Min son går inte!
Vårt underbara barn kröp aldrig, utan hon tog sig fram genom att hasa på rumpan med ett ben framför sig, det såg enormt roligt ut när hon kom farandes för fort det gick det!
När dottern var kring ett år så började folk runt omkring oss fråga om hon kunde gå, och denna fråga fick vi VARJE dag fram för allt av andra föräldrar med barn i samma ålder.
Men det tog många fler månader innan hon tog sitt första steg...Några dagar innan jul började hon gå och då var hon 17 månader!
När hon väl började gå så gick hon som om hon inte gjort något annat i sitt liv, hon var inte vinglig utan tog snabbt efter sina vänner som vid det här laget hade börjt springa.
Fortfarande gillar hon att sitta still och måla, läsa bok, bygga med lego mm, självklart har hon även massor av spring i benen men inte som hennes kompisar. All annan utveckling som tex språket, pekfingergrepet mm var hon väldigt tidig med.
Själv tyckte jag att det var extremt jobbigt att folk alltid skulle kommentera att hon inte kunde gå, men inga av dem sa tex något om att hon pratade bra, men jag antar att det ofta är så det fungerar på tex öppna förskolan.
Vi gåtränade som tokar med tösen, vi köpte även KAVATs lära gå skor till henne, vilka jag varmt kan rekommendera för då får barnen bra stöd, vår flicka hade problemet att hon ofta stod på tårna som en ballerina och då var det toppen att sätta på henne ett par skor så foten stod platt på marken.
Är du orolig så kontakta BVC och fråga dem vad de tycker om ert barns utveckling, själv tror jag att han kommer att börja gå när ni minst anar det.
Lycka till med gåträningen!
Kram