• Angela87

En fråga om bebishud till er erfarna mammor :)

Halloj allihoppa!

Har en fråga till er om bebis hud! Min bebis som är 3 veckor gammal har väldigt torr hud.. speciellt på halsen och bröstet.. finns det någon som vet vad man kan använda som är bra mot detta?

En till sak när jag ändå är här: Min bebis är Halv Chilenare(från mig) och halv Kenyan(från pappan).. våran dotter är som sagt 3 veckor gammal, Idag faktist :) och hon är väldigt ljus.. jag vet ju att dom flesta mulatt bebisar är ljusa när dom är så små..
    Händerna är nog ljusast av allt på kroppen men nagelbanden är mörka? Hur var det för er som har mulattbebisar? är det normalt att händerna är så ljusa och att bara nagelbanden är mörka? och när får händerna och resten av kroppen sin bruna färg som jag vääääntar på? :) Kram på er!  

• Svar på tråden En fråga om bebishud till er erfarna mammor :)
  • RebornEve

du kan använda oparfymerad bodylotion om du tycker att huden är torr...

jag blir hellre ogillad för den jag är, än gillad för den jag inte är...
  • ELLEoClara

olja i badet och att massera/stryka på direkt

• Faile

Kallpressad ( extra virgin på engelska ) olivolja. Kan användas i badet, direkt på huden, i maten ( ersättning osv ) vid hård mage och vid röd rumpa. Ett universalmedel som finns i alla affärer och enligt min erfarenhet funkar allra bäst

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Buspojkarna

Jag har barn med extremt känslig och torr hy. De råd jag kan ge är att tvätta kläderna med ett parfymfritt och milt tvättmedel. Vi använder coop sensitive.
    Inget sköljmedel.

Sen efter du badat bebisen så smörjer du in med babyolja. Välj rätt märke då en del har alcohol i sig vilket är uttorkande och onödigt. Ha alltså inte bara olja i vattnet utan smörj in bebisen med det efteråt. Då får bebisen mer olja på sig.

Sen smörjar jag med Locobase repair som skiljer sig från många andra salvor. Den går in på djupet och hjälper kroppen att själv läka sig och sedan tillför den ju fukt som alla andra krämer. Det är den enda kräm vi hittat som kroppen inte blir beroende av. Vi använder den även till läpparna istället för lypsyl.
    Det finns även en vanlig locobase som är billigare, men den har en tendens att svida och är inte alls lika bra.

• Natulcien
    Buspojkarna skrev 2011-04-13 17:52:23 följande:
    Jag har barn med extremt känslig och torr hy. De råd jag kan ge är att tvätta kläderna med ett parfymfritt och milt tvättmedel. Vi använder coop sensitive.
    Inget sköljmedel.

Sen efter du badat bebisen så smörjer du in med babyolja. Välj rätt märke då en del har alcohol i sig vilket är uttorkande och onödigt. Ha alltså inte bara olja i vattnet utan smörj in bebisen med det efteråt. Då får bebisen mer olja på sig.

Sen smörjar jag med Locobase repair som skiljer sig från många andra salvor. Den går in på djupet och hjälper kroppen att själv läka sig och sedan tillför den ju fukt som alla andra krämer. Det är den enda kräm vi hittat som kroppen inte blir beroende av. Vi använder den även till läpparna istället för lypsyl.
    Det finns även en vanlig locobase som är billigare, men den har en tendens att svida och är inte alls lika bra.
    Fast Locobase innehåller väl mjölksyra? Är det så bra för en bebis hud?
  • hallåja

Min dotter är också mulatt och hon var också ljus när hon föddes, men nagelbanden och området runt nageln var mörkare. En bekant till hennes pappa sa att man kan se på öronen vilken färg barnet kommer att få, de är också lite mörkare. Jag vet inte om det är sant men öronen är samma färg som resten nu iallafall Fast jag tycker att hon blir mörkare hela tiden. Det kan visst ta upp till 5 år innan de har den hudfärg och även ögonfärg som de kommer att ha resten av livet.

Jag använder olja i badvattnet, som någon här också har rekommenderat sen smörjer jag in med Locobase repair. På apoteket sa de att den fungerar som hudens eget "återfettningssystem" och bygger upp ett lager på huden. Av de 5 olika krämerna jag har provat så är det den krämen som fungerar bäst för henne. Schampoo och balsam för att reda ut lockarna är en helt annan historia.

Lycka till!

• Loreena

Bada inte barnet för ofta, försök klara er med en gång i veckan nu när hon är så liten. Bebisar blir inte smutsiga på samma vis som oss vuxna. Du får hennes hud en chans att återfukta sig själv.

Olja i badet är bra som de andra säger. :) Samt att smörja huden med olja efteråt.

Min bebis flagnade lite under sina första veckor, men det gick över. Jag tror att han "ömsade skinn" lite.

• kixan

Bröstmjölk är superbra att smörja med, min yngsta såg ut som fan på halsen när hon kom ut (legat fel i magen så huden hade i princip spruckit + att hon var uttorkad) och jag smorde med bröstmjölk efter varje amning och det var så gott som läkt när vi for hem från BB efter 4 dagar.

A -03, F -05, V -10
Svar på tråden En fråga om bebishud till er erfarna mammor :)