• Anonym

Frågor om vatten till smakportioner

hej!

Har börjat med lite smakportioner till min plutt och undrar om man ska ge vatten att dricka till? eller räcker det med amning? Om man ska ge vatten ska man koka det först? Och hur mycket vatten är ok att dricka? Och hur ska man ge det? Mitt barn har bara ammat och aldrig druckit ur flaska. Ska man ge vatten i flaska? pipmugg eller vanlig mugg?

Många frågor blev det.. Tack.. o ha det gott

• Svar på tråden Frågor om vatten till smakportioner
  • BVC Sköterskan

Hej!

Så länge du erbjuder smakisar och ammar efteråt så behöver du inte erbjuda vatten. När ditt barn däremot äter hela portioner bör du erbjuda vatten efter måltiden.
    Förvänta dig däremot inte att han skall dricka några större mängder. Friska barn reglerar sitt vätskeintag alldeles utmärkt själva, så du behöver med andra ord inte tänka så mycket på mängden. Han dricker när han är törstig helt enkelt.

Min erfarenhet är att pipmugg förmodligen är ett bra alternativ i er situation, då han endast ammats och inte tagit flaska tidigare.

Du behöver inte koka vattnet först, om du vet att kvaliteten är god. Vilket den generellt är om ni har kommunalt vatten i Sverige. Är man osäker på kavaliteten skall man naturligtvis koka vattnet.

MVH Christine

Svar på tråden Frågor om vatten till smakportioner