• Lavish

Blev ni annorlunda bemötta för att ni är unga?

Njaa, jag är inte så ung, 25 under större delen av graviditeten. Så jag tror nog inte de flesta tänkt på mig som så ung. Men jag hade ju en liten rolig incident.

Eftersom jag har en syster med Downs syndrom  skulle jag göra NUPP/KUB testet. Då ska man först ta ett blodprov. Och tanten som tog blodprovet var lite skojig. Först gick hon PÅ OCH PÅ om hur ung jag var för att göra testet, att hon aldrig haft någon under 30 för det förut blaaa blaaa. Efter denna föreläsning började hon korsförhöra mig om ifall jag och killen var ihop, om vi hade jobb, hur vi tänkte försörja oss osv. Detta var ändå ett ganska kort möte för att hon skulle ta några blodprover. Men hon hörde ju inte riktigt till mödravården iofs. 

Påminde lite om en läkare jag träffade året innan när jag fick sista p-pillren utskrivna. En äldre man, jag var alltså 23 vid tillfället. Höll en lång föreläsning för mig om hur fruktansvärt olyckligt och hemskt det var när unga flickor som jag blev gravida  utan skydd. Kändes väl dels som att jag var fel publik (jag var ju där för att fixa piller) och dels, som att den kanske hade passat bättre för en 13 åring. Vi började försöka bli gravida ett halvår senare...  

Svar på tråden Blev ni annorlunda bemötta för att ni är unga?