Inlägg från: cicci85 |Visa alla inlägg
  • cicci85

Gekås babyskydd (bilbarnstol)

Godkänt betyder inte att det är säkert...

• cicci85
    Pillson skrev 2011-04-12 12:41:23 följande:
    godkänt är godkänt, det innebär att det genomgått tester som babyskydd skall klara för att få säljas som babyskydd
    Självklart. Godkänd betyder att den är krocktestad i 50 km/h frontalkrock och 30 km/h bakifrån och den hastigheten klarar babyskyddet av iaf... Krockar man i 90km /h så är sannolikheten stor att Britax bilbarnstolar klarar sig bättre...
  • cicci85
    alvide skrev 2011-04-12 12:49:40 följande:
    Kolla att den är T-godkänd och inte bara E-godkänd. Äär den T-godkänd så är den godkänd enligt svenskt krav.
    Du kan läsa mer här:
    www.ntf.se/konsument/fraga5413.asp?katid=1
    T-godkännandet upphörde att gälla maj 2008... Nu används plusmärkning men inga babyskydd är plustestade.
  • cicci85
    Pillson skrev 2011-04-12 12:59:50 följande:
    en tanke bara, hur bra klarar sig NÅGON som krockar i 90Km/h?

jag tror ju inte att de dyrare märkena klarar så värst mycket mera än gekås i det fallet faktiskt

Och ha bebisen framåtvänd skulle aldrig falla mig in att ha dem före iallafall tre år i vilket fall som helst som någon nämde att det var ok från 6 månader här ovanför...
    Bakåtvända barn brukar klara sig bra, har sett många bilder på totalkrachade bilar där man kunnat lyfta ut i pricip oskadade bakåtvända bilbarnstolar med oskadda barn.

Det är fullt lagligt och godkänt att ha barn från 9 kg i framåtvända stolar som kan ha varit "bäst i test". Så mycket för säker...
    Att ha en treåring framåtvänd är oxå extremt osäkert. De bör åka bakåtvända tills de väger 25 kg och minst 5 år.
  • cicci85
    alvide skrev 2011-04-12 13:12:26 följande:
    Tack!
    Jag läser oxå att man ska bara köpa godkända bilbarnstolar och att det ska vara märkt med E.
    Alltså kan man köpa stolar utan E-märkning?
    Jag har inte sett någon... Men man bör kolla att den är godkänd enligt senaste revisionen, ECE r44-04. Har sett stolar som är godkända enligt ece r44-03.
  • cicci85
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 15:33:29 följande:
    så nu har jag rotat fram bilstolen ur garderoben och det som står på bilstolen som vi köpte i nov-09 är
    EcE R44/03
    universal
    - 13 kg Y
    Group 0+
    03301176
    Undrar ni då inte varför den inte godkänd i den senaste revisionen? http://www.childcarseats.org.uk/standards/r4403.htm
    The standard, ECE R44.04, was introduced at the end of June 2005, and all new child car seats had to meet this standard from the end of June 2006. Men det kan ju hända att de nu är testade enligt senaste godkännandet...
  • cicci85
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 16:16:43 följande:
    vart kan man läsa om att den inte är testad i sverige?
    I godkännandelappen ska det finnas en ring. Står det E5 där är den testad i Sverige, men med de vanliga kraven såklart.
  • cicci85
    Pillson skrev 2011-04-14 07:33:14 följande:
    tack för svaret!!

Det lät ju helt ok i mina otränade öron iallafall försökte googla på vad E1 står för men hittar inget...

någon som vet vad E1 står för (antagligen vilket land de är testade i) ?
    Tyskland.
  • cicci85
    Pillson skrev 2011-04-14 09:36:24 följande:
    cicci85 skrev 2011-04-14 07:49:59 följande:vad skiljer de svenska och tyska testerna?
    Just detta test som ger ece r44-04 godkännandet bör ju inte skilja sig, det är Europeisk standard. Sen har Sverige ytterligare ett test, plustestet, som är mycket hårdare krav. Plustestet testar även hur nacken påverkas på barnet. 
    Britax och Akta utför även mycket hårdare tester på sina stolar än vad som är lägsta godkännandet, så att stolen även ska klara av en kraftig krock utan att gå sönder. Det är ju mycket därför märkesstolar kostar mycket mer, det kostar mycket pengar att utveckla och testa bilbarnstolar.

Ece-godkännandet är ju det absolut lägsta godkännandet.
Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)