• TheGoatThing

Provanställning lön?

Har fått mitt allra första jobb eller ja iaf en provanställning på 2 veckor går den bra så blir det en längre provanställning.
    Men är som sagt ny på arbetsmarknaden och behöver  verkligen hjälp, jobbar jag gratis under provanställningen med tanke på att det är bara två veckor eller kan jag fråga om någon ersättning?

Är det något mer jag borde tänka på så jag inte går i någon fälla? Känns så pinsamt och fråga någon jag känner så frågar hellre här :)

• Svar på tråden Provanställning lön?
  • Lilo82

Finns det något avtal som du ska skriva under? Vad står det där?

Får du ut någon ersättning från A-kassa eller något liknande?

Rent spontant tycker jag att du bör få ut någon form av ersättning innan den här "provanställningen innan en längre provanställning".

Är det en provanställning och inte en visstidsanställning?

Kanse vore lättast för dig att kontakta facket och höra. :) 

• kentafinell

Är det en provanställning har du rätt till lön. Är det däremot en praktik som kan ge dig ett jobb om det funkar, ja då får du förhandla om lönen.
    Jag ska ha 4 veckor praktik hos ett stort företag om ett par veckor, om det fungerar bra vill dom anställa mig först över sommaren, och sedan fast anställning när mina studier är klara om ett år. Så jag tar gärna en månad obetalt för den chansen. Dessutom mitt drömjobb så det hjälper ju till på traven. =)

• jassikan

Låter lite lustigt med provanställning före längre provanställning.
    En provanställning kan de ju ändå säga upp utan anledning med 14 dagars varsel.

De har inte bett dig provjobba? I så fall är det inte säkert att de tänkt sig att betala för tiden. Men är det vanlig provanstälning så bör du få lön.

Men oavsett borde de ha informerat dig om lön och villkor.

Du får nog bita i det sura äpplet och höra dig för

• vinterblomma

På mitt jobb får provanställda samma löner som tillsvidareanställda. Tanken är ju att de förhoppningsvis ska vara kvar och då är det enklast att ge "rätt" lön på en gång.

Men jag har ingen aning  om vad som ska gälla för dig (ja, utom att du givetvis har rätt till lön). Ring och kolla vad som gäller. Det är bättre att göra det innan man börjar.

• ikafika

Jobba aldrig gratis, det är vansinnigt och bara utnyttjande från arbetsgivarens sida.

Svar på tråden Provanställning lön?