• supersötasilversara

Svartmögel i lekstugan!

Hela innertaket är fullt med svartmögel. Lekstugan snabb"rustades" av svärfar för 2 år sedan, taket måste redan då ha varit fullt med mögel och att han bara målade över med färg för man ser att det växer genom färgen, Taket ovanpå är sådan där takpapp(och antagligen inte utbytt eller tjärad på måååånga år). Vet inte om själva grunden också är dålig för han la in nytt golv ovanpå det gamla.  Lekstugan är nog 65 år(!) och hjärtebarn för svärfar.

Är det farligt för barnen att vara där?

Själv skulle jag helst vilja riva lekstugan. Någon som vet? 

• Svar på tråden Svartmögel i lekstugan!
  • SilverLadyG

Ni borde riva den den har nog spritt sig även genom väggarna, blir svårt att slipa bort t.ex. Aspergillus. Många av dessa mögelsvampar kan bilda toxin vilket är giftig vid inandning. Men allt beror på skadans omfattning och vilken art man har att göra med.

• supersötasilversara

Jag och mannen tänkte göra en grundlig genomgång av golv och väggar med. Ev tänkte min man att vi kan byta ut taket (verkar endast vara ett lager med brädor och sedan takpappen på det. Men frågan om det är värt det? Hur farligt är det att leka i lekstugan? Skulle vi kunna använda det till leksaksförråd? Våra barn har astma och allergier, om det nu spelar någon roll. 

• SilverLadyG
    supersötasilversara skrev 2011-04-11 19:55:32 följande:
    Jag och mannen tänkte göra en grundlig genomgång av golv och väggar med. Ev tänkte min man att vi kan byta ut taket (verkar endast vara ett lager med brädor och sedan takpappen på det. Men frågan om det är värt det? Hur farligt är det att leka i lekstugan? Skulle vi kunna använda det till leksaksförråd? Våra barn har astma och allergier, om det nu spelar någon roll. 
    Om era barn har redan allergier och astma ska de hålla sig borta från lekstugan! Allergier och astma kan förvärras av mögel och att riskera förvärrning av barnens tillsånd är inte bra.
    Men som en leksaksförråd där man inte spenerar långtid kan man ha den, men absolut inte att barnen ska sitta där i timmar och leka. Ni kan renovera den som leksaksförråd eller så kan ni betala och hämta dit en kunning som tar reda på mögelarten och sanerar, eller ger råd. Jag förstår att den har betydelse men då får ni betala och boka in en sakkunnig.
  • supersötasilversara

Det känns inte bra att barnen ska leka där om det kan förvärra deras astma. Jag har hört att svartmögel inte är så bra men tänkte att det kanske är så pass dragigt i stugan att möglet inte påverkar barnen.

Vi har väl inte direkt möjlighet att ta in  någon för att åtgärda problemet. Vi har många andra projekt som är mycket viktigare (måla om huset, bygga ny trappa till huset (är närmast livsfarlig som den är nu, ect ect) så därför vill vi inte gärna lägga ner tid eller pengar på lekstugan nu. Vi skulle säkert i princip behöva byta ut allt på lekstugan vilket skulle vara som att köpa en ny.  

Men jag tror att svärfar skulle motsätta sig att vi rev den och att vi bata är löjliga, att svartmöglet inte skulle påverka barnen, att "det inte är så farligt":

Usch, är svårt det där... 

• SilverLadyG
    supersötasilversara skrev 2011-04-11 20:15:58 följande:
    Det känns inte bra att barnen ska leka där om det kan förvärra deras astma. Jag har hört att svartmögel inte är så bra men tänkte att det kanske är så pass dragigt i stugan att möglet inte påverkar barnen.

Vi har väl inte direkt möjlighet att ta in  någon för att åtgärda problemet. Vi har många andra projekt som är mycket viktigare (måla om huset, bygga ny trappa till huset (är närmast livsfarlig som den är nu, ect ect) så därför vill vi inte gärna lägga ner tid eller pengar på lekstugan nu. Vi skulle säkert i princip behöva byta ut allt på lekstugan vilket skulle vara som att köpa en ny.  

Men jag tror att svärfar skulle motsätta sig att vi rev den och att vi bata är löjliga, att svartmöglet inte skulle påverka barnen, att "det inte är så farligt":

Usch, är svårt det där... 
    Du kan även ta kontakt med din kommunens miljö- och hälsoskyddsavdelning (förvalting) och fråga om råd. Men jag tror inte att de kommer att säga mer till dig än det jag har sagt. Risker ska man helst undvika då det gäller den känsligaste gruppen- barn. Men om kommunens tjänstemän säger att det kan vara en häslorisk för barnen då kan inte din svärfar säga emot! Lycka till!
Svar på tråden Svartmögel i lekstugan!