• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • Ekorrfamiljen
    Imortaelis skrev 2011-04-14 17:10:13 följande:
    Vaddå uppfann? Dom finns på riktigt!!!! Förvånad Flört
    Jamen precis! Det är ju det jag försöker säga här! Drömmer
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Imortaelis
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-14 17:10:57 följande:
    Jamen precis! Det är ju det jag försöker säga här! Drömmer
    Att folk ska ha så svårt för att acceptera sanningen, suck ! Kräks
  • Colisa
    Odhos skrev 2011-04-14 17:05:17 följande:
    Jaha då hade den här tråden blivit omåttligt populär, eller ska jag säga omåttligt opopulär? Var det verkligen så konstigt att jag inte kände till böckerna? Jag frågade visserligen på jobbet idag, och de flesta råkade visst känna till att filmen var baserad på en bok.. Men man kan väl inte veta ALLT?

Detta var för övrigt mitt sista inlägg i den här tråden då det bara står att jag är obildad, dum i huvudet och troll sida upp och sida ner! Vi ses kanske i andra trådar!
    Nej, man kan inte veta allt, men det är en väldigt känd del av populärkulturen som du verkar missat helt... Beror säkert en del på vilka kretsar man umgås i och vilken ålder man är i iofs, men för mig och de jag känner är det ungefär som att säga "Va, är Pippi Långstrump en bok?Förvånad Jag trodde ju Astrid Lindgren var hon som spelade Pippi i filmen!". Har inte läst hela tråden, men utifrån det blir ju dina första inlägg jäkligt roliga!

Men nu har du ju lärt dig något nytt, och roat folk på kuppen, det är väl jättebra?
  • BirdyNamNam

Ha - så tråden fanns på riktigt!!!! Jag har bara sett alla länkningar på Facebook idag *asg* Underbart.

• MammaG
    Velma skrev 2011-04-14 16:10:27 följande:
    Varför gör inte barnet läxan själv?
    För att man som ansvarskännade och engagerad förälder hjälper barnen att hitta de källor eller kunskap de behöver för att göra arbetet de ska göra?
  • Argo
    Rafael90 skrev 2011-04-14 16:00:20 följande:
    Den ingår väl snarare i en grupp med fyra böcker (vet inte namnet på det - fyrlogi? Tungan ute) som kallas De Fyra Stora Klassikerna. Har för mig att de svenska titlarna är Färden till Västern, Berättelser från träskmarkerna, Drömmar om röda gemak, och De tre kungadömena.
    Färden till västern: fem böcker.

Pentalogi(?) där den mest kända för oss svenskar är "den ståtlige apkungen". När vi var små, på 70-talet gick nämligen ett avsnitt ur denna med jämna mellanrum som tecknad film på svensk TV.
  • Argo
    Argo skrev 2011-04-14 18:22:47 följande:

Pentalogi(?) där den mest kända för oss svenskar är "den ståtlige apkungen". När vi var små, på 70-talet gick nämligen ett avsnitt ur denna med jämna mellanrum som tecknad film på svensk TV.
    Och titta här vad vi hittar:

">

*uppdelad i 14 delar*
  • kaosfuralles
    Imortaelis skrev 2011-04-14 17:10:13 följande:
    Vaddå uppfann? Dom finns på riktigt!!!! Förvånad Flört
  • Rafael90
    Argo skrev 2011-04-14 18:22:47 följande:

Är det inte denna saga som ligger till grund för Japans manga "Dragonballs" också?
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?