Inlägg från: lunkentuss |Visa alla inlägg
  • lunkentuss

Blev ni annorlunda bemötta för att ni är unga?

Var 18 år med första barnet och 20 år med andra... Nu 22 år när jag väntar tredje...

Jag har aldrig förväntat mig att bli annorlunda behandlad o sätter inte mig själv i facket "ung förälder". Jag är bara förälder helt enkelt och har aldrig sett mig som ung mamma s a s... Jag är mamma helt enkelt O jag har inte heller blivit bemött annorlunda utan vi har nog blivit behandlade som "alla andra" =)  (vi har fått mycket positiva kommentarer däremot o det kanske är  det som varit "annorlunda"?)

• lunkentuss
    Hallonmumsan skrev 2011-04-11 22:11:23 följande:
    positiva har jag också fått, men varför? ska man ha en klapp på axeln för att man klarar vara förälder fast man är ung? Jag vill varken behandlas negativt eller få kommentarer som. Vilken bra mamma du är fast du är så ung eller liknande.
    Det har inte varit några uppmuntrande kommentarer på ett nedlåtande sätt, utan tex min barnmorska har sagt att det är en bra ålder att blir gravid o föda i... Första barnet opererades ett par gånger o då var det en sköterska som tyckte vi (Jag o min man) var starka som gick igenom detta tillsammans och hanterade det bra trots att vi var unga (18år)...

Jag behöver ingen klapp på axeln, men hellre positiva än negativa kommentarer ochjag har aldrig upplevt nån komentar som nedlåtande... =) Tvärtom tycker jag det är BRA att vi inte setts ner på bara pga vår ålderoch att folk påverkats positivt och kanske fått ändra sina fördomar ^^
  • lunkentuss
    faceprimer skrev 2011-04-11 22:19:24 följande:

Man vill ju bli behandlad som vilken mamma som helst, oavsett ålder.. Men det är ändå tråkigt att många barnmorskor eller dylikt måste betona att "vad duktig du är för att vara så ung" eller att man får extra beröm för att man är ung, eller ens påpeka ens ålder.
    Det är ju rätt konstigt, det är ju ingen som pratar om ålder om man vore 25+, exempelvis säger "vad duktig du är för att vara i den åldern du är!" på samma sätt borde man inte säga till unga "vad duktig du är för att vara så ung", det är ju nästan som att säga till en 35-40åring som får barn att "vad duktig du är för att vara 'äldre'" och det säger man ju inte, men när det är unga så är det som att det plötsligt är Okej att påpeka åldern... tur så är ju inte ALLA barnmorskor, undersköterskor osv sådär, utan många tar det ju faktiskt bra :)

Jag tror det kan bero på att många är så negativt inställda mot unga föräldrar och det vet ju oftast föräldrarna, så kanske ger man sådana kommentarer, inte för att dom trodde tvärtom egentligen, utan bara för att dom unga föräldrarna ska få veta att alla inte är negativa =)
Svar på tråden Blev ni annorlunda bemötta för att ni är unga?