Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?
Lägger detta i känsliga rummet för att få så ärliga svar som möjligt.
Ska förklara sist i inlägget varför jag frågar, men handen på hjärtat, hade ni tyckt det var märkligt på något sätt, hajat till eller kanske till och med misstyckt om ert (vita) barn fått en mörkhyad docka med afrohår i present?
Hade ni undrat över varför givaren köpt en mörkhyad docka?
Hade ni föredragit en ljushyad docka?
Tycker ni ljushyade dockor är finare?
Eller tvärtom - hade ni tänkt i positiva banor "oj vad bra att få en docka som ser annorlunda ut"?
Eller hade ni inte reflekterat över det alls?
Jag frågar därför att min yngsta dotter (som inte ens är året än) har en docka, och den är just en docka med afrikanskt utseende. Den har hon ärvt av sin kusin, jag köpte den åt honom när han var liten. Hans pappa är från Afrika, jag tyckte det var kul att ge honom en docka som liknade honom, då ingen i vår närhet gör det (Han har ingen kontakt med sin far).
Grejen är att somliga som kommer till oss hajar till över denna docka. Inte så många säger nåt men jag ser att de funderar lite över valet av hudfärg. Någon har sagt att "aha, en docka som ser ut som kusinen..."....någon har sagt att de så där lite i förbigående att de ska köpa en ny docka till jul åt henne (!?) INGEN har sagt nåt i stil med "vilken fin docka du har".
I början blev jag väldigt fundersam eftersom jag själv inte tänkt på det faktum att den ser "annorlunda" ut, men förstår nu att den väcker viss uppmärksamhet i vårt "helvita", "helsvenska" hem. Sverige 2011. Trodde vi kommit längre liksom...