• mamma2004

Vilken minibuss ska vi välja?

Vi väntar nu vårt fjärde barn och då måste vi ha större bil.
    Jag skulle vilja ha en modell minibuss, Alltså inte bara en "vanlig" kombi med två extrasäten...
    Mina enda "krav" är att det finns skjutdörrar, då jag vill slippa riskera att ungarna slänger upp dörrarna på andra bilar. Och sen skulle jag helst ha så stort bagageutrymme som möjligt, trots att man har säten bak. Man vill ju få plats med barnvagn och skolväskor och sånt.
    Sen är det ju ett plus om den är bränslesnål och gärna billig . Men jag vill att säkerhetstänket ska finnas med!

Så brainstorma nu, vad finns det för bilar som passar mig! Så jag har något att gå på när jag ska ut på biljakt .

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Svar på tråden Vilken minibuss ska vi välja?
  • Pixboy

Vet inte din budget. Men nya Ford Grand c-Max bör fixa biffen (vanlig c-Max har 5 säten och Grand har 7)
    Annars på begagnatsidan så kolla Citroen c8 eller Peugeot 807
    Grand Voyager är törstig
    Mazda 5 har skjutdörrar men är nog i minsta laget

• kaa000307

Vi har gjort något av en marknadsundersökning i samma ärende; vi vill ha en stor bil med gott om platser OCH lastutrymme, trots att vi "bara" har tre barn.

Grand C-Max tycker jag faller in under "vanlig kombi med extrasäten", även om den har skjutdörrar. Alla dylika bilmodeller har vi avfärdat; Toyota Verso, Mazda 5, Ford S-Max (som är större än C-Max), för att nämna några. Alla som inte har fullstora säten bak erbjuder antingen 7 säten med inget bagage eller 5 säten med lite bagage.

Vi tyckte även att Fords största, Galaxy, var för trång och den har också den nackdelen att den inte har skjutdörrar, vilket jag håller med om att man bör ha. Positivt med Galaxy är bra säkerhet.

Vi gillade den helt nya VW Sharan, som erbjuder 6 eller 7 BRA säten med lite lastutrymme till övers. Den är dock då helt ny och skiljer sig markant från tidigare modeller och här pratar vi då om nypriser runt 300K. Driftskostnad och säkerhet är dock förmodligen det bästa du får idag i klassen.

Citroen C8 och PG 807 har vi inte tittat närmare på och inte heller Renault Grand Espace, som väl är ett syskon där. Har läst mycket negativt om problem med framförallt den senast nämnda och recensioner har varit ganska ljumma så dessa har vi inte "fastnat" för.

Vill man ha stort på riktigt så finns det bara en bil på marknaden och det är Grand Voyager. Oslagbart lastutrymme med 7 säten uppe. Den är dock som sagts törstig och driftskostnaderna blir ganska höga. Säkerheten är på pappret inte särskilt bra men Folksams statistik visar att den klarar sig bra i verkliga olyckor ändå, mycket tack vara sin tyngd och storlek.

Ett alternativ är Kia Carnival. Där får du 7 fullstora säten men inte samma lastutrymme utöver dessa, jämfört med Voyager. Här får du nog ta ut ett säte baktill (2+3+2) för att få in en större barnvagn. Säkerheten är hyfsad, bland annat en av få MPV som har sidokrockgardiner för den tredje sätesraden.

Slutligen kan jag nämna att vi i huvudsak tittar på dieseldrivna MPV och vi har ännu inte gjort vårt val.

• mamma2004

Åh, vad mycket bra information!

Jag har själv kikat runt lite och Sharan gillar jag! Men då tycker maken att den är för dyr!

Så fastnade jag för Kia Carnival, men det räckte med att säga Kia för att maken och även en kompis som jobbar med bilsäkerhet för att de skulle grimarsera...

Nästa jag fastnade för var Grand Voyager, men den var för dyr och för mycket strul på  för min make. Han har tidigar jobbat som bilsäljare och har kontakter i verkstad.

Sen tittade jag på Toyota Previa, och den skulle maken kunnat tänka sig, men den slutade göras -05 och då blir den för gammal tycker maken, han vill ha en begagnad, men inte äldre än typ -07.

C-Max skulle nog maken kunnat tänka sig, men bara om det inte varit en Ford, för Ford kan man ju inte köra?!! Så den har jag inte heller kikat på.

Ja, jag har en kräsen make...

Maken kommer troligtvis skaffa en Touran som han har i jobbet men vi kan åka med ibland också, men jag behöver en bil som jag kan ha och skjutsa till och från skola och aktiviteter och jag vill kunna ta med kompisar också. Och vill ha med barnvagnen samtidigt.

Den jag är inne på nu är faktiskt en WV Caddy Life. Men jag har inte kikat så nog på den än... Jag körde tidigare en Peugeot Partner (typ Caddy) och var jättenöjd med den, men då var det iofs bara 5 säten i den så jag vet ju inte hur det är med 7sits... Men det är en bil som passar mig och min stil

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Pixboy

Espace är inget syskon till Citroen C8/Peugeot 807. Franska bilar har lite halvtaskigt kvalitetsrykte men priserna är också därefter. Mig veterligen är inte grand voyager bättre. De viktiga delarna brukar hålla som på andra bilar, däremot får men leva med lite knarr ;) praktiska och med bra säkerhet
    Behöver man väldigt mycket utrymme är nog Previa, C8/807, Espace, carnival mfl vettigast, annars får du titta på riktig minibuss typ vw buss, Hyundai h1 och Opels minibussvariant

Ett tips är söka reviews om bilarna på youtube, film ger ofta bra intryck av bilarna

• Miss Lau

Vi hade samma problem för två år sedan. Var nog och tittade och provkörde varenda 7-sitsig bil och utifrån era krav säger jag Renault Espace!  Fast för vår del slutade det ändå med att vi köpte en Mazda 5, den är lite trång och har lite plats för bagage men är en superbra bil så vi får leva med nackdelarna. Men barn och vagn är inga problem, trixigare är det vid fjällresor och liknande.

När det blir dags för oss att byta bil om något år ska vi däremot kika närmare på nya Sharan, den verkar toppen.

• kaa000307

Hade vi bortsett helt från inköpspris så hade även vi valt den nya Sharanen. Jag tycker dock inte att det är ekonomiskt försvarbart att köpa en helt ny bil privat.

Det lutar åt Kia Carnival för vår del, den ligger bra till i ett pris/prestanda-förhållande anpassat till vår familj. Vi har provkört den och Grand Voyager ett flertal gånger och Voyagern känns bara stor och trött i jämförelse. Kians nackdelar är något lägre stolar i rad två och tre som man inte sitter lika skönt i. Och lastutrymmet är förstås mindre och det är bökigare att lyfta ur stolar än att fälla ner dem i golvet. Med mindre lastutrymme får man dock en kortare och därmed smidigare bil.

Även jag har råkat ut för "Kia-skeptiker" när man nämner märket men sådana finns det alltid hos alla märken; "ingen ford på vår gård" och så vidare. 

2010 var Kia Cee'd (5 NCAP-stjärnor) den femte mest sålda bilen i Sverige med nästan 6000 registrerade bilar. Slagen av Volvo V70 och V50 samt VW Golf och Passat. Kia har då en nybilsgaranti på 7 år som jag har förstått faktiskt är en "no bull"-garanti; dvs. saker åtgärdas utan snack så länge bilen är servad enligt bok. Jag inbillar mig att det skulle vara svårt att sälja den mängd bilar med den generösa garantin om bilarna inte höll måttet. Men det är bara min teori.

Jag vill förtydliga att detta inte är ett försvarstal för Kia, utan bara mina funderingar. 

Svar på tråden Vilken minibuss ska vi välja?