• Anonym (herpeslisa)

Munsårsplåster borde gå under högkostnadsskyddet!!!!!

Blää vad det är dyyrt! Jag har sedan 4 år tillbaka lidit av herpes på munnen. Jag har i stort sätt alltid munsår och har jättemycket besvär av det. Jag får medicin som lindrar och har lärt mig att leva med det. Men nu till mitt problem. Jag jobbar med barn 1-3 år och jag har själv ett barn på 1,5 år. Jag är vansinnigt noga med att inte pilla mig i ansiktet, att tvätta och sprita händerna och att alltid alltid använda munsårsplåster för att undvika att sprida smittan till barnen.

Herpes är vansinnigt smittsamt när blåsorna spricker och jag vill absolut inte riskera att smitta någon. Själv tycker jag att munsårsplåstren är ganska obekväma men de skyddar absolut riktigt bra. Små barn fäktar och viftar och komme ribland åt ansiktet och då är det bra om det sitter ett ordentligt plåster ivägen så att de inte råkar komma åt sårblåsorna med ett litet finger som de sedan kliar sig i ögat med eller hinner fram till munnen med.

Det blir svindyrt!!! Jag betalar utan att överdriva 400 kr i veckan för munsårsplåster. Det blir en himla massa pengar som jag egentligen inte har. Och jag har dem inte för min egen skull utan för att jag vill ta ansvar för min sjukdom och inte smitta andra. Varför kan man inte få något stöd i betalningen för dessa plåster när man jobbar som jag gör? Varför kan det inte räknas in under någon paragraf? Usch jag vill bara gnälla av mig.  

• Svar på tråden Munsårsplåster borde gå under högkostnadsskyddet!!!!!
  • Anonym (herpeslisa)

Ingen som vet om det finns något sätt att få hjälp med betalningen?  

• Fiaz

Nej det gör det inte, jag har samma problem som du med munherpes, får det jätteofta. Men betala får man göra själv :)
    Jag får utskrivet jättebra receptbelagda tabletter från läkare..Se till att få det för det stopppar spridningen och torkar ut blåsorna jättefort.
    Plåster tycker jag är värdelöst, annars kan du ju komma billigare undan och tejpa på en bit kirurgtejp när du är i närheten av barnen. Det skyddar minst likabra som plåstren.

• Anonym (herpeslisa)
    Fiaz skrev 2011-04-12 20:15:38 följande:
    Nej det gör det inte, jag har samma problem som du med munherpes, får det jätteofta. Men betala får man göra själv :)
    Jag får utskrivet jättebra receptbelagda tabletter från läkare..Se till att få det för det stopppar spridningen och torkar ut blåsorna jättefort.
    Plåster tycker jag är värdelöst, annars kan du ju komma billigare undan och tejpa på en bit kirurgtejp när du är i närheten av barnen. Det skyddar minst likabra som plåstren.
    Tack för tipset med kirurgtejp  Egentligen vill jag bara skrika "men då skiter jag i det och smittar barnen då" för jag har verkligen inte råd. Men så har vi ju det där lilla problemet med att det ju...drabbar barnen och det är helt oacceptabelt i min värld.  Jag har aciclovir men det hjälper inte mig
  • Anonym (herpeslisa)
    Anonym skrev 2011-04-12 20:18:59 följande:
    Vanliga munskydd skyddar.
    Haha ja. Men jag kan inte gå runt i munskydd dygnet runt faktiskt. Det finns jättebra plåster som skyddar andra. Jag har munsår. Det finns en gräns för hur långt jag är villig att gå. Att täcka halva ansiktet i resten av livet för andras skull inkräktar för mycket på¨vad jag är villig att göra när det finns en enklare lösning. Hade det inte funnits plåster hade jag fått ta till munskydd. Men det finns plåster. Jag har ett medicinskt problem. Munskydd går inte heller under högkostnadsskyddet och kostar lika mycket så hur hjälpte du mig? 
Svar på tråden Munsårsplåster borde gå under högkostnadsskyddet!!!!!