• brummelisa555

Får förskolan tvinga barn med "normal" förkylning att vara hemma?

På vår förskola har de fått nog av infektioner fick vi läsa i ett brev idag. Detta innebär att om barnet hostar eller snorar så ska det vara hemma. Jag tycker att det hela är lite märkligt då alla barn är förkylda under större delen av perioden nov-mars. Och när kan man då skicka tillbaka barnet? Hosta kan man ju ha i en ¨månad om det vill sig illa...

Har de rätt att göra såhär? För att undikva påhopp utgår jag från en normal förkylning - vilket för mig innebär snorig näsa. INTE feber eller tokhosta hela dagarna.

• Svar på tråden Får förskolan tvinga barn med "normal" förkylning att vara hemma?
  • vivianne

Smittsskyddsinstitutet säger att barnet ska vara hemma vid förkylning om det är påverkat.
    Sjukvårdsupplysningen att det bör vara hemma de första en eller två dagarna när smittsamheten är som störst. Socialstyrelsen (som utfärdar riktlinjer för sjukskrivningstider) skriver att vid feber kan man vara sjukskriven någon vecka (avser vuxen).

Vad har förskolan för stöd för sin inställning? Var ska ni hitta en läkare som skriver sjukintyg på ungarna i månader i sträck för lite snor...

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/forkylning/
    http://www.1177.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Sjukdomar-och-besvar1/Sjukdomar-och-besvar-A-O/s/
    http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod/oliovreluftvagsinfektion

• Afrodithe

Förskolorna har en skyldighet att förhindra smittspridning ( utbildar mig till förskollärare )

• viseversa
    Afrodithe skrev 2011-04-13 17:17:29 följande:
    Förskolorna har en skyldighet att förhindra smittspridning ( utbildar mig till förskollärare )
    ja det är ju ingen risk för smitta när inga barn är där under hela vinterhalvåret. Någon måtta f¨år det väl fan vara eller? 
  • Busbellan

Förskolan bör rätta sig efter broschyren från socialstyrelsen som heter "smitta i förskolan"
    Där står ang. förkylning att barnet bör vara hemma de första dagarna vid en ny förkylning eftersom det då smittar som värst. Barnet kan sen gå tillbaka när de orkar med verksamheten, vilket också kan vara flera timmar utomhus. Vid feber är ju såklart barnet hemma också
    /pluggar också till förskollärare

Mamma till Nora, August och Ella
  • vivianne
    Busbellan skrev 2011-04-13 18:10:41 följande:
    Förskolan bör rätta sig efter broschyren från socialstyrelsen som heter "smitta i förskolan"
    Där står ang. förkylning att barnet bör vara hemma de första dagarna vid en ny förkylning eftersom det då smittar som värst. Barnet kan sen gå tillbaka när de orkar med verksamheten, vilket också kan vara flera timmar utomhus. Vid feber är ju såklart barnet hemma också
    /pluggar också till förskollärare
    Bra svarat. Självklart måste förskolan rätta sig efter medicinsk expertis! Liksom vi föräldrar.
  • Anne69

Ett förkylt barn som orkar med en förskoledag får gå, ett barn som inte orkar får stanna hemma. Och visst kan det vara svårt att bedöma det men jag tycker ändå att det oftast är ganska klart. Om inte förkylda, men annars opåverkade barn, kunde gå i fsk......när ska de då gå? Förkylda är de ju nästan titt som tätt.

• Thaleia

Självklart kan man inte skicka hem barn som är normalsnoriga och normalhostiga. Problemet är att en del föräldrar inte verkar inse att det finns snoriga och hostiga ungar och SNORIGA OCH HOSTIGA ungar...om ni förstår vad jag menar....Det är kanske den senare typen av barn som förskolan egentligen menar på inte ska vara på förskolan. Tyvärr, har en del föräldrar lite svårt för att förstå att även om barnet verkar piggt hemma och ej har feber, så kan en rejäl hosta och en rejäl förkylning faktiskt göra att barnet inte orkar det tempot som finns på förskolan . Det är ganska stor skillnad på att gå hemma själv med mamma eller pappa och vara lite kass än att vara på förskolan tillsammans med  13 andra barn och vara lite kass (och dessutom smitta ner en massa personal och barn).

• mikroE

Alltså med sådana regler för mig som vuxen skulle jag få vara hemma från jobbet en månad efter en förkylning för jag snyter mig ett par gånger per dag och får någon hostattack per dag i minst en månad efter varje förkylning. Jag känner mig helt frisk och känner mig inte förkyld men attackerna kommer ändå. Det är rimligt att barnet inte har feber och kanske heller inte är tokförkyld men inte febrig på en förskolan men inte att de ska vara hemma tills det inte finns en enda tillstymmelse till förkylning, om de hostar lite eller måste snyta sig någon/några gånger är det OK.

• gryning2

Jag tycker också det är skillnad på i vilken grad barnet snorar/hostar. Om personalen måste snyta barnet flera ggr/timme och barnet är påverkat så ska barnet vara hemma. Men det låter ju svårt att ha dem hemma för minsta lilla =/ Om alla ska följa det så blir nog personalen i princip arbetslösa under vinterhalvåret....

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • gryning2
    Thaleia skrev 2011-04-14 08:26:30 följande:
    Självklart kan man inte skicka hem barn som är normalsnoriga och normalhostiga. Problemet är att en del föräldrar inte verkar inse att det finns snoriga och hostiga ungar och SNORIGA OCH HOSTIGA ungar...om ni förstår vad jag menar....Det är kanske den senare typen av barn som förskolan egentligen menar på inte ska vara på förskolan. Tyvärr, har en del föräldrar lite svårt för att förstå att även om barnet verkar piggt hemma och ej har feber, så kan en rejäl hosta och en rejäl förkylning faktiskt göra att barnet inte orkar det tempot som finns på förskolan . Det är ganska stor skillnad på att gå hemma själv med mamma eller pappa och vara lite kass än att vara på förskolan tillsammans med  13 andra barn och vara lite kass (och dessutom smitta ner en massa personal och barn).
    Precis, det är sorgligt med barn som sitter hängiga med ständigt rinnande näsa och föräldrarna ändå tycker det är OK att lämna. Det är ju allmäntillståndet det hänger på. Hos vår förra dagmamma var det en pojke som alltid blev lämnad där trots att han var sjuk och inte orkade. Det är ju sådana föräldrar som "ställer till det", inte om barnet är pigg men lite snorig.
    Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
Svar på tråden Får förskolan tvinga barn med "normal" förkylning att vara hemma?