-
-
Svar på tråden Ert bästa laxrecept tack!
-
Hmm vet inte vad som hände...jaja..
Jag vill gärna ha ert bästa laxrecept, och gärna sådanna recept där inte fisken tar över smaken.
Tack -
http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=14976
Laxburgare med mangosalsa :D -
Här är några av mina favoriter:
Västerbottenlax med ljummen potatissallad
Parmesanöverbakad laxfilé
Lax med bulgursallad och sweetchiliyoghurt
Laxfiléer med vitvinssås
Fisksoppa
Hoppas du hittar nåt som passar
-
Mamma´s Fetalax 2 port
2 Laxfiléer
1 förp Hel fetaost
3 dl Creme fraiche
Spaghetti
1 Morot
Lägg filéerna i en ungsfast form, salta och peppra.
Mixa Creme fraiche med fetaost och bred detta över fisken, salta och peppra lite till.
In i ugnen på 175 grader tills täcket har blivit lite brynt.
Osthyvla en morot i spaghettin, blanda runt och servera!
Har en väninna som är "allergisk" mot fisksmak men dett recept Älskar hon. -
Som lite enkel & snabb mat tycker jag att detta är bra:
Grönsaker efter smak (t.ex. paprika, lök, tomat & squash)
olivolja
vitlök, salt & peppar
en laxfilé per person
Tomat/basilika creme fraiche (en burk på två port.)
Färsk pasta
Dela grönsakerna i grova bitar, vänd runt de skurna bitarna i lite olivolja, pressad vitlök, salt & peppar. Ställ in i ugneni en ugnsfast form ca 15 minuter, 200 grader.
Ta ut formen & lägg laxfiléerna uppe på grönsakerna & klicka ut creme fraichen på toppen. Ställ in i ugnen ca 20 min.
Servera med pasta. -
Mina två favoriter är laxpasta & lax i ugnen.
Laxpasta: Jag gör en vanlig vit sås, kryddar med salt, peppar, två klyftor pressad vitlök, sedan i med lagomt stora bitar lax, sjud såsen tills laxen är klar blanda med färsk pasta eller penne.
Lax i ugnen: En bit folie, ringla lite olivolja där laxen ska ligga, strö över lite flingsalt, peppar & pressad citron, lägg på laxen salta, peppra lägg ett par citronskivör över så laxen blir täckt, slå in i foliet. In i ugnen på 200 g i 25-40min beroende på stl.
Ibland lägger jag potatisskivor i botten, lax, bladspenat & citron
-
För hög temperatur!!!!
Lax skall köras i 120 grader på ugnen till 48 grader innertemp. Inget annat! -
Det var ny information , har jag aldrig sett/hört, ge gärna en källa, tack =)trollkarl skrev 2011-04-13 14:56:04 följande:För hög temperatur!!!!
Lax skall köras i 120 grader på ugnen till 48 grader innertemp. Inget annat! -
@ mamma
Källa : proffskockarna.
Leif mannerström på sjömagasinet
Ahlströmer på fiskekrogen
Mattias Dahlgren på verandan o matbaren
Listan kan göras lång. Det är mina fd kollegor.
Fd köksmästare -
Brukar köpa frysta laxbitar och låta dem tina ihop med teriyaki-sås. Sen steker jag dem lite lätt så att de de gärna är lite otillagade i mitten (ok, så länge de varit frysta). Strör på lite sesamfrön.
Serveras med en sås på gräddfil, lime och vitlök (salt och peppar) och antingen rotfrukter i ugn (typ potatis, morot och palsternacka med lite olja, honung och färsk timjan på) eller hasselbackspotatis. Gärna lite stekt sparris och nån sallad också,
Smaklig spis!