• Spring Time

Disneyland, Disneyworld, vilket ska vi åka till?

Hej!

Jag undrar om det finns någon här som har lite koll på hur många Disneyland/world det finns i världen? De två som jag har hört mest om är Disneyland Paris och Disney World Orlando Florida men det verkar som att det finns ännu fler?

* Vilka länder ligger dem i?

* Vilket är det första som byggdes?

* Vad kostar respektive nöjesvärld att gå på för en vuxen? (pris på inträde och mat priser)

* Vilket är det största?

* Hur många dagar behöver man för att känna sig nöjd med respektive nöjesvärld

* Vilket är det bästa?

* Vad är det för priser på disney hotellen? Är det värt att bo på ett disneyhotell (för att jag antar att de är dyrare) eller kan man lika bra ta ett annat närliggande hotell?

Det är jag och min sambo som båda har drömt sen vi var små om att åka till Disneyland som skulle vilja åka på semester dit antingen i år om vi har råd eller nästa år. För vad jag har försått så är det värt att åka dit även som vuxen? vi är 22 och 23.

Skulle bli jätte glad om någon berest person kunde ge oss en prisuppfattning och vilket av alla disneyland/world man ska välja att åka till? Vilket får man ut mest av som vuxen? Vilket är mest sevärt? Undrar också vilken stad av de som det ligger i som är roligast att åka till då vi nog kommer att spendera minst en vecka där för att upptäcka mer än bara nöjesparken.

Och för er som undrar så har vi varit in på hemsidorna och försökt att få oss en uppfattning men inte lyckats då det är så mycket information att sålla och pris i kr har vi inte hittat någonstans. Så snälla ni som har varit på någon av de här nöjesparkerna, försök att svara på så många av våra frågor som möjligt och berätta allt ni vet och vad ni tyckte!

Tack på förhand
    /MVH Mikaela

• Svar på tråden Disneyland, Disneyworld, vilket ska vi åka till?
  • Elli47
    Snortan 89 skrev 2011-04-13 16:50:16 följande:
    Hej!

Jag undrar om det finns någon här som har lite koll på hur många Disneyland/world det finns i världen? De två som jag har hört mest om är Disneyland Paris och Disney World Orlando Florida men det verkar som att det finns ännu fler?

* Vilka länder ligger dem i?

* Vilket är det första som byggdes?

* Vad kostar respektive nöjesvärld att gå på för en vuxen? (pris på inträde och mat priser)

* Vilket är det största?

* Hur många dagar behöver man för att känna sig nöjd med respektive nöjesvärld

* Vilket är det bästa?

* Vad är det för priser på disney hotellen? Är det värt att bo på ett disneyhotell (för att jag antar att de är dyrare) eller kan man lika bra ta ett annat närliggande hotell?

Det är jag och min sambo som båda har drömt sen vi var små om att åka till Disneyland som skulle vilja åka på semester dit antingen i år om vi har råd eller nästa år. För vad jag har försått så är det värt att åka dit även som vuxen? vi är 22 och 23.

Skulle bli jätte glad om någon berest person kunde ge oss en prisuppfattning och vilket av alla disneyland/world man ska välja att åka till? Vilket får man ut mest av som vuxen? Vilket är mest sevärt? Undrar också vilken stad av de som det ligger i som är roligast att åka till då vi nog kommer att spendera minst en vecka där för att upptäcka mer än bara nöjesparken.

Och för er som undrar så har vi varit in på hemsidorna och försökt att få oss en uppfattning men inte lyckats då det är så mycket information att sålla och pris i kr har vi inte hittat någonstans. Så snälla ni som har varit på någon av de här nöjesparkerna, försök att svara på så många av våra frågor som möjligt och berätta allt ni vet och vad ni tyckte!

Tack på förhand
    /MVH Mikaela
    Disneyland Paris ligger i Frankrike, byggt i början på 90-talet tror jag, ev tidigare.

Disneyland Orlando ligger i Florida i USA och sen finns även Disneyworld i Kalifornien (USA). Det i Florida är det första som byggdes och är kanske gjort på 60-talet redan, vet inte, men man kan säkert få info om man googlar.

Tyvärr kan jag inte svara på dina andra frågor då jag inte besökt något av ställena själv. Min sambo var till Disneyland Orlando när han var 8 år gammal och tyckte det var toppen!  Men om vi skulle åka nånstan så skulle det bli Paris för att det är närmast.

Dyrt är det nog oavsett vilket ställe ni väljer!
  • älskarlivet81
    Elli47 skrev 2011-04-13 16:54:11 följande:
    Disneyland Paris ligger i Frankrike, byggt i början på 90-talet tror jag, ev tidigare.

Disneyland Orlando ligger i Florida i USA och sen finns även Disneyworld i Kalifornien (USA). Det i Florida är det första som byggdes och är kanske gjort på 60-talet redan, vet inte, men man kan säkert få info om man googlar.

Tyvärr kan jag inte svara på dina andra frågor då jag inte besökt något av ställena själv. Min sambo var till Disneyland Orlando när han var 8 år gammal och tyckte det var toppen!  Men om vi skulle åka nånstan så skulle det bli Paris för att det är närmast.

Det är väl ändå det som ligger i Anaheim (Disneys hemstad) som är det första?
  • vackrastarflow
    Elli47 skrev 2011-04-13 16:54:11 följande:

Fel. Första Disneyland ligger strax utanför Los Angeles i Kalifornien. Det är inte så stort, men intill ligger California Adventure som också är en nöjespark som tillhör Disney. Man köper oftast Parkhopper-biljetter så att man tar båda parkerna över ett par dagar.

Disneyland är det mer officiella namnet på alla parker runt om i världen även om det i Florida är mer känt som Disneyworld. Det är mycket större än den i Kalifornien, men jag tror att parken i Tokyo är störst av alla. Är dock inte helt hundra på detta.

Jag tycker absolut det är värt att åka, var 26 första gången jag åkte dit (Disneyland California)! Jätteroligt! Den i Kalifornien är mer normalstor, man känner inte panik när man är där att man inte ska hinna. Men ska man besöka båda parkerna krävs två dagar. Priser kommer jag inte ihåg, det var 4 år sen... Men räkna med en tusenlapp per person för biljett till båda parkerna. Minst. De har olika erbjudanden vid olika tider så det är svårt att säga exakt.

Vet inte i vilka fler länder det ligger, antingen ligger det ett i Hongkong eller så ska ett byggas där. Har iaf hört rykte om det.

Det i Paris är ungefär lika stort som det i Kalifornien. Man missar det billiga med dollarn, men det är ju bra mycket kortare resa dit. Det mesta finns i alla parker.

Bästa städerna att besöka efteråt är lätt Los Angeles eller Paris! Tänk dock på att det är låååånga köer vid högsäsong. Man kan köpa ett fastpass så får man gå förbi köer, eller så finns det maskiner som ger er en viss tid då ni ska vara vid en karusell och då får ni gå förbi kön. Men jag rekommenderar att åka i lågsäsong eftersom det gärna blir lite väl varmt under sommaren ändå.

Disney är skitkul
  • vackrastarflow

Glömde:

En lite smårolig grej om man har tid över i Los Angeles är att åka till den riktiga Disney-studion i Burbank. Man kommer inte in men runt om huvudbyggnaden finns en mur som bärs upp av jättestatyer om de sju dvärgarna.

LA är roligare än Orlando när det gäller övriga attraktioner, om ni funderar på USA.

Fast Paris är vackrast och mest romantisk

• Dixie

TS - pris i kronor lär ni ju inte hitta på några hemsidor...........

Vi har varit på Diesneyworld Orlando flera gånger och i Orlando området finns ju många parker - 5 olika Disneyparker; Universal har olika parker, Seaworld m.m. 
    Åker ni till Florida finns ju även många outlet malls att shoppa loss på - särskilt nu när dollarn har en bra kurs! 

• Darla

Lätt Disney World, Orlando, FL!
    Jag tycker att det är bättre än Disneyland, Anaheim, CA. Men sen beror det ju lite på vad man vill göra resten av semestern, omgivningarna, etc. SoCal är ju alltid toppen, men FL är ju också oerhört roligt, framförallt för barnfamijer.

• älskarlivet81

Vi åker faktiskt till Kalifornien nästa vecka och då ska vi bl.a. till Los Angeles, vi kommer bo i Anaheim precis bredvid Disneyland så det blir ett besök där också. Vår bebis är bara 10 månader så tyvärr kan vi inte besöka Universal, men det ska bli skitskoj med Disneyland också!

• Kodia

Jag tycker att ni skall välja det i Florida! Det är kortare flygtid (och billigare resa) än till Kalifornien. De fyra parkerna och två vattenlanden fyller upp en hel vecka utan problem, särskilt om ni gillar stora bergochdalbanor. I Orlando för övrigt finns Universal Studios parker och Sea World, samt en del bra shopping.

Om ni äker dit kan ni efter att ha besökt parkerna hyra bil och åka runt i Florida. Se solnedgången på Key West, titta på vilda alligatorer och sjökor, strosa på Miami Beach, bada på fina stränder, besök Kennedy Space center, osv.

Disneybiljetterna gäller i två veckor, så om ni flyger till/från Orlando kan ni besöka parkerna ett par dagar, sedan åka runt i staten och göra annat i en vecka, och sedan avsluta med de sista parkerna.

Info om biljetter hittar ni på www.disneyworld.com Gå vidare till "tickets & packages" Som exempel kostar 7 dagars biljett 247 dollar, vilket med dagens växlingskurs innebär 1600:-.

Att bo på Disneyhotellen är dyrare, och (enligt mig) inte värt det om man har begränsad budget. Dock ingår bussar till parkerna, samt flygplatstransport, så man kan klara sig uan bil.

• evaoregon
    vackrastarflow skrev 2011-04-13 20:12:50 följande:
    Disneyland är det mer officiella namnet på alla parker runt om i världen även om det i Florida är mer känt som Disneyworld. Det är mycket större än den i Kalifornien, men jag tror att parken i Tokyo är störst av alla. Är dock inte helt hundra på detta.
    Nej, Disneyworld i Florida är störst.  Tokyo disneyland består enbart av två parker som den i Californien. 
  • heter

Det är alltid lika roligt att höra människor uttala sig om saker de helt tydligt inte vet ett skvatt om.

Svar på tråden Disneyland, Disneyworld, vilket ska vi åka till?