• Zelmilainen

ang "rätten" till bilder på internet

jag ska göra en powerpoint presentation på ca 5-6 sidor till en kurs på jobbet. den/de enda som kommer att se denna presentation är de som examinerar uppgiften. inga andra kommer har tillgång till uppgiften, den ska inte visas upp. jag ska enligt uppgiftens beskrivning infoga flera bilder (jag har bestämt tema kroppens sinnen), kan jag ta vilka bilder som helst på internet och infoga i denna presentation eller måste jag kolla upp vem som har rätten till dem och hänvisa? det var drygt en månad sen ja va på informationsträffen om detta och jag hittar ej mina anteckningar. hoppas att någon kan hjälpa mig.

nehepp...
  • Svar på tråden ang "rätten" till bilder på internet
  • lykantrophona

Om det är ett slutet sällskap borde du kunna ta vilka bilder du vill. Men det är nog god sed att bifoga internetlänkar (kan stå i liten text under bilden, exempelvis) till var du hittat dem.

• Zelmilainen

man ska ange källor på sista sidan, vart man tagit sin information ifrån. så om jag lägger en bild på sida 1 och på sista sidan tydligt skriver ut vilken adress jag hämtat den från är det ok isf? vill bara att det ska bli rätt, hehe. vi ska inte visa upp presentationen utan det är bara till för att vi ska lära oss hur man gör olika saker på datorn.

nehepp...
  • Zelmilainen

om jag däremot sen ska göra en presentation som ska visas upp för en grupp människor vid ett tillfälle enbart. vad gäller då? hur går man tillväga isf?

nehepp...
  • Lena

Det blev lite fel...

Om jag hade varit läraren hade jag inte tyckt det var okej om det inte står att det är okej att använda bilderna privat eller man får okej från den som har copyright

• Zelmilainen

kan inte få tag på handledaren nu utan enbart via mail och det tar antagligen dagar innan jag får svar. sitter och letar bilder just nu.
    på en sida där jag ville använda en bild står inte vem som tagit bilden. är det dumt att använda den då?

nehepp...
  • Zelmilainen

kanske ska påpeka att den inte på någon sida står att jag inte får kopiera bilden. de är heller inte skyddade på sådant sätt att jag inte kan kopiera dem.

nehepp...
  • Lisa75

Rent lagligt så har du aldrig rätt att använda någon annans bilder utan tillstånd, oavsett hur många du ska visa presentationen för. Den som tagit bilden äger upphovsrätten, och kan begära ersättning om du bryter mot upphovsrätten genom otillåten publicering/användning.

Upphovsrätten på ett fotografi gäller tills 70 år efter fotografens död.

Sen är det ju en annan sak om någon upptäcker det - ska du visa det för 15 pers och inte publicerar presentationen på nätet efteråt är ju risken för upptäckt väldigt liten.

Vill du vara helt laglig kan du söka bilder på tex Flickr, som lyder under Creative Commons/CC. Där har fotografen som regel gett sitt medgivande att använda bilden i icke-kommersiellt syfte.
    Tänk dock på att bara söka just de bilder som lyder under CC (använd avancerad sökning), bara för att de ligger på Flickr är de inte fria för användning.

När det gäller illustrationer på hemsidor, typ teckningar och dylikt, får man kolla på respektive hemsida vad som står (om det tex står copyright någonstans, eller om det står att bilderna är fria att använda) och om inget anges, kontakta den som äger sajten och be om lov.

Men, som sagt, detta är det som gäller rent rättsligt. Sen är det ju en annan sak om man gitter göra så för en skolpresentation.... Jag hade nog nöjt mig med att hänvisa till URL:en som källa, om det inte var en kurs i juridik

• Lisa75
    Zelmilainen skrev 2011-04-13 15:21:21 följande:
    kanske ska påpeka att den inte på någon sida står att jag inte får kopiera bilden. de är heller inte skyddade på sådant sätt att jag inte kan kopiera dem.
    Det spelar ingen roll, du gör dig fortfarande skyldig till brott mot upphovsrättslagen om du använder dem.
Svar på tråden ang "rätten" till bilder på internet