Munsårsplåster borde gå under högkostnadsskyddet!!!!!
Blää vad det är dyyrt! Jag har sedan 4 år tillbaka lidit av herpes på munnen. Jag har i stort sätt alltid munsår och har jättemycket besvär av det. Jag får medicin som lindrar och har lärt mig att leva med det. Men nu till mitt problem. Jag jobbar med barn 1-3 år och jag har själv ett barn på 1,5 år. Jag är vansinnigt noga med att inte pilla mig i ansiktet, att tvätta och sprita händerna och att alltid alltid använda munsårsplåster för att undvika att sprida smittan till barnen.
Herpes är vansinnigt smittsamt när blåsorna spricker och jag vill absolut inte riskera att smitta någon. Själv tycker jag att munsårsplåstren är ganska obekväma men de skyddar absolut riktigt bra. Små barn fäktar och viftar och komme ribland åt ansiktet och då är det bra om det sitter ett ordentligt plåster ivägen så att de inte råkar komma åt sårblåsorna med ett litet finger som de sedan kliar sig i ögat med eller hinner fram till munnen med.
Det blir svindyrt!!! Jag betalar utan att överdriva 400 kr i veckan för munsårsplåster. Det blir en himla massa pengar som jag egentligen inte har. Och jag har dem inte för min egen skull utan för att jag vill ta ansvar för min sjukdom och inte smitta andra. Varför kan man inte få något stöd i betalningen för dessa plåster när man jobbar som jag gör? Varför kan det inte räknas in under någon paragraf? Usch jag vill bara gnälla av mig.