Inlägg från: alvide |Visa alla inlägg
  • alvide

Gekås babyskydd (bilbarnstol)

Jag skulle inte chansa!
    Den kanske funkar att montera in i bilen.
    Men jag undrar hur den funkar vid en krock? Det är då man vet om den är bra eller inte.
    Har den genomgått krocktest som de andra kända märken på marknaden har gjort?

• alvide
    Pillson skrev 2011-04-12 12:21:14 följande:
    det måste ju vara godkänt för att få säljas idag, så jag tar för givet att det har genomgått tester
    Ja, de måste vara godkända för att säljas i Sverige. Godkända av EU:s normer.
  • alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:27:08 följande:
    Godkänt betyder inte att det är säkert...
    Det där är en defination. Det kan finnas säkrare alternativ...
    Jag säger inte att den inte är säker för det vet inte jag.
    Jag vet bara att det är EU som bestämmer vad som är godkänt eller inte. Sen kan Sverige i sin tur testa och själva bedömma om ett babyskydd är säkert eller inte.
    Det är därför jag undrar om den är krocktestad i Sverige. För Sverige kan ha högre krav än EU men de kan inte förbjuda då EU bestämmer. Förstod du hur jag menade?

Det är samma sak att att man får åka framåtvänt från 6 månaders ålder eller tidigare i bil enligt lag men sen är det definitivt inget att rekommendera men det är inte förbjudet. Eftersom det finns kombistolar från 6 månader och ingen lag säger att man måste ha det bakåtvänt.
  • alvide

Nu kanske du förstod vad jag menade att det är skillnad på godkänd och godkänd.

• alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:51:13 följande:
    Självklart. Godkänd betyder att den är krocktestad i 50 km/h frontalkrock och 30 km/h bakifrån och den hastigheten klarar babyskyddet av iaf... Krockar man i 90km /h så är sannolikheten stor att Britax bilbarnstolar klarar sig bättre...
    EU är ju har ju oftast inte samma krav som Sverige. Det är uppenbart om man läser min länk till NTF.
    Det säger allt.
    Sen beror det som förälder vad man tycker sitt barn är värt. Jag skulle spara in pengar på annat än säkerhet.
  • alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:54:39 följande:
    T-godkännandet upphörde att gälla maj 2008... Nu används plusmärkning men inga babyskydd är plustestade.
    Oj, det är ju tråkigt om inte NTF uppdaterar sen 2008 på sin hemsida. Var kan man läsa om de nya?
  • alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 13:02:01 följande:
    på NTF:s sida... www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec... Till vänster kan man klicka på plustest och se vilka stolar som är plustestade.
    Tack!
    Jag läser oxå att man ska bara köpa godkända bilbarnstolar och att det ska vara märkt med E.
    Alltså kan man köpa stolar utan E-märkning?
  • alvide
    Neith och Barbamammans familj:
    Vad är det för märke/fabrikat på era babyskydd som ni använder?
  • alvide
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 15:33:29 följande:
    så nu har jag rotat fram bilstolen ur garderoben och det som står på bilstolen som vi köpte i nov-09 är
    EcE R44/03
    universal
    - 13 kg Y
    Group 0+
    03301176
    Vad bra då fick jag det bekräftat att den inte är ens testad i Sverige och går inte ens igenom det högre kravet dvs ECE R 44/04.
  • alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 16:01:02 följande:
    Undrar ni då inte varför den inte godkänd i den senaste revisionen? www.childcarseats.org.uk/standards/r4403.htm
    The standard, ECE R44.04, was introduced at the end of June 2005, and all new child car seats had to meet this standard from the end of June 2006. Men det kan ju hända att de nu är testade enligt senaste godkännandet...
    Babyskyddet var köpt november 2009 som Barbamammans familj skrev. Den har väl legat på lager nånstans i Europa i väntan på att ett lågprisvaruhus skulle köpa upp de gamla babyskydden som inte är godkända efter 2006 Flört
  • alvide

Om en stol inte finns testad så kan man inte läsa ett test om den. Det är solklart.
    Och om nu denna skulle vara testad i Sverige och ha blivit godkänd så skulle den vara märkt med 44/04 på slutet då det infördes 2006. Stolen var från 2009?

• alvide
    Barbamammans familj:
    Du har redan babyskyddet och den är redan köpt.
    Men jag tycker inte att det är ett bra val för de som ska köpa.
    Då råder jag hellre till en som är testad i Sverige.
    Det är min åsikt.
  • alvide
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 16:21:03 följande:
    ja den är inköpt då, jag menade mer generellt vart man kan läsa att stolar med denna beteckning inte är testad i sverige?
    Läs under Förklaring till ECE-etikett
    www.britax.se/sakerhets-centrum/foreskrifter

Hur ska jag förklara mer?
    Den är inte testad i Sverige och inte godkänd under svenska normer utan bara under europeiska normer som inte ställer lika höga krav.
  • alvide
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 16:29:57 följande:
    du kan alltså inte ens svara på min fråga om VART man kan läsa att bilstolar är  testade  i sverige?
    cicci85 skrev 2011-04-12 16:23:13 följande:
    I godkännandelappen ska det finnas en ring. Står det E5 där är den testad i Sverige, men med de vanliga kraven såklart.
    Tack då vet jag det står E1 på den att jag ville veta vart man kan läsa om att stolar är testade i sverige är för att när jag söker så får jag fram att stolar testas i 15 olika länder och VAD är det då som säger att den testats i sverige men med din förklaring om vilken beteckning som ska stå så vet jag ju att den inte är testad i sverige iaf!!
    Jo, jag kan svara men jag kanske inte kan svara på sekunden. Då det finns annat runt omkring mig än datorn!
  • alvide

Sen kan man oxå läsa:

Barnssäkerhetsstandard – ECE-etikett

Alla bilbarnstolar måste vara märkta med certifieringsetiketten ECE R44/04 som visar att de uppfyller säkerhetsstandarden.

• alvide
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 16:35:58 följande:

TS ska du köpa en bilstol i ullared så kolla märkningen den stolen jag köpte är godkänd t o m år 2009 efter det så SKA det stå ECE R 44/04 på denoch gör det inte det så är den alltså inte godkänd

denna info hittade jag

Alla godkända bilbarnstolar har en märkning på baksidan oftast i form av en etikett.

På etiketten ska där stå märkningen ECE R44 rev 04 och även ett stort E och en siffra

E och siffran motsvarar i vilket land stolen har godkänds i.

ECE märkningen är godkännandet för att stolen är enligt EU s krav. För att den ska var godkänd i Sverige och i övriga Europeiska länder.

På äldre stolar kan även märkningen ECE R44 rev 03 förekomma denna stol är då enligt kraven som ställdes i revisionen 2003 och dessa stolar gäller 2009 ut där efter är det ECE R44 rev 04 som gäller

Det låter bra.
    Vill man köpa nåt annat än de traditionella kända babyskydden som man vet är testade i Sverige så ska man verkligen veta vad man köper. Särskilt när det gäller säkerhet.
Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)