• I have a kid

vilka tider ska hon/ jag ta medicin ???

Dottern å jag  har börjat äta en antibiotika kur ( heracillin)  vi ska ta 3 ggr per dag...

ÄR sämst på att räkna ut.. ( står heller inget om hur många timmars mellanrum)

Hursom VI tog första kuren idag kl 11.00 nu ska vi ta 3 ggr till...

VILKA TIDER??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-10 12:57
    OBS!!!!!!!!

skrev FEL!!!!!!! 2 GÅNGER TILL ska det stå!!!!

• Svar på tråden vilka tider ska hon/ jag ta medicin ???
  • zika

Jag skulle ta en gång på morgonen, lunch och kväll. Till maten helt enkelt
    Idag blir det ju bara 2 ggr eftersom ni började så sent

• Lena

du ska inte ta tre gånger till om du ska ta tre gånger om dagen.

bra vanliga dags är när personen går upp, mellan lunch och middag och tredje gången när personen går och lägger sig.

• MammaHela

Jag brukar ta till frukost lunch och kvällsmat.

Egentligen ska man ta det utspritt jämt över dygnet, men det är lite svårt att ta dem var 8:e timme. Men ta en dirkekt på morgonen (runt 7) vänta ca 6 timmar, ta igen och sen senare på kvällen.

Var kanske lite dumt att ta första vid 11 på dagen, du hinner kanske bara med 2 doser idag då

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • zygoma girl

För att få så jämn blodkoncentration som möjligt så ska ni ta var 8:e timme.

Nästa gång alltså kl 19 och sedan helst kl 3 på natten. Det funkar dock att ta strax före läggdags och sedan direkt på morgonen och efter det försöka ta det med 8 timmars mellanrum kommande dagar.

• I have a kid
    mclo skrev 2011-04-10 12:58:44 följande:
    Hur länge är dottern vaken? Annars hade ni kunnat ta 8-14-20 .
    hon går  sover kl 20.00 MEN då ska medicinen tas 1 timme innan måltid.... hm?? sen PÅ morgnen
     då går vi hemmifrån kl 07.30...
  • I have a kid
    zika skrev 2011-04-10 12:59:18 följande:
    Jag skulle ta en gång på morgonen, lunch och kväll. Till maten helt enkelt
    Idag blir det ju bara 2 ggr eftersom ni började så sent
    Okej! Men på nått sätt kan man väl klämma in så det blir 3 grr.. SUPER viktig för mig som har EN pågående  ytlig infektion, dottern har ( något dom INTE ens är säkra behöver behadnling)  SÅ där är det inte lika viktigt!
  • I have a kid
    MammaHela skrev 2011-04-10 13:00:07 följande:
    Jag brukar ta till frukost lunch och kvällsmat.

Egentligen ska man ta det utspritt jämt över dygnet, men det är lite svårt att ta dem var 8:e timme. Men ta en dirkekt på morgonen (runt 7) vänta ca 6 timmar, ta igen och sen senare på kvällen.

Var kanske lite dumt att ta första vid 11 på dagen, du hinner kanske bara med 2 doser idag då
    Joo DUMT men vi komm i säng typ vid 01.00 igår SÅ VI BÄGGE 2 var så trötta behövde sova ut...
  • I have a kid
    zygoma girl skrev 2011-04-10 13:02:30 följande:
    För att få så jämn blodkoncentration som möjligt så ska ni ta var 8:e timme.

Nästa gång alltså kl 19 och sedan helst kl 3 på natten. Det funkar dock att ta strax före läggdags och sedan direkt på morgonen och efter det försöka ta det med 8 timmars mellanrum kommande dagar.
    Men 8 timmars mellanrum är jätte svårt...

Hemifrån ska vi GÅ PRICK  07.30 ( sen hos dagmamman får hon kl 14.00 SIN dos )
     sen på kvällen en till dos... hur ska vi hinna med att få 8 timmars mellanrum, jag som har tabl funkar det kanske för.. men hennes är ju en kylvara..
  • Lena
    I have a kid skrev 2011-04-10 13:08:06 följande:
    Men 8 timmars mellanrum är jätte svårt...

Hemifrån ska vi GÅ PRICK  07.30 ( sen hos dagmamman får hon kl 14.00 SIN dos )
     sen på kvällen en till dos... hur ska vi hinna med att få 8 timmars mellanrum, jag som har tabl funkar det kanske för.. men hennes är ju en kylvara..
    De hennes morgondos det första ni gör efter ni har väckt  henne på morgonen?

Man kan itne ge barn tre doser med 8h emellan då de sover mer än 8h på natten. 6-7h emellan är bättre att sikta på.
  • I have a kid
    Lena skrev 2011-04-10 13:09:27 följande:
    De hennes morgondos det första ni gör efter ni har väckt  henne på morgonen?

Man kan itne ge barn tre doser med 8h emellan då de sover mer än 8h på natten. 6-7h emellan är bättre att sikta på.
    okey kl 06.00  FÖRSTA.. då...  okej låter kanske dumm i huvudet.. nu

men vilka tidet ska jag ge idag??? FÖRSTA fick hon vid 11.00

å FRÅN å med imorgon vilka tider då??

JAG är sämst på sånnt här.
  • LillTussa

8-14-20 är bra tider, och man kan diffa på nån timma, gör inget.

Verum hälsofil och proviva är bra när man äter penicillin, skyddar magen lite. Men viktigt är att ni äter hela kuren ut! För att undvika resistens hos bakterierna. 

• Lena

har hon ätit innan eller är det hennes första dos?

• I have a kid
    Lena skrev 2011-04-10 13:13:22 följande:
    har hon ätit innan eller är det hennes första dos?
    Hon har ätit sen i torsdags... å jag Började äta igår..
  • Lena
    I have a kid skrev 2011-04-10 13:29:09 följande:
    Hon har ätit sen i torsdags... å jag Började äta igår..
    Då skulle jag ge henne en dos vid 15-16 och sen en dos innan hon somnar.

Annars skulle jag ge henne

dos 1: 6.00
    dos 2: 12.00-13.00
    dos 3: 18.00-20.00

beroende på hur det passar med måltiderna.
  • I have a kid
    Lena skrev 2011-04-10 13:47:31 följande:
    Då skulle jag ge henne en dos vid 15-16 och sen en dos innan hon somnar.

Annars skulle jag ge henne

dos 1: 6.00
    dos 2: 12.00-13.00
    dos 3: 18.00-20.00

beroende på hur det passar med måltiderna.
    okey....         DÅ Kör vi på 16.... å sen 20.00-  SEN imorgon  kör vi på

dom du angav där nere thxHjärta
  • Annelie 76

3 gånger om dagen betyder att den ska tas med 8 timmars mellanrum (24 timmar på dygnet delat på tre)...

• I have a kid
    Annelie 76 skrev 2011-04-10 13:55:21 följande:
    3 gånger om dagen betyder att den ska tas med 8 timmars mellanrum (24 timmar på dygnet delat på tre)...
    JO MEN går inte,,,,
  • Thursday
    Annelie 76 skrev 2011-04-10 13:55:21 följande:
    Men det är väl ingen vettig människa som väcker sina barn mitt i natten för att ge dem deras pencillin... man får ju göra så gott man kan helt enkelt.
  • I have a kid
    Thursday skrev 2011-04-10 14:40:25 följande:
    Men det är väl ingen vettig människa som väcker sina barn mitt i natten för att ge dem deras pencillin... man får ju göra så gott man kan helt enkelt.
    ja menar det...
Svar på tråden vilka tider ska hon/ jag ta medicin ???