• Liljeblomman

Det heter faktiskt... (Tråd för besserwissern)

Låt oss samla alla felstavningar vi läst, felsägelser vi hört och alla andra språkfel vi irriterar oss på i den här tråden! Allt vi retar oss på i hemlighet, småskrattar åt framför datorskärmen, inte tror våra öron när vi hör o.s.v. men inte rättar för att vi inte vill vara en besserwisser.

T.ex:

Krokodiltårar är falska tårar, inte stora tårar
    Possetivt - det heter positivt
    Egenterligen - det stavas egentligen

P.s. Jag är långt ifrån felfri själv i svenska, så ta den här tråden mest som lite underhållning! :)

• Svar på tråden Det heter faktiskt... (Tråd för besserwissern)
  • IdaJeng

Något som jag kan irritera mig på ganska mycket är när folk gör ett mellanrum innan punkt, uttryckstecken eller frågetecken, tex: Hej !
    Nån annan som har stött på det? Jag undrar vad det kommer ifrån..

Förresten finns det en hel del folk som säger "domma" hät i Blekinge också.. =(

• Embla
    IdaJeng skrev 2011-04-14 16:25:41 följande:
    Något som jag kan irritera mig på ganska mycket är när folk gör ett mellanrum innan punkt, uttryckstecken eller frågetecken, tex: Hej !
    Sådana saker händer mig ofta när jag skriver. Det är för att jag nästan alltid ändrar i min text, formulerar om mig, byter ut ord osv. Då är det lätt att det hamnar ett extra mellanslag någonstans, att jag missat radera/lägga till ett ord och sådana saker. Jag tycker att det är jättesvårt att upptäcka den typen av fel i en text som man själv skrivit.

Jag har aldrig tänkt på att en del gör så regelmässigt. Om de gör det medvetet har jag ingen aning om varför.
  • IdaJeng
    Embla skrev 2011-04-14 16:47:24 följande:
    Sådana saker händer mig ofta när jag skriver. Det är för att jag nästan alltid ändrar i min text, formulerar om mig, byter ut ord osv. Då är det lätt att det hamnar ett extra mellanslag någonstans, att jag missat radera/lägga till ett ord och sådana saker. Jag tycker att det är jättesvårt att upptäcka den typen av fel i en text som man själv skrivit.

Jag har aldrig tänkt på att en del gör så regelmässigt. Om de gör det medvetet har jag ingen aning om varför.
    Jo men man märker ju oftast om det bara är ett misstag, men jag vet vissa som alltid har ett mellanrum innan punkt, utropstecken och frågetecken, varje gång! Det kan hända mig också när jag ändrar i texten innan jag postar ett inlägg men det tycker jag är skillnad, det är ju bara en miss..
  • Elli47
    IdaJeng skrev 2011-04-14 16:58:00 följande:
    Jo men man märker ju oftast om det bara är ett misstag, men jag vet vissa som alltid har ett mellanrum innan punkt, utropstecken och frågetecken, varje gång! Det kan hända mig också när jag ändrar i texten innan jag postar ett inlägg men det tycker jag är skillnad, det är ju bara en miss..
    Jag tror att det främst görs av folk som inte har lärt sig grundlig maskinskrivning helt enkelt!   Vår maskinskrivningslärare var stenhård och det sitter i ryggmärgen hur man ska göra. Dessutom tror jag att folk som läser mycket böcker har lättare för att lära sig sånt, en högst personlig teori! Men visst kan det bli slarvfel också och när man väl skickat iväg ett meddelande här t ex så kan man ju inte redigera det!
  • IdaJeng
    Elli47 skrev 2011-04-14 17:00:21 följande:
    Jag tror att det främst görs av folk som inte har lärt sig grundlig maskinskrivning helt enkelt!   Vår maskinskrivningslärare var stenhård och det sitter i ryggmärgen hur man ska göra. Dessutom tror jag att folk som läser mycket böcker har lättare för att lära sig sånt, en högst personlig teori! Men visst kan det bli slarvfel också och när man väl skickat iväg ett meddelande här t ex så kan man ju inte redigera det!
    Intressanta teorier! Men jag har aldrig fått lära mig maskinskrivning alls och jag skriver aldrig så.. jag läser dock mycket så tror nästan mer på den teorin.. Men jag förstår inte ens var det kommer ifrån att skriva så..
    Ja det har vi nog alla råkat ut för, men slarvfel är sånt som händer, lite synd att man inte kan redigera eller till och med radera inlägg vid behov..
  • Tjatte
    IdaJeng skrev 2011-04-14 16:25:41 följande:
    Jag tror att det beror på ren okunskap, misstag som görs av en som inte kommer ihåg hur det ska vara och som inte läser tillräckligt mycket för att snappa upp det spontant.
  • Hillbillie
    Fru Kwasthilda skrev 2011-04-14 09:21:58 följande:
    Ibland använder jag versaler felaktigt för att jag tycker att det ser snyggare ut, en ren lay out-estetisk åtgärd. Tex i en rubrik eller reklamtext. Är det ok att göra fel om man är medveten om det? Eller är det ännu värre då?
    Nej, om man gör medvetna "fel" för att uppnå en viss effekt, så kallas det "stilistik".

Detsamma kan man väl säga om en författares rätt att experimentera med såväl ord och uttryck, som stavning, interpunktion, layout m m....
  • Ellaria
    Hoppfull84 skrev 2011-04-14 16:01:16 följande:
    whaat, menar du att domma är något som folk säger ofta? har aldrig hört det föru´t över huvudtaget, trodde den första personen som nåämnde det hittade på, men du menar alltså att folk faktiskt säger domma? är det något lokalt kanske var bor du?
    Det ar relativt vanligt att saga domma i Skane, mina slaktingar i Helsingborg sager sa. Daremot har jag aldrig hort nagon (forutom min treariga systerdotter) saga det i Angelholm dar jag kommer ifran.

H-borg och A-holm ligger bara 20 minuter ifran varann men det ar mycket slang/dialektala uttryck i H-borg som inte kommer till A-holm trots att manga pendlar mellan staderna.

Tocke/Tokke - Rodharig
    Bulle med bulle - Vanlig vetebulle med en negerboll i mitten, in i mikron...
    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • IdaJeng
    Tjatte skrev 2011-04-14 17:41:03 följande:
    Jag tror att det beror på ren okunskap, misstag som görs av en som inte kommer ihåg hur det ska vara och som inte läser tillräckligt mycket för att snappa upp det spontant.
    Är folk verkligen så okunniga?! Skrämmande!
  • Odhos

"Domma" är ju talspråk för "dom här". Låter inte alls så konstigt, tycker jag. Kanske inte så snyggt i skrift, men vem pratar precis som man skriver? Inte många, va?

Svar på tråden Det heter faktiskt... (Tråd för besserwissern)