Inlägg från: Pillson |Visa alla inlägg
  • Pillson

Gekås babyskydd (bilbarnstol)

Är det någon som köpt Gekås (Ullared) Babyskydd, det för 389:- och är nöjda med det?

• Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)
  • Pillson

det måste ju vara godkänt för att få säljas idag, så jag tar för givet att det har genomgått tester

• Pillson

godkänt är godkänt, det innebär att det genomgått tester som babyskydd skall klara för att få säljas som babyskydd

• Pillson
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:51:13 följande:
    Självklart. Godkänd betyder att den är krocktestad i 50 km/h frontalkrock och 30 km/h bakifrån och den hastigheten klarar babyskyddet av iaf... Krockar man i 90km /h så är sannolikheten stor att Britax bilbarnstolar klarar sig bättre...
    en tanke bara, hur bra klarar sig NÅGON som krockar i 90Km/h?

jag tror ju inte att de dyrare märkena klarar så värst mycket mera än gekås i det fallet faktiskt

Och ha bebisen framåtvänd skulle aldrig falla mig in att ha dem före iallafall tre år i vilket fall som helst som någon nämde att det var ok från 6 månader här ovanför...
  • Pillson
    Neith skrev 2011-04-12 13:16:08 följande:
    Jag har köpt den stolen, och så även en väninna. Väninnan använder den flitigt och är väldigt nöjd med den, förutom lite glapp i sufletten (som någon annan skrev). Jag har ännu inte börjat använda den då kotten tittar ut först nästa månad.

Lycka till!

ÄNTLIGEN!! en som har den och kan ge ett riktigt omdömme 
    tack så mycket!!

Har du nån spec på den, tex vad den är godkänd för?
  • Pillson
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 12:55:33 följande:
    ja vi köptedet till vår minsta och har varit nöjda med det!! enda som jag inte var så nöjd med var solskärmen/sufletten som sitter på den började glappa rätt fort och åkte ner och till slutgick ena fästet av så då tog vi av sufletten  men den funka lika bra utan
    det misade jag i alla diskissioner om typgodkännandet supertack för svar!
  • Pillson
    Neith skrev 2011-04-12 15:01:59 följande:
    Tyvärr har jag inte stolen hemma just nu, men inom ett par dagar kan du få svar på det, då jag tänkte plocka hem den till helgen. Står väl förvarad just nu :)

Så håll utkik till helgen, då lägger jag upp den information jag hittar på/om den. Ska även till Gekås nu på fredag så kan kolla lite extra då om jag missat något Skrattande

tack det skulle vara jättegulligt om du ville återkomma med det!
  • Pillson
    Neith skrev 2011-04-13 13:05:54 följande:
    Hej på er! Nu har jag studerat mitt babyskydd. Följande står: ECE R44/04
    04 301216
    MAX-INF 0-13kg
    E1.
    tack för svaret!!

Det lät ju helt ok i mina otränade öron iallafall försökte googla på vad E1 står för men hittar inget...

någon som vet vad E1 står för (antagligen vilket land de är testade i) ?
  • Pillson

cicci85 skrev 2011-04-14 07:49:59 följande:

Tyskland.
    vad skiljer de svenska och tyska testerna?
  • Pillson
    cicci85 skrev 2011-04-14 10:23:57 följande:
    Just detta test som ger ece r44-04 godkännandet bör ju inte skilja sig, det är Europeisk standard. Sen har Sverige ytterligare ett test, plustestet, som är mycket hårdare krav. Plustestet testar även hur nacken påverkas på barnet. 
    Britax och Akta utför även mycket hårdare tester på sina stolar än vad som är lägsta godkännandet, så att stolen även ska klara av en kraftig krock utan att gå sönder. Det är ju mycket därför märkesstolar kostar mycket mer, det kostar mycket pengar att utveckla och testa bilbarnstolar.

Ece-godkännandet är ju det absolut lägsta godkännandet.
    ok tack för svar
Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)