• Anonym

rätt att kasta ut mig och dottern??

Jag och min dotter bor hos min mamma. min mamma vill flytta till sin kille och jag och dottern vill absolut bo kvar här. dock kräver vår hyresvärd en inkomst på 3xhyran för nya hyresgäster för att få ett kontrakt. jag har ju ingt kontarkt jälv men är ju folkbokförd här och betalar såklart också hyra.. når tyvärr dock inte upp till den inkomsten de vill ha (men klarar hyran iaf!!)

om min mamma flyttar har vi fått uppfattningen att jag då inte får bo kvar här med dotterm. men har de verkligen rätt att kasta ut oss??? jag är ju också hyrestgäst även om jag inte står på kontraktet. vi har försökt byta den men det är inte alls lätt och alla vill bara ge min mamma det andra kontraktet (de tycker att de som har kontrakten är de enda som får byta med varandra)

tips o råd???

• Svar på tråden rätt att kasta ut mig och dottern??
  • Hannah76

Ja det har de. Du har inget kontrakt och du har inte det som krävs för att få ett.

Vad har du för inkomst?
    Det går inte att förhandla om detta? att tex din mamma fortfarande står med på kontraktet eller liknande?

• Anonym

Jo,alltså..en har ju rätt att flytta.

• Anonym

Det beror på hur länge du stått skriven där, du kan ju faktiskt ha besittningrätt på lägenheten.

• Tazzme

Vet inte om de har rätt eller ej (men att döma av Hannah76s inlägg så har de det), men jag tycker nog att det låter rätt orimligt att man måste bevisa en inkomst på 3 ggr hyran för att få hyra bostaden! De år vi bodde i hyresbostäder (främst då både/en av oss studerade) så hade vi nog aldrig, eller väldigt sällan, såna inkomster! Men vad vet jag... det kanske är väldigt anrolunda från ställe till ställe.

• Anonym (3år)

Hur länge har du bott ihop med din mamma? Min hyresvärd hade som krav att man skulle ha bott ihop i minst 3 år innan "sambon" (eller barnen eller kusinen eller vad det nu kan vara) kunde ta över kontraktet. Självklart kan hyresvärden ändå ställa krav på nya hyresgäster.

• riboflavin

Fins inte möjligheten för din mamma att hra ut lägeheten till dig i andra hand?
    Att "provbo med sambo" brukar vara ett fullt legitimt skäl att hyra ut.
    Då är det dessutom din mor som har betalningsansvar gentemot hyresvärden, och du betalar till din mor.

Reglerna brukar inte vara lite hårda när det gäller andrahandsuthyrning (även om många värdar vill ha uppgifter på den man ska hyra ut till)

• Anonym

Har tidigare hyrt denna i 2:a hand et år (fick inte göra det längre) när hon och mannen ville prova att bo ihop. inga problem med hyran eller nått annat någonsin

jag och min mamma har bott i denna lägenheten sen 2002

vår hyresvärd är hård vad gäller inkomst (gäller dock som sagt bara för NYA hyresgäster) men jag kanske räknas som det..??

• Anonym
    Hannah76 skrev 2011-04-09 22:14:33 följande:
    Ja det har de. Du har inget kontrakt och du har inte det som krävs för att få ett.

Vad har du för inkomst?
    Det går inte att förhandla om detta? att tex din mamma fortfarande står med på kontraktet eller liknande?
    jag har vikariat. min mamma har till o med sagt till dom att hon betalar om det blir problem. min pappa kan också ställa upp som borgenär. har frågat om jag också kan få stå på kontraktet tillsammans med mamma men de sa nej
  • Anonym (3år)
    Anonym skrev 2011-04-09 22:49:21 följande:
    Har tidigare hyrt denna i 2:a hand et år (fick inte göra det längre) när hon och mannen ville prova att bo ihop. inga problem med hyran eller nått annat någonsin

vår hyresvärd är hård vad gäller inkomst (gäller dock som sagt bara för NYA hyresgäster) men jag kanske räknas som det..??
    Ja, du är ju ny hyresgäst för dem.
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-04-09 22:49:21 följande:

Ja vid övertag av kontraktet så blir du ju ny hyresgäst, eftersom du tidigare bara varit inneboende.

Tyvärr så har man ingen besittningsrätt som inneboende, och har du bara haft kontrakt (andra hand) i ett år så blir det svårt att hävda trots att du bott såpass läge.

Vad ni egentligen borde ha gjort var att försöka få dig inskriven i kontraktet.
    Skulle hyresvärden godkänna dig som hyresgäst om mamma står som medsökare/borgensman tro?
Svar på tråden rätt att kasta ut mig och dottern??