• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Lavish

Alltså jag skulle skriva att de kommer från folktro/mytologi. Den keltiska mytologin framförallt kanske, där är småfolket ett stort inslag. Och hur gammal den mytologin är? Före den delen av världen började skriva ner saker, vilket gör det i princip omöjligt att datera. Visst skulle man kunna säga Tolkien men jag tycker det blir felaktigt, förhistoriska och historiska berättelser är lika mycket värda som modern litteratur och det är väl lika mycket/lite fantasy i dessa berättelser. 

• Lavish

Som exempel från fornnordisk mytologi, saxat från wikipedia: (men enligt wiki från eddan) 

Alfheim (”alvernas värld”) var i nordisk mytologi platsen där vanaguden Frej bodde tillsammans med ljusalverna. Frej sägs ha fått gården i tandgåva, vilket betyder att han då var ett spädbarn. Platsen kallas även Ljusalfaheim, för att skilja den från Svartalfaheim.

Alfheim låg bortom Asgård och innehöll bl.a. BreidablickGlitne och Himinbjörg.

• Zinara

Som Lavish nämner så är en stor influens från kelterna. Det går att söka på Fairy Wicca för att läsa mer. Det är inte religionen/folktron som den var utan en mordern tro, men den tar upp det som alverna till stor del grundar sig på. Läs om Tuatha de Danann bl a

• Mornie Alantie
    Lavish skrev 2011-04-13 18:52:19 följande:
    Alltså jag skulle skriva att de kommer från folktro/mytologi. Den keltiska mytologin framförallt kanske, där är småfolket ett stort inslag. Och hur gammal den mytologin är? Före den delen av världen började skriva ner saker, vilket gör det i princip omöjligt att datera. Visst skulle man kunna säga Tolkien men jag tycker det blir felaktigt, förhistoriska och historiska berättelser är lika mycket värda som modern litteratur och det är väl lika mycket/lite fantasy i dessa berättelser. 
    Lavish skrev 2011-04-13 18:55:00 följande:
    Som exempel från fornnordisk mytologi, saxat från wikipedia: (men enligt wiki från eddan) 

Alfheim (”alvernas värld”) var i nordisk mytologi platsen där vanaguden Frej bodde tillsammans med ljusalverna. Frej sägs ha fått gården i tandgåva, vilket betyder att han då var ett spädbarn. Platsen kallas även Ljusalfaheim, för att skilja den från Svartalfaheim.

Alfheim låg bortom Asgård och innehöll bl.a. BreidablickGlitne och Himinbjörg.

Som sagt, Tolkien hämtade mycket inspiration till sin värld från fornnordisk mytologi så det hänger ju ihop. Att skriva ett arbete om fantasy och alver utan att nämna Tolkien känns fel. Självklart skulle jag dock nämna det mytologiska ursprunget också.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • lokisse
    Zinara skrev 2011-04-13 18:57:40 följande:
    Som Lavish nämner så är en stor influens från kelterna. Det går att söka på Fairy Wicca för att läsa mer. Det är inte religionen/folktron som den var utan en mordern tro, men den tar upp det som alverna till stor del grundar sig på. Läs om Tuatha de Danann bl a
    wicca är en väldigt ny "religion" och har inte mycke med den "keltiska tron" att göra
    Nej det tror jag inte!
  • lokisse

Wicca grundadesrunt 1950-talet av Gerald Brosseau Gardner en engländare.

Nej det tror jag inte!
  • Zinara
    lokisse skrev 2011-04-13 19:01:15 följande:
    wicca är en väldigt ny "religion" och har inte mycke med den "keltiska tron" att göra
    Jag skrev att det var en ny religion. Fairy wicca grundar sig dock på keltisk tro. Läs om läs rätt
  • lokisse
    Zinara skrev 2011-04-13 19:11:52 följande:
    Jag skrev att det var en ny religion. Fairy wicca grundar sig dock på keltisk tro. Läs om läs rätt
    na ja det beror pa hur välvilligt man ser saken... här har du en informativ sida
    www.wicca.nu/vadarwicca/wiccashistoria.html
    Nej det tror jag inte!
  • Catti41

Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.

• lokisse
    Catti41 skrev 2011-04-13 19:21:07 följande:
    Jag känner att jag inte kan hantera att någon känner till sagan om ringen- filmerna utan att veta att de bygger på Tolkiens böcker. Kognitiv dissonans, liksom.
    HA HA JAG MED KOMMER LIGGA VAKEN I KVÄLL OCH GNISSLA TÄNDER ÖVER KULTURBANAUSERNA AV I DAG
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?