• Sanningsdan

Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?

Lägger detta i känsliga rummet för att få så ärliga svar som möjligt.

Ska förklara sist i inlägget varför jag frågar, men handen på hjärtat, hade ni tyckt det var märkligt på något sätt, hajat till eller kanske till och med misstyckt om ert (vita) barn fått en mörkhyad docka med afrohår i present?

Hade ni undrat över varför givaren köpt en mörkhyad docka?
    Hade ni föredragit en ljushyad docka?
    Tycker ni ljushyade dockor är finare?

Eller tvärtom - hade ni tänkt i positiva banor "oj vad bra att få en docka som ser annorlunda ut"?

Eller hade ni inte reflekterat över det alls?

Jag frågar därför att min yngsta dotter (som inte ens är året än) har en docka, och den är just en docka med afrikanskt utseende. Den har hon ärvt av sin kusin, jag köpte den åt honom när han var liten. Hans pappa är från Afrika, jag tyckte det var kul att ge honom en docka som liknade honom, då ingen i vår närhet gör det (Han har ingen kontakt med sin far).

Grejen är att somliga som kommer till oss hajar till över denna docka. Inte så många säger nåt men jag ser att de funderar lite över valet av hudfärg. Någon har sagt att "aha, en docka som ser ut som kusinen..."....någon har sagt att de så där lite i förbigående att de ska köpa en ny docka till jul åt henne (!?) INGEN har sagt nåt i stil med "vilken fin docka du har".

I början blev jag väldigt fundersam eftersom jag själv inte tänkt på det faktum att den ser "annorlunda" ut, men förstår nu att den väcker viss uppmärksamhet i vårt "helvita", "helsvenska" hem. Sverige 2011. Trodde vi kommit längre liksom...

• Svar på tråden Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?
  • Anonym (Äsch)

Äsch, jag bryr mig inte. En docka är en docka. När jag var liten hade jag en leksakselefant som jag klädde i dockkläder

• MajaVira

Jag hade nog inte alls reagerat om jag sett ett barn med en sådan docka. Nu har jag inga barn i umgängeskretsen som är särskilt förtjusta i dockor, men för mig vore det rätt naturligt med olika sorters dockor. Hur kul är det liksom för ett barn att enbart ha flera blonda tjej-dockor med lockigt hår?

• Majsan70

Jag hade inte reagerat och jag tillhör även de som faktiskt köpt en sådan docka till ett barn med absolut ingen anslutning till något afrikanskt.

En docka som en docka ser jag det.

• Brunkulla75

Både jag och min syster har haft mörkhyade dockor när vi var små och vi är ljushyade.
    Vi såg inget konstigt i det utan det var bara naturligt. Vi är över 30år idag.

Om dottern gillar sin docka så låt hon leka med den oavsett vad dom vuxna tycker och tänkter.
    Bättre att din dotter växer upp med bra värderingar och att det är naturligt att vi ser olika ut  :)

• Anonym (inte alls)

Första dockan jag köpte till mitt barn var mörkhyad. (Ingen i vår familj är mörkhyad).
    Tänkte inte på det när jag köpte den, utan den valdes ut eftersom jag tyckte den var söt. Nån i bekantskapskretsen har väl kommenterat, men annars gör vi inte nån skillnad mellan denna eller de andra dockorna :)

• lokisse

jag hade nog inte reagerat alls

Nej det tror jag inte!
  • MissAdelaide

Har nog inte så många bra svar på dina frågor men jag gör ett försök. Jag själv lekte med dockor när jag var liten och hade både en mörkhyad tjejdocka, en vit tjejdocka och en vit killdocka. Jag lekte med allihopa och tyckte om de lika mycket. När jag blev lite äldre och förstod lite mer lekte jag mer lekar som att den mörkhyade dockan var adopterad m.m. Jag tror att min mamma köpte den till mig för att jag redan hade flera vita dockor.
    Nu har jag själv en dotter och har satt lite olika dockor i min dotters rum, bl.a den mörkhyade. Dottern leker ännu inte så mycket med dockor men när hon gör det är det en vit docka hon leker med. Tror inte det är för att den är vit utan för att det är lite roliga "funktioner" på den.

Nu behöver jag ju inte köpa dockor till min dotter då hon redan har flera men skulle jag köpa den första dockan så skulle jag nog köpa en vit. En som liknar henne.... Så går mina tankar.

• Anonym

Jo jag hade reagerat. Äldsta dottern fick en mulattdocka och jag gillar den inte alls men det är hennes docka.

• hallåja

Svarta ser väl inte annorlunda ut? De ser ut som de alltid har gjort. Jag hade en svart Barbie när jag var liten och det är drygt 20 år sedan. Inte av någon speciell anledning, den var fin helt enkelt. Ska vita barn leka med vita dockor och svarta med svarta dockor? Det är ju löjligt.

• Anonym (Äsch)
    Anonym skrev 2011-04-11 14:03:36 följande:
    Jo jag hade reagerat. Äldsta dottern fick en mulattdocka och jag gillar den inte alls men det är hennes docka.
    Vad har du emot dockan?
Svar på tråden Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?