• riboflavin

Flytta lökar?

Hejsan alla trädgårdskunniga.

Jag har precis köpt ett hus med en ganska vildvuxen oxh bordglömd trädgård. Nu har jag börjat hitta en massa fatastiska lökväxter (snödroppar, krokusar mm), framförallt i ett hörn som verkar ha använts för att dumpa trädgårdsavfall.

Kan jag plocka upp dessa när de blommat över och flytta? 

Ska jag i så fall plantera direkt eller förvara torrt och svalt över sommaren och platera till hösten som man ska med lökar? 

Det har även börjat komma vad som ser ut som tulpaner i ett land som ska tas bort för att ge plats åt en altan, kan man flytta äve dessa sen när de blommat klart?

Ny på det här med trädgård så jag är tacksam för alla tips. 

• Svar på tråden Flytta lökar?
  • Lena

Det är bäst att antingen flytta dem direkt efter blommningen och plantera dem eller ännu hellre flytta dem till hösten. Låt dem inte ligga över sommaren för då kan de inte lagra ny energi i sina lökar.

• Stårscha

Ja, det kan du. Det går bra att bara gräva upp dem från en plats och sedan gräva ner dem där de ska vara. Det är nog lika bra att ta dem så fort de har blommat ut, medan du har koll på var de är.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • riboflavin

Tack så mycket, då blir det flytt så fort som möjligt. Bör jag gödsla när de fått rota sig lite igen?

• Lena
    riboflavin skrev 2011-04-12 20:57:06 följande:
    Tack så mycket, då blir det flytt så fort som möjligt. Bör jag gödsla när de fått rota sig lite igen?
    du kan lägga gräsklipp runt dem undeer sommaren som gödsel.
  • riboflavin
    Lena skrev 2011-04-12 20:59:27 följande:
    du kan lägga gräsklipp runt dem undeer sommaren som gödsel.
    Ah, naturligt är bäst!
Svar på tråden Flytta lökar?