• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad vet du om HIV? En snabb quiz.

Jag ville testa quiz-funktionen och eftersom jag blir lite orolig över hur kunskapen är kring HIV i samhället så valde jag det. Detta är lätta frågor som alla bör kunna klara av att svara på, om funktionen fungerar bra kanske det kommer en svårare någon gång.

Skriv gärna lite i tråden om hur många rätt du fick och vad du anser din kunskap ligger på för nivå (och annat som är relaterat till ämnet).

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 22:50
    För den som vill ha lite fler frågor på ämnet rekommenderas denna sida:

www.avert.org/hiv-aids-quiz.php
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.
  • strenua

Alla rätt :) Detta ska man väl kunna om man snart är sjuksköterska ;)

• Den allsmäktige

Ditt resultat: 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.

Quizet har tagits av 173 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 4 rätt.

Woho! Var lite nervös då jag är sjuksköterskestudent.

• Jordgubbssmak
    Livisu skrev 2011-06-06 00:13:40 följande:
    Visste du att HIV orsakas av ett virus?

Alltså nu när jag tänker på det i efterhand så "vet" jag ju att HIV är ett virus (eller man har alltid hört det omnämn som virus) men jag hade ju fel på fråga 1 så jag får ju säga att nej, det visste jag inte. Blev lurad av de fina benämningarna på bakterierna :)
  • Twilight
    Ditt bästa resultat är 5 rätt av 5 möjliga, du har försökt 1 gånger.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • poirot
    Livisu skrev 2011-06-06 00:03:30 följande:
    Besvarar min egen fråga:

Nej! Det är inte rätt eller rimligt!!! Ur wikipedia: "Retrovirus, en klass av virus som har ett hölje och vars genom (arvsmassa) genomgår omvänd transkription som innebär att virusets RNA omvandlas till DNA"

Låter det som nåt Svensson ska kunna?
    Fast det där behöver man inte veta för att räkna ut svaret så länge man vet att det är ett virus, det fanns ju bara ett virus bland alternativen. 
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • poirot
    poirot skrev 2011-06-06 07:24:14 följande:
    Fast det där behöver man inte veta för att räkna ut svaret så länge man vet att det är ett virus, det fanns ju bara ett virus bland alternativen. 

Förutom att jag har för mig att aeroba och anaeroba bakterier har ingått i någon högstadie eller gymnasiekurs i biologi och jag har aldrig läst biologi på en speciellt hög nivå.   
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
Svar på tråden Vad vet du om HIV? En snabb quiz.