• Zelmilainen

ang "rätten" till bilder på internet

jag ska göra en powerpoint presentation på ca 5-6 sidor till en kurs på jobbet. den/de enda som kommer att se denna presentation är de som examinerar uppgiften. inga andra kommer har tillgång till uppgiften, den ska inte visas upp. jag ska enligt uppgiftens beskrivning infoga flera bilder (jag har bestämt tema kroppens sinnen), kan jag ta vilka bilder som helst på internet och infoga i denna presentation eller måste jag kolla upp vem som har rätten till dem och hänvisa? det var drygt en månad sen ja va på informationsträffen om detta och jag hittar ej mina anteckningar. hoppas att någon kan hjälpa mig.

nehepp...
  • Svar på tråden ang "rätten" till bilder på internet
  • Zelmilainen

man ska ange källor på sista sidan, vart man tagit sin information ifrån. så om jag lägger en bild på sida 1 och på sista sidan tydligt skriver ut vilken adress jag hämtat den från är det ok isf? vill bara att det ska bli rätt, hehe. vi ska inte visa upp presentationen utan det är bara till för att vi ska lära oss hur man gör olika saker på datorn.

nehepp...
  • Zelmilainen

om jag däremot sen ska göra en presentation som ska visas upp för en grupp människor vid ett tillfälle enbart. vad gäller då? hur går man tillväga isf?

nehepp...
  • Zelmilainen

kan inte få tag på handledaren nu utan enbart via mail och det tar antagligen dagar innan jag får svar. sitter och letar bilder just nu.
    på en sida där jag ville använda en bild står inte vem som tagit bilden. är det dumt att använda den då?

nehepp...
  • Zelmilainen

kanske ska påpeka att den inte på någon sida står att jag inte får kopiera bilden. de är heller inte skyddade på sådant sätt att jag inte kan kopiera dem.

nehepp...
  • Zelmilainen
    Lisa75 skrev 2011-04-13 15:23:56 följande:
    Det spelar ingen roll, du gör dig fortfarande skyldig till brott mot upphovsrättslagen om du använder dem.
    jo, men just därför jag frågar. har ni tips på sidor liknande flickr där jag enkelt kan kolla det där med om jag får använda bilderna eller inte? så tar jag bort de ja tänkt använda.
    nehepp...
  • Zelmilainen

på en sida (via flickr) så står det det jag klistrade in nedan. kan jag använda den bilden då? får jag klippa bort lite bakgrund bakom så man bara ser det jag vill ha. dvs att man bara ser tungan om man ser lite av tänderna och kinden innan?

nehepp...
  • Zelmilainen

alt 1) 

You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work

Under the following conditions:

Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

Attribute this work:
    Information

What does "Attribute this work" mean?
    The page you came from contained embedded licensing metadata, including how the creator wishes to be attributed for re-use. You can use the HTML here to cite the work. Doing so will also include metadata on your page so that others can find the original work as well.

Noncommercial — You may not use this work for commercial purposes.

No Derivative Works — You may not alter, transform, or build upon this work.

alt 2) 

You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work

Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

Attribute this work:
    Information

The page you came from contained embedded licensing metadata, including how the creator wishes to be attributed for re-use. You can use the HTML here to cite the work. Doing so will also include metadata on your page so that others can find the original work as well.

alt 3) 

You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work

Attribute this work:
    Information

Share Alike — If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

nehepp...
  • Zelmilainen
    Lisa75 skrev 2011-04-13 15:42:48 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur de bedömer att du beskär en bild, men jag tror inte det är något problem under alternativ 1 heller.
    Vill du vara helt säker på leta bara efter bilder som lyder under CC 2.

Man måste ju ange upphovsmannen också, det jag har gjort är att jag angett URL:en helt enkelt, typ flickr.com/fotografens_konto. Eller Källa: Fotografen, Flickr

det står ju oftast inte deras namn utan bara vad deras användarnamn är. måste jag vid bilden skriva fotografens namn/användarnamn eller räcker det med länkarna på slutet där man skriver in direktlänken till vart bilden är tagen (klickbar)?
    nehepp...
  • Zelmilainen
    Lisa75 skrev 2011-04-13 16:32:10 följande:
    Det står ju i texten du klistrade in att du ska lägga in det på det sätt som fotografen begär. Står det ingenting är det vanligast att göra det i anslutning till bilden. Enligt svensk upphovsrätt ska det anges vid bilden, men du lär ju få tag i foton från hela världen.
    Klickar du in på fotografens kontoprofil brukar det stå någon slags namn, annars använder jag användarnamnet, men det är bara min egen tolkning. Läs vad som står och använd ditt sunda förnuft så blir det säkert bra. 
    hängde inte med i vad som stod därför frågade jag *L*
    nehepp...
  • Zelmilainen

men det finns ju två rutor som man kan klicka i under den avancerade sökningen på flickr, under cc. om man klickar i båda dem och trots det hittar en bild man gillar borde det väl ändå va ok att använda bilden och sen länken i slutet av presentationen?

nehepp...
Svar på tråden ang "rätten" till bilder på internet