• Sanningsdan

Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?

Lägger detta i känsliga rummet för att få så ärliga svar som möjligt.

Ska förklara sist i inlägget varför jag frågar, men handen på hjärtat, hade ni tyckt det var märkligt på något sätt, hajat till eller kanske till och med misstyckt om ert (vita) barn fått en mörkhyad docka med afrohår i present?

Hade ni undrat över varför givaren köpt en mörkhyad docka?
    Hade ni föredragit en ljushyad docka?
    Tycker ni ljushyade dockor är finare?

Eller tvärtom - hade ni tänkt i positiva banor "oj vad bra att få en docka som ser annorlunda ut"?

Eller hade ni inte reflekterat över det alls?

Jag frågar därför att min yngsta dotter (som inte ens är året än) har en docka, och den är just en docka med afrikanskt utseende. Den har hon ärvt av sin kusin, jag köpte den åt honom när han var liten. Hans pappa är från Afrika, jag tyckte det var kul att ge honom en docka som liknade honom, då ingen i vår närhet gör det (Han har ingen kontakt med sin far).

Grejen är att somliga som kommer till oss hajar till över denna docka. Inte så många säger nåt men jag ser att de funderar lite över valet av hudfärg. Någon har sagt att "aha, en docka som ser ut som kusinen..."....någon har sagt att de så där lite i förbigående att de ska köpa en ny docka till jul åt henne (!?) INGEN har sagt nåt i stil med "vilken fin docka du har".

I början blev jag väldigt fundersam eftersom jag själv inte tänkt på det faktum att den ser "annorlunda" ut, men förstår nu att den väcker viss uppmärksamhet i vårt "helvita", "helsvenska" hem. Sverige 2011. Trodde vi kommit längre liksom...

• Svar på tråden Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?
  • Anonym

Jag stod på pressbyrån med en vit docka i ena handen och mörk i andra. valde den mörka sen för att jag tror hon skulle se den bättre. hon var bebis och den dockan var svart och röd. den andra vit och gul.... hon gillar den massor.

• Amy1983
    hallåja skrev 2011-04-11 15:00:36 följande:
    Se där. Hoppas nu att de inte utvecklar något sorts Svensson-hat och tycker det sticker i ögonen om deras barn skulle leka med "vita" dockor. :-P
    Jo alltså, min dotter får nu bara ha dockor som ser icke-svenska ut för svenskar pratar med sån barnslig röst när de pratar med henne. LIkaså gjorde de till mig när jag var liten. Där jag växte upp bodde bara svenskar och dom skulle hela tiden prata med mig. Usch.
  • Anonym

Min mor köpte en sån till dottern, jag blev helt ställd och sa ingeting, la bara in den i garderoben för att aldrig plocka fram den igen.
    Vänner som hörde detta trodde att min kära mor har blivit helt efter på äldre dar, saken ska givetvis slängas.

• mikroE

Jag hade en svart docka som hette Lena som är en av få av mina egna dockor jag sparat. Jag älskade Lena trots att jag annars inte gillade dockor som inte hade hår som gick att kamma (Lenas hade svarta afrolockar målade och i struktur i plasten). Hon kommer bli en av de dockor mina ev barn kommer få leka med först eftersom jag troligen inte kommer köpa nya dockor förrän om/när de visar intresse för det.

• KatjaKaj

Min dotter fick en jättefin rubens barn docka som är mörkhyad. Det är hennes favorit docka och den ska med överallt och vi har aldrig stött på någon som kommenterat dockan, förutom någon enstaka som påpekat att det är en söt rubens docka.

• lykantrophona

Är det bara jag som tycker det är lite obehagligt det här med att "barn nog vill leka med dockor som liknar dem själva?". Kanske eftersom jag sett den här hemsidan. Själv lekte jag väldigt lite med dockor som liten. Tyckte mer om djurleksaker. Jag hade inga mörkhyade dockor när jag var liten, men hade väldigt få dockor överlag. Om vi bortser från barbies... De flesta var blonda, men jag hade även Jasmin från Disneys Aladdin och tyckte om den. Helt enkelt för att den var annorlunda, och så för att den hade några moderna funktioner, som en blomma som kunde öppnas och stängas på handleden. :)

Min systerdotter är mulatt, och min mamma (hennes mormor alltså) ska hela tiden köpa dockor etc som är mörka. Där kanske det är lite mer förståerligt, då det är väldigt få andra mörka där hon bor. Men jag tror att ett barn framför allt nog vill ha variation bland sina leksaker?

• Eliiinslund

Min son är mullatt (stavning) och det är samma här, bara svenskar som är på och känner och säger vad fina ögon, Gud vilka ögonfransar, och vilket underbart hår...

• Kaupa Jaur

Hade ni undrat över varför givaren köpt en mörkhyad docka? Nej, skulle inte ha tänkt på det alls. Om den inte kom från min ena kusin för hon är genus/jämställdhet/etiskt riktigt/"vi ä alla jordens barn"-fantast.

Hade ni föredragit en ljushyad docka? Nej, så länge barnet är nöjt så!

Tycker ni ljushyade dockor är finare? haha, ja, det tycker jag faktiskt....

• Anonym
    lykantrophona skrev 2011-04-11 16:20:03 följande:
    Är det bara jag som tycker det är lite obehagligt det här med att "barn nog vill leka med dockor som liknar dem själva?". Kanske eftersom jag sett den här hemsidan. Själv lekte jag väldigt lite med dockor som liten. Tyckte mer om djurleksaker. Jag hade inga mörkhyade dockor när jag var liten, men hade väldigt få dockor överlag. Om vi bortser från barbies... De flesta var blonda, men jag hade även Jasmin från Disneys Aladdin och tyckte om den. Helt enkelt för att den var annorlunda, och så för att den hade några moderna funktioner, som en blomma som kunde öppnas och stängas på handleden. :)

Min systerdotter är mulatt, och min mamma (hennes mormor alltså) ska hela tiden köpa dockor etc som är mörka. Där kanske det är lite mer förståerligt, då det är väldigt få andra mörka där hon bor. Men jag tror att ett barn framför allt nog vill ha variation bland sina leksaker?
    Vad häftigt
    Tack för länken, en sån docka ska definitivt beställas.
  • Anonym

Nej jag hade itne reflekterat över det alls. Mina barn vet att folk ser olika ut och hade dom fått en mörkhyad docka hade jag bara tyckt det var bra. 

Svar på tråden Handen på hjärtat - om mörkhyad docka?