• Ragnar

Tygblöjor - vad behöver man?

Jag fick också en kasse imsevimse tygblöjor begagnat från en vän när jag fick mitt första barn. Fick de aldrig att fungera och använde engångs (pampers och libero) tills han var över 2 månader. Då gav jag upp med dem också. De läckte på sidorna och barnet verkade inte tåla pappersblöjor.
    Då införskaffade jag 24 st vikblöjor (bomull för dagen och bambus för natten), en snappi (till att fästa blöjan under byxorna) och två ullbyxor. Det använde vi tills han var 7-8 månader. Då upptäckte vi pocketblöjorna och gick över till det. För natten var bambusblöjorna med ullbyxor fortfarande det bästa.
    Har sen använt samma blöjor till andra barnet. Första månaderna har vikblöjor varit bäst eftersom de går att vika så att de passar bebisen perfekt. När hon var 5-6 månader började pocketblöjorna att passa och vi gick så smått över till dem.
    Men smaken när det gäller tygblöjor är väldigt olika och det finns massor med sorter att välja mellan. Själv föredrar jag blöjor och blöjbyxor med knappar. Kardborrbandet blir fort dåligt i tvätten och jag har ofta råkat ut för att det skavt barnet på magen.
    Passa att inte använda för mycket tvättmedel. Jag använde som mest hälften av tvättmedelsmängen till blöjtvätt mot vanlig tvätt. Blöjor är ju gjorda för att suga åt sig ordentligt och tvättmedelsrester blir lätt kvar i blöjorna. Det kan både orsaka röd och prickig rumpa på barnet och är en vanilgt anledning till att blöjorna börjar lukta illa. Kör regelbundet ett extra sköljprogram efter tvätten för att bli av med allt tvättmedel.

• Ragnar
    Belliss skrev 2011-04-14 17:30:14 följande:
    Om man ska ha vikblöjor kan jag tipsa om att de har 12-pack på jysk för 129:- ;D
    Iofs under namnet tvättlappar, men de är vanliga rutvävda bomull :)

www.jysk.se/210/432/439/5805300/a/catalog

toppen om man bara vill testa vikisar :) Billigt också om man vill ha som backup också :)

Det var dessa vikiblöjor vi hade. Billiga och jättebra. Efter att bägge barnen använt dem som blöjor användes de som trasor till grovrengöring, tex. till att torka av trädgårdsmöbler.

Som nattblöjor hade vi vikblöjor i bambus köpta från www.babykind.co.uk
Svar på tråden Tygblöjor - vad behöver man?