• Anonym (pinsamt)

Livmoderhalscancer??

Hej, sitter o funderar på varför jag har illaluktande flytningar.. Det började för ca 2 år sen.. Trodde de var p-pillerna så sluta med dom, men efter 8 mån var det inte borta, då sökte jag för de på ungdomsmottagningen. Där kunde barnmorskan hitta en cysta, så jag fick en remiss till gyn som hade vänte tid i ett par månade, men ett par veckor senare märkte jag att jag var gravid på mvc skynda dom på remissen till gyn och jag fick komma ganska fort och undersöka cystan. Man hittade alltså en cysta (ofarlig) och polyper på livmodertappen. eftersom jag var gravid så skulle jag vänta 6 månader efter förlossningen med att ta bort dom för att inte skada min lilla bebis. Gick alltså hela graviditeten med äckliga flytningar som riktigt rinner ur mig, ner i toan när jag kissar, luktar PYTON! inte fisk, utan mer... som att jag har släppt mig :O sååå pinsamt och lukten känns jätte väl! Iaf, 6 mån efter förlossningen kom jag till gyn igen och polyperna e borta?! Men problemet e kvar.... vad kan det va? Gynekologen sa att de kunde va obalans så jag fick tipset att sova utan trosor osv..

Men nu har det börjat blöda också.. varje dag.. och efter sex..
    jag har alltså blodiga flytningar nu.. Men jag ammar också. kan det vara därför?

SNÄLLA hjälp mig, e så orolig att det ska va livmodercancer

• Svar på tråden Livmoderhalscancer??
  • Red drum

Jag undrar genast hur du tvättar dig. Hade samma med flytningarna jättelänge, typ ett år, men det visade sig att jag tvättade mig helt fel! Jag som hade sån ångest över världens alla sjukdomar fick löst problemet med enklast möjliga; en näve och vatten! Jag tvättade mig fyra gånger om dagen med tvål för att bli av med flytningarna som luktade aba... Men tre dagar med bara vatten så luktade jag ingenting och hade inga flytningar.

Funkar inte det tycker jag du ska ringa gyn igen och be om tid.

• Anonym

Blöder man efter sex ska man kontakta vården snarast. Vänta inte, ring redan i morgon och beställ tid. Blodiga flytningar och kontaktblödningar har inte med amning att göra. Däremot kan det vara en underlivsinfektion, gynekologen brukar ta infektionsprover och snifftest när du söker för ett problem som du beskriver. 

Det är ungefär 450 kvinnor per år i Sverige som drabbas av livmoderhalscancer. Ett av symptomen är just blödning efter sex. Därför ska det alltid kollas upp, trots att det självfallet oftast och tack och lov inte är det.

Minns du när det senaste cellprovet togs? Och har du fått tillbaka din mens? Tänkte att din bebis kanske är nyfödd? Då kan det ju vara mensen som trasslar. Oavsett ska du beställa tid hos gyn. 

• Red drum

Fast det kan visst ha med amning att göra eftersom hormonerna torkar ut slemhinnorna som kan göra att man lätt blöder och har besvär vid sex.

• Anonym
    Red drum skrev 2011-04-12 17:43:15 följande:
    Fast det kan visst ha med amning att göra eftersom hormonerna torkar ut slemhinnorna som kan göra att man lätt blöder och har besvär vid sex.
    Det har du rätt i. Jag tänkte inte på att slemhinnorna kan blir skörare. Ber om ursäkt för mitt förhastade uttalande. 
    Jag står dock fast vid att jag tycker att TS ska söka för sina besvär.  
  • Anonym (pinsamt)

hm.. tack för svar.. Var ju hos gyn för ca 2 veckor sedan.. De sa att jag inte lukta någonting men jag gjorde väl inte det just då, utan de e när flytningarna kommer bara..

Cellprov tog jag senast i mars förra året.

Jag ringde gyn på en gång, fick endast en telefontid imorgon kl.14.

Ja jag har fått tillbaka min mens, dock lite trassligt :s men hade mens nyss, har inte sluat blöda sen den bara.. det började blöda mer efter sex iaf

• Red drum

Ja, det är vi rörande överens om. Det finns ju hjälp att få oavsett. Men många gånger är det en sån enkel sak som tvättningen, faktiskt. Det var därför jag skrev det, eftersom man kan testa med det först. Hoppas allt går bra, TS.

• Anonym (pinsamt)
    Red drum skrev 2011-04-12 17:49:24 följande:
    Ja, det är vi rörande överens om. Det finns ju hjälp att få oavsett. Men många gånger är det en sån enkel sak som tvättningen, faktiskt. Det var därför jag skrev det, eftersom man kan testa med det först. Hoppas allt går bra, TS.
    jag tycker inte jag gör något fel i tvättningen, håller inte på o tvättar mig flera gånger om dagen eller för sällan heller.. har däremot användt trosskydd varje dag, det har jag slutat med nu sen 2 veckor tillbaka och sover utan trosor.. märker ingen skillnad än
  • Anonym (pinsamt)
    Red drum skrev 2011-04-12 17:51:46 följande:
    Ingen tvål, antar jag?
    nej aboslut inte tvål, bara vatten, ibland ACO intim tvål
  • Anonym (pinsamt)

flytningarna e jätte lösa.. kommer alltid när jag sitter på toa, efter att jag har kissat, eller på morgonen när jag sätter mig upp i sängen, förut har dom varit typ bruna/beiga, nu mer blodiga :/

• anansie

Jag hade illaluktande flytningar för nåt år sen som visade sej vara slidkatarr.. fick 3 "piller" man skulle köra upp i slidan i 3 kvällar.. Efter första natten var lukten borta.. Men om du vart hos gyn borde de ju sett det. Har du testat lactal ? Det återställer ju balansen i underlivet. Alltid värt ett försök Glad 
    Sen hade jag inte gett mej utan tvingat mej på en undersökning till, du ska ju inte behöva gå och lukta illa mellan benen.
    Lycka till. 

• Anonym (pinsamt)
    anansie skrev 2011-04-12 17:59:15 följande:
    Jag hade illaluktande flytningar för nåt år sen som visade sej vara slidkatarr.. fick 3 "piller" man skulle köra upp i slidan i 3 kvällar.. Efter första natten var lukten borta.. Men om du vart hos gyn borde de ju sett det. Har du testat lactal ? Det återställer ju balansen i underlivet. Alltid värt ett försök Glad 
    Sen hade jag inte gett mej utan tvingat mej på en undersökning till, du ska ju inte behöva gå och lukta illa mellan benen.
    Lycka till. 
    Se där..  Nej jag har inte testat Lactal, kanske skulle göra det.  Hon jag pratade med på gyn var lite dryg och tyckte jag borde tagit upp det när jag var där för 2 veckor sen, men det gjorde jag, bara det att just då hade jag inte en tanke på livmodercancer eftersom jag trodde det var pg a polyperna jag hade de äckliga flytningarna eftersom dom hade sagt det till mig för ett år sen!
  • Anonym (pinsamt)

puffar lite..

• Anonym (pinsamt)

vill så gärna ha fler svar :P

• Anonym (pinsamt)

prata med gyn igår, ska få komma dit i nästa vecka, hon misstänkte nån infektion

• anansie
    Anonym (pinsamt) skrev 2011-04-14 10:03:12 följande:
    prata med gyn igår, ska få komma dit i nästa vecka, hon misstänkte nån infektion
    Skönt för dej !! Uppdatera och säg vad det visar sej vara.. Krya på muffen Flört
  • Anonym (pinsamt)
    anansie skrev 2011-04-14 10:11:10 följande:
    Skönt för dej !! Uppdatera och säg vad det visar sej vara.. Krya på muffen Flört
    Haha det ska jag, och tack ;D dock verkar det lite bättre helt plötligt :S blöder inte längre och flytningarna har fått ljusare färg! Har sovit utan trosor de senaste 2 veckorna, kanske ger resultat trots allt!
  • Anonym (pinsamt)
    Då var det dax för uppdateringen nu dåå :P

Var idag på Gyn. Jag hade någon slags infektion på ett sår på livmodertappen :s. Hade ju som sagt haft polyper, tydligen var det som jag trodde att de var från dom som flytningarna kommit från, men att när dom försvunnit (kanske skrapats bort på nått sätt??? vid sex kanske???) har det blivit ett sår som sedan har blivit infekterat på nått sätt :s fy va äckligt.. Jaja jag fick iaf nån gel att föra upp 5 kvällar i rad :P nått bakeriedödande.

Tog även cytologprov och klamydiatest, men jag tror knappast att det är klamydia iaf.

Hör jag inget inom 10 dagar så e allt okej :) Hoppas även att besvären e borta då!
  • Anonym (pinsamt)

googlat runt lite på "Zidoval" som gelen hette, och den verkar va mot Baktriel Vaginos, så antar att det är det jag har

• anansie

Skönt att du äntligen fått veta vad det var. Krya på dej nu så får vi hoppas att du är fräsch och luktar gott på nolltid Flört

Svar på tråden Livmoderhalscancer??