• Kajsan

Hur mycket "frihet" har ni på jobbet?

Konstigt hur det fungerar så olika på olika arbetsplatser.
    På ett av jobben jag har haft var arbetsgivaren ganska flexibel, man kunde komma 5 min försent en dag och gå hem senare en annan utan att det var några problem alls, ville man kolla sina privata mejl nåågon gång under arbetsdagen så var det på eget ansvar.
    På en annan arbetsplats jag haft så fick man skriva upp komp om man kom över 5 minuter försent tillbaks från lunchen, skulle du kolla mejlen(som kanske tar en minut högst)fick man lov att gå in till chefen och be om lov först.

Hur har ni det?

• Svar på tråden Hur mycket "frihet" har ni på jobbet?
  • Zeldis

Jag har ett ganska fritt jobb när jag är på plats, kan om allt går som det ska, planera mina arbetsuppgifter som jag vill, huvudsaken är att de blir utförda. Krånglar det, är det däremot ett jä..a springande och stressande.
    Innan vi börjar våra 8 timmar, förväntas det av oss att vi ska vara på plats ca 10-15 min innan vi börjar, eftersom vi löser av skiftlaget innan oss. Det har blivit som en oskriven regel och det kan bli en del kommentarer eller småsura miner om man kommer för sent..

• Popflickan

Alldeles för mycket! Jobbar inom hemtjänsten, och har alltid gott om tid, och hinner i princip alltid sitta ner och prata med pangsjisarna! (vilket är kul, man känner verkligen känna dem!)

• Mumin

Jag har massor med flexibilitet

* kan komma en timme försent bara jag jobbar in den sen
    * kan gå en timme tidigare om jag kommit tidigare
    * kollar mina mail när jag vill
    * fika när jag vill
    * surfar när jag vill

MEN:

Jag jobbar på ett integrerat folk-och skolbibliotek (jag bossar för det och har en assistent på halvtid som sköter mest av det praktiska) som alltid är fullt med folk som behöver en NU så i praktiken är det så här:

* man måste ju vara där när det är öppet
    * man har nästan ingen "inre tid", dvs tid för planering, inköp osv så man kommer betydligt oftare för tidigt än för sent
    * man kollar mailen när det är stängt fast man egentligen inte har tid då heller
    * tar man ledigt eller är sjuk ligger det stora högar på skrivbordet när man kommer tillbaka
    * lunch äter man vid 2-tiden när ungarna har lektion, oftast vid skrivbordet
    * fikar gör man medan man jobbar, utspillt kaffe hör till vardagen

MEN (igen)

Jag ÄLSKAR mitt jobb för allt det där!

• Pandy

Mitt jobb är ganska flexibelt! jobbar på ett service hus..tror inte jag har jobbat fullt pass på 1 år typ... om jag t.ex slutar 16.00, går jag jämt hem 15;30 ca... för då har kvällspersonalen kommit o släpper hem oss.. sen har jag friheten att jag kan handla åt mig själv på arbetstid.. ingen som vet vad jag gör i centrum..;) hi hi...

• flippertjejen

Vi har otroligt mycket frihet under ansvar!

Inga stämpelklockor, utan vi redovisar tid efter eget samvete.

Vi får ha 40 timmar plusflex och 20 timmar minusflex.

Vi får ta semester typ när vi vill, bara stämma av med chefen först. Men jag har aldrig hört talas om att någon blivit nekad.

Vi använder mail hela tiden i vårt jobb så det blir självklart en del privatmail där.

Vi surfar i jobbet och kan även surfa lite privat. Man får dock inte gå in på porrsidor osv och det tycker jag är bra.

Vi har mobiltelefon som vi får använda privat, men vi slår några siffror innan numret så att privata samtal hamnar på en privat räkning som skickas direkt hem. På så sätt har jag inga fasta avgifter för min mobil. Vi ringer även gratis på mobilerna inom företaget och flera av mina kollegor är mina kompisar så vi kan ringa dygnet runt till varandra gratis.

Vi fikar när vi vill.

Om mankännersig krasslig och går hem vid lunch kan man ta det som minusflex eller 1/2 karensdag. Det kan man avgöra när man kommer tillbaka på jobbet. Det är bra om man går hem och käner sig risig för om man bara är sjuk en dag så kostar det så himla mycket.

Jag vet att jag är otroligt bortskämd med min frihet på jobbet och det är viktigt att väga in de här komponenterna om man tittar på ett annat jobb. Jobbet är ju långt ifrån bara lönen, utan även dessa andra förmåner är viktiga men är svåra att mäta och som man ofta inte känner till när man tackar ja till ett nytt jobb.

• Emma m Theodor

Så länge jag gör mitt jobb och finns tillgänglig så är det grönt! Har en superbra chef, och hälften av oss har småbarn så ingen bryr sig om någon kommer lite senare eller går lite tidigare ibland. Ingen stämpelklocka här inte!

• Elinmamma

Jag har extremt mycket egen bestämande men så jobbar inom vårat familje företag, har kontoret hemma och kan välja väldigt mycket själv. Det enda som är "jobbigt" är telefon passningen, vilken ska vara svar mellan 7 till 16 men ofta kan jag koppla över telefonen till en annan om det är kanonvväder eller jag har något jag måste göra.

• Storm07

Jag har det lika flexibelt som flippertjejen, nästan ännu mer faktiskt. Jag kan ringa privata samtal med tjänstemobilen, men såklart under förnuftiga former. Vi reser rätt mycket på jobbet, så vi måste kunna hålla kontakten med hemmet. Behöver jag sticka ut på ett ärende under arbetstid är det inga problem, jag kan jobba in tiden senare eller ta ut flex.

Jag har nog blivit väldigt bortskämd med att kunna planera mitt jobb själv och att själv ansvara för min arbetstid, jag skulle ha problem att återgå till ett mer styrt arbete.

• Tess76

Jag kan komma och gå lite som jag vill. Bara jag hinner med det jag ska. Kan t o m göra privata ärenden på dagarna. Surfar och mailar hur mycket man vill. Men som sagt, det är frihet under ansvar.

Hade för ca 2 år sedan en kort anställning där man inte ens fick ha på sin privata mobiltelefon. Det var ständig bevakning på vad man gjorde och inte gjorde. Om det var så att man satt still i 5 minuter så var chefen på en direkt och undrade om man inte hade något att göra. Den anställningen blev inte långvarig!

• Joker

Jag har ett helt fritt jobb, men så är jag doktorand också. Vi har förtroendearbetstid, vilket betyder att jag får lägga upp min arbetstid precis som jag vill och sitta här eller hemma och jobba utan att säga till. Givetvis måste jag vara på plats om jag har undervisning eller håller på med något projekt som andra också är inblandade i. Jag rapporterar inte tid till någon utan har bara ansvar själv att jag jobbar mina timmar.

Datorn får jag även använda privat, och det är helt ok att surfa och skriva privata mail.

Tror att det kommer att bli jobbigt när jag är klar här och ska börja på ett "vanligt" jobb nu när jag vant mig vid hur det är här...

• qatt

Jag har helt oreglerad arbetstid men det är tyvärr oftast till arbetsgivarens fördel och inte min om man ser till arbetade timmar. Friheten är dock ovärderlig och jag vill inte alla timmar till trost byat tillbaka till förra jobbet med stämpelklocka, fastän det innebar flextid.

• pups

jag får gå och köpa skor om jag vill! hur bra som helst.
    mitt jobb är verkligen fritt.

• HaltaLotta

Vi har bestämda arbetstider, men kommer man nån minuut försen så är det ingen fara så länge det inte är en kvart försent varje dag vill säga! Flex har vi inte tyvärr, nåt som både vi anställda o chefer skulle vilja men jobbar man i ett större företag som har samma regler över hela värdeln så är det inte så lätt att påverka just för vårt kontor.......

Så länge vi gör vad vi ska så är det ingen som klagar på vare sig privata mail eller surfande, inom lagens ramar förståss! Privatsamtal är också OK, så länge det hålls inom en rimlig nivå......

Just på min avdelning jobbar jag och en till så vi kan besätmma lite bäst vi vill ang. semester och annan ledighet. Är det OK för den andre är det OK för chefen också! Skönt!

• Mallin

Åh, vad härligt det skulle vara att ha det som alla er som har frihet (under ansvar förstås) på era jobb!
    På mitt jobb är det INGEN frihet alls, kommer man nån minut försent måste man redogöra för det,lunchar eller fikar man nån minut för länge undrar de över det(men de reagerar aldrig om man är tillbaka för tidigt..hmm), för att få ut komp eller semester är det en himla procedur(ibland nekas man bara av princip), ja vi har i stort sett ingen frihet alls.
    Det enda bra är att man kan surfa "efter magkänslan så länge det inte går ut över jobbet" och den friheten utnyttjar jag till max !!!!

Svar på tråden Hur mycket "frihet" har ni på jobbet?