• Svar på tråden Ert bästa laxrecept tack!
  • u77

Hmm vet inte vad som hände...jaja..

Jag vill gärna ha ert bästa laxrecept, och gärna sådanna recept där inte fisken tar över smaken.

TackSolig

• Flowtex
    Mamma´s Fetalax 2 port
    2 Laxfiléer
    1 förp Hel fetaost
    3 dl Creme fraiche

Spaghetti
    1 Morot

Lägg filéerna i en ungsfast form, salta och peppra.
    Mixa Creme fraiche med fetaost och bred detta över fisken, salta och peppra lite till.
    In i ugnen på 175 grader tills täcket har blivit lite brynt.

Osthyvla en morot i spaghettin, blanda runt och servera!

Har en väninna som är "allergisk" mot fisksmak men dett recept Älskar hon. 
  • Mamman till två

Som lite enkel & snabb mat tycker jag att detta är bra:

Grönsaker efter smak (t.ex. paprika, lök, tomat & squash)
    olivolja
    vitlök, salt & peppar
    en laxfilé per person
    Tomat/basilika creme fraiche (en burk på två port.)
    Färsk pasta

Dela grönsakerna i grova bitar, vänd runt de skurna bitarna i lite olivolja, pressad vitlök, salt & peppar. Ställ in i ugneni en ugnsfast form ca 15 minuter, 200 grader.
    Ta ut formen & lägg laxfiléerna uppe på grönsakerna & klicka ut creme fraichen på toppen. Ställ in i ugnen ca 20 min.
    Servera med pasta.

• MammaSusan81

Mina två favoriter är laxpasta & lax i ugnen.

Laxpasta: Jag gör en vanlig vit sås, kryddar med salt, peppar, två klyftor pressad vitlök, sedan i med lagomt stora bitar lax, sjud såsen tills laxen är klar blanda med färsk pasta eller penne.

Lax i ugnen: En bit folie, ringla lite olivolja där laxen ska ligga, strö över lite flingsalt, peppar & pressad citron, lägg på laxen salta, peppra lägg ett par citronskivör över så laxen blir täckt, slå in i foliet. In i ugnen på 200 g i 25-40min beroende på stl.

Ibland lägger jag potatisskivor i botten, lax, bladspenat & citron

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • trollkarl

För hög temperatur!!!!
    Lax skall köras i 120 grader på ugnen till 48 grader innertemp. Inget annat!

• MammaSusan81
    trollkarl skrev 2011-04-13 14:56:04 följande:
    För hög temperatur!!!!
    Lax skall köras i 120 grader på ugnen till 48 grader innertemp. Inget annat!
    Det var ny information , har jag aldrig sett/hört, ge gärna en källa, tack =)
    Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • trollkarl

@ mamma
    Källa : proffskockarna.
    Leif mannerström på sjömagasinet
    Ahlströmer på fiskekrogen
    Mattias Dahlgren på verandan o matbaren

Listan kan göras lång. Det är mina fd kollegor.
    Fd köksmästare

• Klinga81

Brukar köpa frysta laxbitar och låta dem tina ihop med teriyaki-sås. Sen steker jag dem lite lätt så att de de gärna är lite otillagade i mitten (ok, så länge de varit frysta). Strör på lite sesamfrön.

Serveras med en sås på gräddfil, lime och vitlök (salt och peppar) och antingen rotfrukter i ugn (typ potatis, morot och palsternacka med lite olja, honung och färsk timjan på) eller hasselbackspotatis. Gärna lite stekt sparris och nån sallad också,

Smaklig spis!

Svar på tråden Ert bästa laxrecept tack!