• Anonym (pluppen)

Vitaktiga pluppar i halsen?? :(

Jag har en jävligt äcklig åkomma..
    Det bildas som små vitaktiga pluppar i min hals med jämna mellanrum..
    De sitter där och skaver sen lossnar de, men jag kommer åt att pilla bort
    dem med fingrarna så det brukar jag göra..
    De luktar illa så jag tänker att jag kanske får dålig andedräkt om jag inte tar bort dem.

Har för länge sen läst om någn med samma problem här på fl, men jag minns inte
    vad detta berodde det på eller om man ska söka hjälp..
    Någon som vet??

• Svar på tråden Vitaktiga pluppar i halsen?? :(
  • hemlig02

Jag hade så för mååånga år sen, skitäckligt! Men jag vet inte vad det berodde på tyvärr. Hoppas att någon vet, blev oxå nyfiken nu

• Envira

jag har haft precis så. Det är var liksom som sitter i halsmandlarna och tar sig ut från små hål.. Jag hade mycket problem med halsfluss så jag fick operera bort mina halsmandlar!

• finskaflikkan

jag tänker på halsfluss för då blir de ofta vita prickar i halsen... 
    däremot har jag ingen om man kan pilla bort de.... ?

• finskaflikkan
    finskaflikkan skrev 2011-04-09 21:10:59 följande:
    jag tänker på halsfluss för då blir de ofta vita prickar i halsen... 
    däremot har jag ingen om man kan pilla bort de.... ?
    .... har jag ingen aning ska de stå
  • MajaMaria79

Åh de där har ett namn. Min bonusson har sådana. Han pillar ut dem och visar glatt upp dem. De luktar hemskt. Tydligen får man dem om man har gropiga mandlar. Dock ser de väldigt mycket ut som halsfluss om man googlar bilder. Vet inte exakt skillnaden, någon annan som vet?

• Amazina

De kallas tonsillolith. Eller tonsillstenar.

• Anonym

det är smuts som samlas i håligheter i halsmandlarna. vissa har gropigare halsmandlar än andra och kan uppleva detta som ett stort problem, bla med andedräkten. Man kan inte göra så mycket åt det mer än operera bort mandlarna.

• Anonym

ofta benäms det av läkaren som detritus-proppar

• Kanskedinsyrra

vet itne heller vad det är. Har åxå så emellanåt. I tonnåren så hade jag mycket halsfluss men inte nu. Funderar åxå på vad d är. Dom luktar illa klumparna å ibland kan man fåupp dom när man hostar eller harklar sig. blä!
    D behöver inte vara där när man har ont i halsen eller nått utan bara helt plötsligt... kanske har man någon slags infektion i kroppen som man själv inte märker av...

Svar på tråden Vitaktiga pluppar i halsen?? :(