• Anonym (?)

Finns det på riktigt?

De sorts förhållanden man kan se i filmer eller läsa om i böcker. Lugna, stabila förhållanden där båda är säkra i sig själva och varandra. Där allting är så jävla fint hela tiden, och om man bråkar går det alltid att lösa.
    Finns det på riktigt? Eller är jag dömd att leva ett liv med kaosartade förhållanden som bara slutar i krossade hjärtan och ångest? Har du ett "tryggt" förhållande?

/undrande lesbian 

• Svar på tråden Finns det på riktigt?
  • Anonym (Bella)

Ja det är nog väldigt många som ställer sig den frågan, men det finns ju inget direkt vetenskapligt svar.. Klart att det finns förhållanden som är helt underbara och perfekta för stunden och kanske till och med hela livet men man ska nog undvika att jämföra sina förhållanden med hollywoodfilmer. Verkligheten är sällan lika slipad. 

I alla förhållanden finns det för och nackdelar. I alla förhållanden är det viktigt att man tycker om sig själv. De som går omkring med självhat och bitterhet har nog ofta svårt att stanna i ett förhållande eller för den delen hålla kvar en partner. Det är i alla fall något jag upptäckt under åren.

Men att hitta någon som man ska leva med resten av livet känns väl egentligen ganska naivt? Tänk hur mycket man hinner förändras på den tiden! Jättefint och härligt om man förändras ihop och smälter samman (?) men jag (trots att jag är gift) tror inte riktigt på det där med nöd och lust. "Så länge vi är lyckliga och frivilliga" är ett bättre löfte. 

• granitvit

jag tycker att jag har det så :) vi bråkar inte, kanske en gång om året, och då handlar det alltid om något annat i grunden. Vi är väldigt öppna mot varandra, och litar mycket på varandra. Nu har vi inte hållit ihop i 50 år iof, bara 10, och dessförinnan varit kompisar i 5 år. 

Jag attraheras av självsäkra tjejer, som är trygga i sig själva och utstrålar lugn, och själv har jag jobbat mycket med mig själv genom åren, för att hitta en grundtrygghet och vara ok med mig själv, i eller utan en relation. 

• Trollet i skogen

Klart vi inte lever rosen rött varje sekund men det är ingen drama kring förhållandet, kan inte tycka att det var det från början heller även om det var lite krångel och missförstånd.

Bråken går alltid att lösa, åtminstone med en kompromiss så vi bägge kan känna oss nöjda.

• giftfri

Ju färre regler, desto troligare att förhållandet blir långt å stabilt..

Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • trollmor

Ja, det finns sånna förhållanden! Jag hade tur och lyckades med första försöket, hade bara kk innan jag blev ihop med min man. Vi bråkar aldrig om pengar eller vem som gör vad, varje morgon får jag en puss innan han åker till jobbet, han tackar mig för maten varje dag osv. Sen kan man vakna på fel sida och låta det gå ut över sin man men då brukar jag få lite choklad och en kram tills jag blir glad igen! Tappa inte tron för det finns sånna förhållanden som finns på tv!

• Kekke

jag och min fru har aldrig bråkat.. aldrig varit osams, vi har inte alltid lika åsikter om saker o ting, men vi är lugna och ger varandra utrymme..

• Tom Araya

Det beror väl på individerna i ett förhållande.
    Det finns ju intrigmakerskor, drama queens, svartsjuka och hett temperament hos individer av båda könen.
    Sen är det ju väldigt olika på hur två individers personlighet går ihop.
    Jag har fått intrycket av att vissa med hett temperament tycker det är okej med ordentliga bråk och gräl och därimellan lika intensiv kärlek och sex.

• giftfri

Vi bråkar heller aldrig på riktigt.., fast vi har ju bara varit ihop i snart 37 år...

Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • Anonym
    giftfri skrev 2011-05-04 15:52:57 följande:
    Ju färre regler, desto troligare att förhållandet blir långt å stabilt..
    Solig  Detta tror jag på!
Svar på tråden Finns det på riktigt?