Vi har gjort något av en marknadsundersökning i samma ärende; vi vill ha en stor bil med gott om platser OCH lastutrymme, trots att vi "bara" har tre barn.
Grand C-Max tycker jag faller in under "vanlig kombi med extrasäten", även om den har skjutdörrar. Alla dylika bilmodeller har vi avfärdat; Toyota Verso, Mazda 5, Ford S-Max (som är större än C-Max), för att nämna några. Alla som inte har fullstora säten bak erbjuder antingen 7 säten med inget bagage eller 5 säten med lite bagage.
Vi tyckte även att Fords största, Galaxy, var för trång och den har också den nackdelen att den inte har skjutdörrar, vilket jag håller med om att man bör ha. Positivt med Galaxy är bra säkerhet.
Vi gillade den helt nya VW Sharan, som erbjuder 6 eller 7 BRA säten med lite lastutrymme till övers. Den är dock då helt ny och skiljer sig markant från tidigare modeller och här pratar vi då om nypriser runt 300K. Driftskostnad och säkerhet är dock förmodligen det bästa du får idag i klassen.
Citroen C8 och PG 807 har vi inte tittat närmare på och inte heller Renault Grand Espace, som väl är ett syskon där. Har läst mycket negativt om problem med framförallt den senast nämnda och recensioner har varit ganska ljumma så dessa har vi inte "fastnat" för.
Vill man ha stort på riktigt så finns det bara en bil på marknaden och det är Grand Voyager. Oslagbart lastutrymme med 7 säten uppe. Den är dock som sagts törstig och driftskostnaderna blir ganska höga. Säkerheten är på pappret inte särskilt bra men Folksams statistik visar att den klarar sig bra i verkliga olyckor ändå, mycket tack vara sin tyngd och storlek.
Ett alternativ är Kia Carnival. Där får du 7 fullstora säten men inte samma lastutrymme utöver dessa, jämfört med Voyager. Här får du nog ta ut ett säte baktill (2+3+2) för att få in en större barnvagn. Säkerheten är hyfsad, bland annat en av få MPV som har sidokrockgardiner för den tredje sätesraden.
Slutligen kan jag nämna att vi i huvudsak tittar på dieseldrivna MPV och vi har ännu inte gjort vårt val.