• Längtandsfull

Vad kostar det att sätta in ett fönster.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-10 15:40
    Tryckte på enter så publicerades inlägget.. Han inte skriva nått.

Det är inte så jätte stort fönster vi behöver.

Pratar om ett fönster till ett litet sovrum.
  • Svar på tråden Vad kostar det att sätta in ett fönster.
  • She is Me

Inte mycket om man har trähus så tar det kanske två timmar att få in det, man kan ta det på rot med och så material fönsterbläck och lite lister och isolering plus fönstret

• Längtandsfull
    She is Me skrev 2011-04-10 15:44:32 följande:
    Inte mycket om man har trähus så tar det kanske två timmar att få in det, man kan ta det på rot med och så material fönsterbläck och lite lister och isolering plus fönstret
    men om man tar en firma som gör det måste man då ta allt material från dom eller kan man köpa allt på ex Bauhaus?

Vi har inte så stor budget för just det så det skulle vara bra att vera ungefär vad det kan kosta..
    1000:- 5000:- 10,000 ??
  • johandra

det är ju lite svårt att svara på när man inte vet storlek osv...räkna kanske 3-3500kr för fönstret, sen tillkommer ju foder och arbete...

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • johandra

glöm inte bort bygglovet bara...

Lycka till!

• Längtandsfull
    johandra skrev 2011-04-12 11:49:43 följande:
    glöm inte bort bygglovet bara...

Lycka till!
    Hörde med vaktmästaren som jobbar där vi bor och han tror absolut inte det skulle vara några problem.
    Finns fler som satt in extra fönster.
    Men självklart skall vi kolla upp allt innan.
  • johandra
    Längtandsfull skrev 2011-04-13 12:54:00 följande:
    Hörde med vaktmästaren som jobbar där vi bor och han tror absolut inte det skulle vara några problem.
    Finns fler som satt in extra fönster.
    Men självklart skall vi kolla upp allt innan.
    Jag sa inte att det skulle bli problem...men man behöver alltid bygglov när man ändrar fasaden, tex sätter in ett fönster...det kostar en slant och tar ett tag innan man får det...så se till att skicka in en ansökan...Men det är säkert inga problem att få igenom det, men ni behöver fortfarande få det om ni inte ska svartbygga...
  • Längtandsfull
    johandra skrev 2011-04-14 16:20:17 följande:
    Jag sa inte att det skulle bli problem...men man behöver alltid bygglov när man ändrar fasaden, tex sätter in ett fönster...det kostar en slant och tar ett tag innan man får det...så se till att skicka in en ansökan...Men det är säkert inga problem att få igenom det, men ni behöver fortfarande få det om ni inte ska svartbygga...
    Jag menade att i det området som vi bor gör alla lite som dom vill.
    Kommunen och föreningen har släppt på tyglarna.
    Det var mycket hårdare förut och då behövde man bygglov för allt.
    Idag är det inte så. Dom har lite gett upp hoppet om dessa radhus =)

Men självklart skall jag höra med dom man dom kommer nog bara säga att det är ok att greja utan bygglov.
  • johandra

Jo så kan det ju vara...men det är kommunen som bestämmer, inte föreningen...

klart ni kan chansa,men ska ni göra rätt så behövs det bygglov, annars blir det ett svartbygge

• Längtandsfull
    johandra skrev 2011-04-15 23:33:20 följande:
    Jo så kan det ju vara...men det är kommunen som bestämmer, inte föreningen...

klart ni kan chansa,men ska ni göra rätt så behövs det bygglov, annars blir det ett svartbygge
    Vi kommer såklart gå till komunen men dom kommer troligtvis bara säga att vi gör vad vi vill =)
  • johandra
    Längtandsfull skrev 2011-04-16 20:48:56 följande:
    Vi kommer såklart gå till komunen men dom kommer troligtvis bara säga att vi gör vad vi vill =)
    Ok,det låter som en konstig kommun...hur som helst så höjer dom taxorna för bygglov i maj så vill ni spara en slant så rekomenderar jag er att prata med dom rätt snabbt...eller är det bara här i kommunen dom höjer kanske??Nu blev jag osäker;)
  • Susanne905

Plan och bygglagen ändras från 1 maj så alla avgifter gällande bygglov höjs, finns det en detaljplan för ert område och ni håller er inom bestämmelserna med ert nya fönster så kommer det beviljas, annars inte.

Vi fick dispens för taklutning vid vårt bygglov av huset, dock skiljer det från kommun till kommun hur snäll man är med avvikelser.

Svar på tråden Vad kostar det att sätta in ett fönster.