamigfan konstant något fel på den! Det började med att urtrampningslagret gick sönder, men det byttes förstås. Sen var det röststyrningen till stereo och klimatanläggning som lade av. Bilen gick förbaskat ojämnt, det behövdes nya mjukvaruuppdateringar till datorn hela tiden, och hela tiden var det småsaker som inte fungerade. Dessutom, när vi hade den så kunde vi inte tanka etanol, eftersom etanolen just då var kass och förstörde motorn, så det var ju alltid bensin som gällde, vilket liksom inte var tanken när vi köpte den...

Andra jag pratat med som haft likadana har gjort sig av med dem snabbt som tusan, inte ens meken på Fordverkstan behöll sin... Men jag tror helt klart att det finns bra exemplar också, och att vi fick tag i ett riktigt måndagsexemplar som bara strulade. På plus-sidan så är den skitrolig att köra, och jag tyckte den kändes lyxig, på något vis. Vi hade halvkombi och en tuff blå metallicfärg och vid de få tillfällen bilen gick bra så älskade jag den!
    Ajdå!  ingen bra upplevelse där alltså
    Som jag sagt, det är som när jag tittade på barnvagnar - det finns ju alltid för och nackdelar med allt. Måndagsexemplar finns det ju, man får helt enkelt hoppas att man inte får det. Vi ska köpa hos en bilhandlare så vi iallafall får lite garanti! Tack för att du delade med dig av lite negativt om den också
  • Prospero

Vi har en -05:a, Ghia. Köpte den -06 i kanonskick. Innan hade vi provat tre olika och denna kändes bäst att sitta i (lite mer skålade säten) och var tystare än övriga. Vi är klart nöjda, har inte varit några problem med den. Jag har också hört det om rosten men det är inget som visar sig än. Den brukar dra runt 0,75 l/mil. Är det ren landsväg på 70- och 90-vägar kan vi komma ner till 0,55.

Vi har inte flexifuel utan bensinvarianten. Kombi. Lite trångt med bakåtvänd barnstol i baksätet är det om man har långa ben i fram, men överkomligt. Bra bagageutrymme utan "tröskel", lätt att lasta.

• k girl
    Prospero skrev 2011-04-09 19:40:24 följande:
    Vi har en -05:a, Ghia. Köpte den -06 i kanonskick. Innan hade vi provat tre olika och denna kändes bäst att sitta i (lite mer skålade säten) och var tystare än övriga. Vi är klart nöjda, har inte varit några problem med den. Jag har också hört det om rosten men det är inget som visar sig än. Den brukar dra runt 0,75 l/mil. Är det ren landsväg på 70- och 90-vägar kan vi komma ner till 0,55.

Vi har inte flexifuel utan bensinvarianten. Kombi. Lite trångt med bakåtvänd barnstol i baksätet är det om man har långa ben i fram, men överkomligt. Bra bagageutrymme utan "tröskel", lätt att lasta.
    Det är ungefär vad vår har dragit nu på vårkanten också, med dubbdäcken på. Mer när det är kallt ute.
  • Lindreas
    Piggelin skrev 2011-04-09 19:35:09 följande:
    Ajdå!  ingen bra upplevelse där alltså
    Som jag sagt, det är som när jag tittade på barnvagnar - det finns ju alltid för och nackdelar med allt. Måndagsexemplar finns det ju, man får helt enkelt hoppas att man inte får det. Vi ska köpa hos en bilhandlare så vi iallafall får lite garanti! Tack för att du delade med dig av lite negativt om den också
    Nej, men såhär i efterhand så tror jag faktiskt att det flesta problemen (förutom de rent mekaniska, som urtrampningslagret och däck som fick balanseras om hela tiden) hade ordnats till om man bytt ut hela datorn i bilen. Kom på en sak till, när jag en gång tutade så stannade motorn. Skumt? Japp. Men på plus-sidan igen måste jag säga att den aldrig krånglade med starten, inte ens vid -25 och utan motorvärmare. På det sättet kunde man alltid lita på den, förutom när det var trassel med mjukvaruuppdateringarna.
  • Fordägare01

Har haft en 2006. Den har skött sig bra i alla år. Den börjar bli lite gammal, men den är pålitlig fortfarande. Det är klart att den drar lite mer än nya bilar, tror den drar cirka 0,8 l/mil blandad körning. Men har faktiskt kört på 0,65 cirka, men då på landsväg enbart. Tror den är värd cirka cirka 35 tkr nu. Beror iofs på allt runtomkring.

Svar på tråden Är du nöjd med din Ford Focus?