När började era barn leka med andra på dagis?
Som rubriken lyder...
Som rubriken lyder...
Sen hon började vid 1,5 tror jag. Hon pratar om sina kompisar och saknar dem då vi är lediga. Busar med och kramar om dem på förskolan - de är 4 st som är snart 3 år nu och det är fullt ös på dem!
sonen började när han var 14 månader och han blev snabbt kompis med en flicka, de lekte mycket med varandra på dagis.
1-2års åldern
Min tjej är fortfarande inte särskilt intresserad av andra barn och hon är snart 3.
Det beror ju på vad du menar med "leka med andra".
Min dotter på 2 år 4 mån leker inte med andra barn alls och håller sig för sig själv på dagis och andra ställen där hon träffar på andra barn. I alla fall inte jämnåriga. När hon träffade sexåriga kusinen var det jättekul att titta på henne, följa efter osv och var även närmre henne rent fysiskt när de åkte rutschkana osv.
De har börjat på förskolan när de varit ca 4 år, och har haft lite svårt att börja leka där. Yngsta har gått på förskolan sedan september, men leker inte direkt med någon. Han fyllde 4 i januari.
Hemma leker han med storasyskonen hela dagarna. Och deras kompisar. Och kusiner, gärna äldre. Kommer någon jämnårig blir det mer parallellek.
Beror ju på vad man menar med "leker" också. Om det är rollekar man menar, eller att de tittar på varandra och skrattar medan de hoppar i vattenpölen...
På förskolan jag arbetar på har vi flera barn i 3-4-årsålderna som inte direkt "rolleker" med kompisarna. De dolar på med sitt, leker bredvid de andra men utan att man direkt ser en längre pågående lek med någon.
Jag tror att sonen var ca 2 år när han började leka tillsammans med kompisarna på förskolan, dock såg vi redan i 1,5 års åldern att han började leka tillsammans med en jämnårig kompis.
De har börjat på förskolan när de varit ca 4 år, och har haft lite svårt att börja leka där. Yngsta har gått på förskolan sedan september, men leker inte direkt med någon. Han fyllde 4 i januari.
Hemma leker han med storasyskonen hela dagarna. Och deras kompisar. Och kusiner, gärna äldre. Kommer någon jämnårig blir det mer parallellek.
Beror ju på vad man menar med "leker" också. Om det är rollekar man menar, eller att de tittar på varandra och skrattar medan de hoppar i vattenpölen...
På förskolan jag arbetar på har vi flera barn i 3-4-årsålderna som inte direkt "rolleker" med kompisarna. De dolar på med sitt, leker bredvid de andra men utan att man direkt ser en längre pågående lek med någon.
Min unge kunde hänga med i äldre barns rollekar när han var i tvåårsåldern, men han kunde inte skapa en rollek tillsammans med andra tvååringar. Det krävdes barn i 4-5 årsåldern som styrde och lät honom vara med sas. Men han kunde absolut vara aktiv och delaktig i leken.
Samma sak ser jag nu när han är fyra... att vissa mindre barn - de som är verbala och intresserade - får vara med de större i deras lekar. Och både de större och de mindre tycker ju att det är väldigt roligt.
Sedan är det ju olika hur olika barn leker. Min unge leker ju också olika saker med olika barn - beroende på vad som fungerar bra med just den kompisen. Det handlar nog lika mycket om hur kemin dem emellan stämmer som om barnens enskillda intressen och/eller förmågor. Vissa barn spelar upp varandra (även om de var för sig är lugna) och det blir mycket jaga-lekar och bus. Och andra barn - som i andra sammanhang kan vara nog så vilda - hittar lugna sätt att fantisera och rolleka ihop.
Spännande tycker jag