• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Odhos

Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.

• Veronika 75

Åh tack, det visste jag inte!

"Blizzard" alltså, jag ska förklara för min dotter genast.

• mg79

Verkar finnas alver i den fornnordiska mytoligin, kanske var det därifrån Tolkien fick sin inspiration.. (gissar vilt..) 

• Odhos
    mg79 skrev 2011-04-13 18:23:38 följande:
    Verkar finnas alver i den fornnordiska mytoligin, kanske var det därifrån Tolkien fick sin inspiration.. (gissar vilt..) 
    Nja det var älvor i mytologin, lika varandra ja, men inte samma. Blizzard kanske har fått inspiration därifrån dock.
  • mg79
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

Ehhh... tror nog att Tolkien skrev sina böcker om något före 1995... 

I Snorres "Eddan" från medeltiden finns alver med.. 
  • En Åsa

Men vänta lite nu, jag kan absolut inte svara på frågan men Sagan om ringen-böckerna kom ju 1955-56, dvs långt före WoW.

• Mar ia

Helt klart Tolkien. Han har gjort böckerna som kom långt innan filmerna. Han har t.o.m. gjort alvernas språk.

• En Åsa

Menade 54-55 men jag kasnke är i sandlådan nu och har inte fatatt det?

• PVeraB
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Seriöst? Boken som filmen bygger på är ju skriven på 1950-talet så att han har "härmat" ett spelförtagsidéer är ju absurt.

Hur som helst så här skrivs det på wikipedia, hur säker den källan är men den ger ju lite att söka vidare på om inte annat

sv.wikipedia.org/wiki/Alver
  • Spidey

Vet inte vem som uppfann alverna, men känner iallafall till att Tolkiens första bok Bilbo (som innehåller en och annan alv) är först publicerad på 30-talet. Filmerna är ju baserade på böcker, sagan om ringen publicerad på 50-talet har jag för mig, långt innan dataspel...

Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?