• Anonym (orkar inte mer)

Min man spelmissbrukare-terapeuten uppmanar honom att INTE berätta för mig när han spelar, kan det verkligen stämma?

Min sambo berättade för mig tidigt i vårt förhållande att han är spelmissbrukare. Jag sade att jag ville hjälpa honom ur det men med tiden så sade han att det inte längre var ett problem. Naivt att tro på det, jag vet, men jag köpte det och jag hade ej tillgång att kolla hans konton heller så levde på som vanligt. Efter hand började han bete sig konstigt, slöt in sig i sig själv och var på dåligt humör, aggressiv osv. Det blev naturligtvis sämre mellan oss.Hur som helst kröp det fram efter två år att han spelat bort flera hundra tusen (av sina egna pengar) och alla pusselbitar föll på plats varför han betett sig så konstigt. Jag blev väldigt ledsen för hans skull, han mådde otroligt dåligt över det och jag kände mig också väldigt lurad. Jag blev också otroligt besviken på honom då han å ena sidan spenderat extremt stora summor på spel och andra sidan gnällt på mig för att jag har låg inkomst. 
    När det kom fram krävde jag att han skulle skaffa hjälp och jag letade också på en KBT-terapeut med inriktning spelmissbruk, vilket inte var det lättaste att finna, jag köpte ett antal böcker till honom osv. Nu har han börjat gå hos den här terapeuten och kommer hem idag och säger att han ska börja skriva speldagbok och att jag inte längre ska lägga mig i om och hur mycket han spelar. Det är enbart en grej mellan honom och terapeuten. Jag kan säga såhär, att vändningen för oss var att han började att prata med mig, berätta när han hade spelat, för då förstod jag varför han var ledsen, aggressiv osv. Nu ska detta fortgå bakom ryggen på mig menar han och terapeuten. Jag fattar ingenting och jag orkar tamejfasen inte med det här längre.
    Det jag undrar över, hade ni köpt detta? Och resonerar verkligen terapeuter såhär. Jag menar självklart är det mycket som ska stanna mellan honom och terapeuten som inte jag har med att göra, men själva spelandet, hur mycket tror de att en ANHÖRIG orkar med?!? Jag är också en människa med känslor som vill leva med en man jag kan lita på. Som berättar när det går åt pipan osv.

• Svar på tråden Min man spelmissbrukare-terapeuten uppmanar honom att INTE berätta för mig när han spelar, kan det verkligen stämma?
  • Lavish

Låter som han gjort en helt annan tolkning av vad terapeuten har sagt. Jag kan tänka mig att terapueten har sagt att hans spelande inte är ditt problem och att han måste sluta spela för sin egen skull och inte din skull.

Men jag tycker det låter väldigt tvivelaktigt att terapeuten har sagt att han ska ljuga för dig om hur mycket han spelar. 

• Anonym (terapi)

Träffa terapeuten på egen hand. Du som anhörig och medberoende behöver också hjälp att hantera situationen. Kanske kan ni träffa terapeuten tillsammans också då detta tär på förhållandet. På detta vis minskar risken för ev missförstånd.

• Heisan

Han ljuger för att kunna fortsätta att spela.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
    Lavish skrev 2011-04-11 16:31:42 följande:
    Låter som han gjort en helt annan tolkning av vad terapeuten har sagt. Jag kan tänka mig att terapueten har sagt att hans spelande inte är ditt problem och att han måste sluta spela för sin egen skull och inte din skull.

Men jag tycker det låter väldigt tvivelaktigt att terapeuten har sagt att han ska ljuga för dig om hur mycket han spelar. 
    Jag funderar faktiskt på att kontakta henne och fråga hur hon tänker i detta, kan man göra det? Givetvis är det hans problem och han måste själv vilja lösa det. Men ska man göra det genom att gå bakom ryggen på sina anhöriga? Gör man likadant när det gäller knark, alkohol och sex. Har man skaffat sig en terapeut så kan man göra allt bakom ryggen... Nej jag fattar inte.
    Anonym (terapi) skrev 2011-04-11 16:36:05 följande:
    Träffa terapeuten på egen hand. Du som anhörig och medberoende behöver också hjälp att hantera situationen. Kanske kan ni träffa terapeuten tillsammans också då detta tär på förhållandet. På detta vis minskar risken för ev missförstånd.
    Ja hon har visserligen sagt att hon vill träffa mig på egen hand (och oss ihop) längre fram. Han har gått hos henne några gånger själv och nästa tillfälle är inte förrän i maj så jag kanske ska kontakta henne och se om jag kan få en tid med henne tidigare för som sagt jag orkar inte vänta i några månader.
    Heisan skrev 2011-04-11 16:36:10 följande:
    Han ljuger för att kunna fortsätta att spela.
    Jag vet inte om han ljuger, misstolkar eller att hon faktiskt sagt så. Jag har aldrig varit fördömande mot honom på något sätt utan tröstat och sagt att vi reder ut det och finns där för honom. Nu ska han liksom ha ett fritt spelrum igen, känns som att det bara kan gå käpprätt åt skogen.
  • Heisan
    Anonym (orkar inte mer) skrev 2011-04-11 16:44:16 följande:
    Jag vet inte om han ljuger, misstolkar eller att hon faktiskt sagt så. Jag har aldrig varit fördömande mot honom på något sätt utan tröstat och sagt att vi reder ut det och finns där för honom. Nu ska han liksom ha ett fritt spelrum igen, känns som att det bara kan gå käpprätt åt skogen.
    Det är klart att han ljuger. Jag är själv en fd spelmissbrukare o innan han har kommit till den punkten att han själv är villig att sluta så kommer han att ljuga, både för dig o sig själv. Alltför att rättfärdiga sitt spelande.
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Tazzme

Vet inte vad som är sant eller ej i detta fall, men jag har väldigt svårt att tro att terapeuten har sagt att han ska gå bakom ryggen på dig. För även om spelberoendet är HANS problem, så är ju den ekonomiska biten definitivt också nåt som är/kan bli ett personligt problem för även DIG eftersom ni bor ihop!

Heisan skrev 2011-04-11 16:50:48 följande:
    Det är klart att han ljuger. Jag är själv en fd spelmissbrukare o innan han har kommit till den punkten att han själv är villig att sluta så kommer han att ljuga, både för dig o sig själv. Alltför att rättfärdiga sitt spelande.
    Härligt att du tog dig ur det! Hur gjorde du?

Du känner säkert igen min sambos tankesätt då. Fast han lät helt uppriktig när han sa att hon sagt att det var en sak mellan dem två och då bad jag om telefonnumret till henne för att ringa och kolla om det verkligen var så och det fick jag av honom. Vet inte om han räknar med att jag inte tänker ringa eller om hon faktiskt sagt så. Vad skulle vinningen vara att jag inte är delaktig i hans spelande. Fattar inte det. 
    Tazzme skrev 2011-04-11 17:04:19 följande:
    Vet inte vad som är sant eller ej i detta fall, men jag har väldigt svårt att tro att terapeuten har sagt att han ska gå bakom ryggen på dig. För även om spelberoendet är HANS problem, så är ju den ekonomiska biten definitivt också nåt som är/kan bli ett personligt problem för även DIG eftersom ni bor ihop!
    Han uttryckte det inte som att han skulle gå bakom ryggen utan mer att jag inte längre har med saken att göra, vilket väl egentligen är samma sak. Att det är mellan han och henne och att när speldagboken är färdig så ska den strimlas och inte arkiveras, hade hon sagt. 
    Men visst är det så att det hela är mitt problem också, vi har inte pengar så det räcker och han prioriterar att spela bort pengarna istället. Vi har delvis gemensam ekonomi. Han spelar för sina egna pengar oavsett om vårt gemensamma är nollat.
Svar på tråden Min man spelmissbrukare-terapeuten uppmanar honom att INTE berätta för mig när han spelar, kan det verkligen stämma?