• Liljeblomman

Det heter faktiskt... (Tråd för besserwissern)

Låt oss samla alla felstavningar vi läst, felsägelser vi hört och alla andra språkfel vi irriterar oss på i den här tråden! Allt vi retar oss på i hemlighet, småskrattar åt framför datorskärmen, inte tror våra öron när vi hör o.s.v. men inte rättar för att vi inte vill vara en besserwisser.

T.ex:

Krokodiltårar är falska tårar, inte stora tårar
    Possetivt - det heter positivt
    Egenterligen - det stavas egentligen

P.s. Jag är långt ifrån felfri själv i svenska, så ta den här tråden mest som lite underhållning! :)

• Svar på tråden Det heter faktiskt... (Tråd för besserwissern)
  • roffe
    Philipsson skrev 2012-02-01 12:42:03 följande:
    Så du skulle säga: "Jag vattnaDE blommorna i går"?

Uttalar du r:et i garderob också?
    Jag säger inte garrrrderob men heller inte gadderob. Rd är ju ett ljud man får till ändå? 

Om du säger varde säger du då vade?  Säger du nattvad istället för nattvard? 
    Jag säger inte nattvaRRRd utan nattvard. 

"upp med gaden nu boxan" eller "upp med garden nu boxan"? 
    Jag säger iaf inte upp med garrrden boxarrrn" om det är så du tror jag menar att jag säger =)

Nu kanske det blev väldigt otydligt här haha :) 

Jag har vattnat blommorna eller så vattnade jag blommorna. Min pappa säger mer såhär"ja såg na igår hon hade vattna blommerna" men jag försöker undvika konstiga dialekter när jag pratar för var man än går så ska folk klaga på ens uttal eller reta en för det och det blir jobbigt i längden.

Bodde några år i Göteborg och blev utskrattad och mobbad vart jag än gick. "säg det här och det där ordet" och sedan står dom där 10 göteborgare och skrattar åt en. Jo jätteroligt så jag slutade säga "jag såg en på stan" och säger numera "jag såg honom på stan".  Tydligen är inte det rätt heller för då är man pedantisk för att man uttalar hela orden istället. 
  • mindless
    Philipsson skrev 2012-02-01 13:59:10 följande:
    Ja, i Norrbotten är det så. Typiskt för norrbottniskan. Inte i Västerbotten däremot, och inte i majoriteten av svenskans dialekter.
    Jag kanske missförstår dig, men visst är det så att man i väldigt många dialekter (om inte de flesta) uttalar garderob med en supradental? Jag vet inte heller riktigt vilket uttal du förespråkar, men att uttala det "gaderob" torde väl inte vara så vanligt.

I övrigt håller jag med om att ledigt tal sällan eller aldrig är liktydigt med skriftspråksuttal (som ju bara låter tillgjort).
  • Mirva
    Philipsson skrev 2012-02-01 12:59:58 följande:
    Ja, skåningar gör det, eftersom de har tungrots-r, men inte riksspråkstalare.
    Visst sjutton uttalar riksspråkstalare r:et i garderob, ingen säger "gaderob". 
  • mindless
    Mirva skrev 2012-02-01 20:11:19 följande:
    Visst sjutton uttalar riksspråkstalare r:et i garderob, ingen säger "gaderob". 
    Att uttala det "gaderob" är inte det enda alternativet till att uttala med tydligt r-ljud. Jag misstänker att det vanligaste är att uttala det med en så kallad supradental konsonant, vilket betyder att r och d smälter samman till ett helt eget fonem.
  • Adamama

Det heter: "en kopp eSpresso". Inte eXpresso!

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Mirva
    mindless skrev 2012-02-01 20:20:13 följande:
    Att uttala det "gaderob" är inte det enda alternativet till att uttala med tydligt r-ljud. Jag misstänker att det vanligaste är att uttala det med en så kallad supradental konsonant, vilket betyder att r och d smälter samman till ett helt eget fonem.

Eh jo, att uttala det "gaderob" är det enda alternativet till att uttala r:et, ingen har pratat om att det skulle gälla ett tydligt r-ljud. R:et är det första ljud som hörs i fonemet i ordet "garderob".
  • mindless
    Mirva skrev 2012-02-01 20:40:14 följande:
    Eh jo, att uttala det "gaderob" är det enda alternativet till att uttala r:et, ingen har pratat om att det skulle gälla ett tydligt r-ljud. R:et är det första ljud som hörs i fonemet i ordet "garderob".
    sv.wikipedia.org/wiki/Retroflex_konsonant
  • mindless
    Mirva skrev 2012-02-01 21:07:36 följande:
    Fortfarande har ingen påstått att det skulle gälla ett tydligt uttalat "r", man säger inte heller "ban" när man talar om barn, utan r:et uttalas även där.
    Jag är ledsen om jag var otydlig. Poängen var nämligen att det inte finns något r-ljud över huvud taget när det gäller supradentaler. Det är möjligt att du har ett r-ljud när du säger garderob. Jag har det inte, men det betyder inte att jag uttalar det gaderob. Det är helt enkelt ett annat fonem. Läs gärna hela artikeln jag länkade till. Förklaringen där är rätt bra.
  • roffe
    mindless skrev 2012-02-01 21:27:15 följande:
    Jag är ledsen om jag var otydlig. Poängen var nämligen att det inte finns något r-ljud över huvud taget när det gäller supradentaler. Det är möjligt att du har ett r-ljud när du säger garderob. Jag har det inte, men det betyder inte att jag uttalar det gaderob. Det är helt enkelt ett annat fonem. Läs gärna hela artikeln jag länkade till. Förklaringen där är rätt bra.
    ahaaa nu fattade jag iaf :D
Svar på tråden Det heter faktiskt... (Tråd för besserwissern)