• Veronika 75

Vem "uppfann" alverna?

Min dotter (mellanstadiet) håller på att skriva en hemläxa. Dom har fått en lista på olika bokgenrer att välja mellan och dottern valde "Fantasy". Hon har varit jätteduktig och skrivit en hel sida på datan i microsoft word, fast hon frågade mig en sak som jag inte kunde svara på:

Vem var först med att komma med sagofiguren "alv"? Jag antog att det var Tolkien för det var första gången man hörde talas om dom? Skulle vara kul om dottern kunde glänsa lite i skolan och skriva lite om ursprunget till "alverna"

Någon vänlig skäl som vet om det var Tolkien?

• Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?
  • M C
    Frantic skrev 2011-04-16 08:58:27 följande:
    Detta KAN inte vara en seriös tråd. Alver (samma som alfer) har funnits i nordisk mytologi i över tusen år. Ni kan lika gärna fråga vem som "uppfann" troll eller vålnader. Skärpning, trollverksamhet leder ju som bekant till åtgärder från fl, eller hur?
    Alver och alfer har lika mycket gemensamt som hundar och katter. Ville bara säga det.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Plutteli
    oOOo oOOo skrev 2011-04-16 10:20:07 följande:
    varför måste det vara exakt samma? Tolkien har ju tom tagit stora delar av sina historier från andra håll.
    Tex jämför Turin Turambar med Sigurd Fafnersbane.
    Nu var ju frågan vem som var först med just Alver. Att det funnits liknande saker i historien tidigare (alfer, älvor osv) är därmed inte det relevanta. För ja, det har funnits liknande innan i massor av berättelser från jordens alla hörn och just Tolkien tog ju mycket från nordisk mytologi. Men just Alverna så som de är i Fantasy var han nog faktiskt först med även om de är inspirerade av annat.
  • oOOo  oOOo
    Plutteli skrev 2011-04-16 10:27:38 följande:
    Nu var ju frågan vem som var först med just Alver. Att det funnits liknande saker i historien tidigare (alfer, älvor osv) är därmed inte det relevanta. För ja, det har funnits liknande innan i massor av berättelser från jordens alla hörn och just Tolkien tog ju mycket från nordisk mytologi. Men just Alverna så som de är i Fantasy var han nog faktiskt först med även om de är inspirerade av annat.
    Han uppfann inte alver mer än han uppfann troll eller dvärgar. Han lade till och drog ifrån, hade han varit musiker hade han blivit kallad cover artist.
  • heliora
    Odhos skrev 2011-04-13 18:21:21 följande:
    Hej Veronika.

Kul att din dotter skriver om alver!

Det är ett vanligt missförstånd att Tolkien "kom på" alverna. Egentligen var det ett företag som heter Blizzard, som bla gjort dataspelet World Of Warcraft. Innan WoW kom fanns det ett gäng spel gjorda på 90-talet, och om jag inte minns fel var det i del 2 som alverna först dök upp:

en.wikipedia.org/wiki/Warcraft_II:_Tides_of_Darkness  som kom 1995

Sagan om Ringen och Tolkiens film kom först några år senare:

www.imdb.com/title/tt0120737/  alltså inte förrän 2001

Hoppas du blev lite klokare.
    Men herregud! Tolkiens böcker skrevs på 40-50-talet.
  • signiw

Var tvungen att regga mig på familjeliv enbart för att svara i denna tråden (Its going viral!!!).

Odhos! Din ignorans kommer bli legendarisk!

• Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2011-04-16 10:27:38 följande:
    Inte nödvändigtvis. Som sagt, Tolkiens alver har mer gemensamt med de keltiska sidhe än med fornnordiska alfer. Annat än namnet då.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • mialee1
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-16 19:25:20 följande:
    Inte nödvändigtvis. Som sagt, Tolkiens alver har mer gemensamt med de keltiska sidhe än med fornnordiska alfer. Annat än namnet då.
    Tänkte precis påpeka detsamma Skål
  • Ekorrfamiljen
    oOOo oOOo skrev 2011-04-16 10:33:17 följande:
    Han uppfann inte alver mer än han uppfann troll eller dvärgar. Han lade till och drog ifrån, hade han varit musiker hade han blivit kallad cover artist.

Dorian Ertymexx skrev 2011-04-16 19:25:20 följande:
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Argo
    Frantic skrev 2011-04-16 08:58:27 följande:
    Detta KAN inte vara en seriös tråd. Alver (samma som alfer) har funnits i nordisk mytologi i över tusen år. Ni kan lika gärna fråga vem som "uppfann" troll eller vålnader. Skärpning, trollverksamhet leder ju som bekant till åtgärder från fl, eller hur?
    Frågan om vem som introducerade alver som fantasifigur kan ju vara seriös.

Däremot är inte det där WoW-svaret seriöst. Det är bara skrivet för att driva med och skämta på TS bekostnad. Det borde de flesta inse.
Svar på tråden Vem "uppfann" alverna?