• sarsparis

Hur många föräldradagar tänker ni att ni vill ha kvar när barnet börjat förksolan?

Sitter och funderar på hur många dagar vi ska ta ut varje månad. Kommer att vara hemma från slutet av maj till augusti 2012. Sen kommer mannen jobba 80% och ta fp dag i veckan under ca 1 år kanske. Hur många dagar är lämpligt att se till att spara egentligen till studiedagar mm? Nu tänker jag på SGI dagar. Hur tänker ni? vi är inte sånna som åker på semesterar eller dyligt och funderar på vad man kan behöva ta ut dagar till förutom studiedagar eller någon extra dag vid tex storhelg.

• Svar på tråden Hur många föräldradagar tänker ni att ni vill ha kvar när barnet börjat förksolan?
  • Stårscha

Det är väldigt väldigt skönt att ha kvar dagar till sportlov, påsklov, sommarlov, och novemberlov när barnen är större och känner av ett socialt tryck att få vara ledig från skolan. Om ni har möjlighet, så spara ett femtiotal dagar till framförallt förskoleklassen och första klass.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Göteborgsmamman75

Jag har ca 400 - 500 dagar kvar någonting (men då har jag två barn visserligen).

Jag tycker det är skönt att kunna ta ut vad blir det kanske 12 veckors extra semester varje år utöver de 6 veckorna man redan har liksom. Framförallt kunna ge barnen extar sommarlov eller ta ledig och göra långresa med familjen då jag och min man kan ta ut flera månader tillsammans (eftersom vi då tar ut för varsitt barn). Kanske tillbringa ett halvår i Thailand eller nåt vad vet jag

• Miss Cee

Vi har ca 40 dagar kvar. Har tagit ut  så mkt vi kan i princip för att skjuta fram förskolestarten.

• PerG

Vi ska gå ner i tid och kommer använda en del av föräldrapenningen för det...... Kommer väl ha c:a 200-250 SGI-dagar och alla 180 LN-dagar kvar totalt på båda barnen när de börjar förskolan båda två på heltid.

• humma
    Göteborgsmamman75 skrev 2011-04-12 22:35:06 följande:
    Jag har ca 400 - 500 dagar kvar någonting (men då har jag två barn visserligen).

Jag tycker det är skönt att kunna ta ut vad blir det kanske 12 veckors extra semester varje år utöver de 6 veckorna man redan har liksom. Framförallt kunna ge barnen extar sommarlov eller ta ledig och göra långresa med familjen då jag och min man kan ta ut flera månader tillsammans (eftersom vi då tar ut för varsitt barn). Kanske tillbringa ett halvår i Thailand eller nåt vad vet jag
    Vad skönt det låter!
    Nu fungerar inte det riktigt med mitt jobb om jag skulle lägga 12 veckor semester men jag har kvar alla lägsta nivå dagar och 160 dagar på SGI. På ett barn eftersom den stora är för stor! Med ettan blev det tom så att ca 60 dagar "brann inne" eftersom jag inte tog ut dem!
  • Thursday

Det beror ju också helt på vad du/ni har för yrken och framtidsplaner mm. Därför är det svårt att säga generellt. Har ni t.ex. tänkt gå ner i tid och samtidigt skydda SGI genom att fylla upp med föräldradagar? Har ni drömmar om långresa till Thailand? Har nu jobb där det rent faktiskt funkar att ta 12 veckors semester? Har ni jobb där ni behöver föräldradagar för att kunna vara med på skolavslutningar mm istället för att ta semester? Planerar ni fler barn?

Vi har runt 90 dagar kvar för 2-åringen. Vi jobbar iofs deltid, men fyller inte upp med föräldradagar, vi vill absolut inte åka iväg i månadsvis till exotiska länder, vi har inte utrymme för några 12-veckors semesterperioder på jobbet, men däremot inga problem med att vara iväg en halvdag här och där eller använda flex för en studiedag. Dessutom har vi rätt mycket semester, och dessutom barn nummer 2 på väg så det blir väl lika mycket till där.

• Alexi

Vi har sparat så mycket vi kunnat men utan att behöva leva toksnålt under föräldraledigheten. Så med första barnet tog vi ut 1-3 dgr per vecka (mest tre) första året. Blev 99 sgi-dagar kvar. Ingen av oss skulle komma på idén att vara ledig 15-20 veckor per år, vi har trots allt jobb som vill att vi är där ibland. Men 6 veckor ledigt per sommar vill vi ha, 4 v sem och två fp. För oss båda. så vi har räknat på att fp ska räcka till det, sen tar vi semesterdagar på strödagar.

• Göteborgsmamman75

Ja naturligtvis blir det svårt om en i relationen ska ta ut alla 12 semesterveckorna själv det kan vara svårt att få det att funka med jobbet. Men man är ju två som är för'äldrar och kan dela upp det så tex man har 6 veckor var eller så över sommaren. 6 veckor är ju inget konstigt att vara ledig över sommaren det funkar på alla arbetsplatser nästan. Och även att ha 3 veckor över jul sedan 1 v sportlov och en v påsklov osv. Så man kan sprida ut det litegrann så blir det inte så kännbart för arbetsgivaren.

Svar på tråden Hur många föräldradagar tänker ni att ni vill ha kvar när barnet börjat förksolan?