• ÖNadja

Hur fungerar det med en "ren" utekatt?

Vi har flyttat i hus som ligger "på landet" och jag håller på att bli galen på alla dessa råttor!

Det finns ingen katt i närheten och råttfällorna är fulla hela tiden.

Jag har funderat på att skaffa en eller två katter som kan hålla mössen borta men vi kan absolut inte ha den inne då min sambo och halva våran släkt är allergiska.

Kan man ha en katt som totalt lever utomhus?  är det humant?

• Svar på tråden Hur fungerar det med en "ren" utekatt?
  • Linnika

Tjaa..  Den ska nog ha nånstans att gå in.. 
    Min katt får ju gå som hon vill, vi bor oxå på landet, men även fast hon får gå in så är hon nästan aldrig inne iaf.

ღ Linus ღ
  • lövet2

Jadå, inget problem, men katten behöver något ställe där han kan känna sig trygg och hålla sig varm och torr när det är dåligt väder. Det behöver inte vara så märkvärdigt; jag känner en som ställde en gammal fåtölj vid husväggen och byggde ett enkelt tak över ...

• Ranbaxy

Kan nog bli svårt i början, att få den att stanna. Sedan måste den ha någonstans att ta skydd vid dåligt väder.

Det finns kattraser för allergiker? kanske skulle vara nåt? Dock har jag för mig (väldigt osäker på detta) att det beror på vad det är hos katten man är allergisk mot.

• IsaViolia

Jag har hört att cornish och devon Rex katter ska funka med allergiker. I min värld skulle jag aldrig kunna ha en katt som bara var utomhus, en stallkatt däremot är helt okej:) men då är jag uppväxt med att katter har man inne som fotvärmare:)

• Alexandra77

Jag tycker inte att det är humant. Snälla tänk om.

• IceJossan

Gör iordning ordentligt i något uthus så att katten har en trygg uppvärmd plats att vila på och där den får mat. Ni måste ta väl hand om den även om den inte får komma in!

Det finns tyvärr många som vill bli av med sina stallkatter - kanske kan en sådan få flytta till er gård?

Det bör vara en kisse som VILL vara ute mest hela tiden. Tar ni hand om en katt som vill vara en i familjen inne i huset så är det inte snällt att den inte får komma in, utan det ska vara en katt som är van vid och vill leva ett konstant uteliv.

Men som sagt, det är jätteviktigt att ni tar väl hand om katten och ger den vad den behöver: Bra mat, vatten, uppvärmd sovplats så den inte fryser om vintern, samt veterinärvård vid behov och kanske även pälsvård. Den ska vara kastrerad (så att den inte massproducerar kattungar), ID-märkt (så att den kan komma hem igen om den försvinner ifrån er och hittas av någon annan) samt vaccinerad (så att den inte drar på sig den dödliga sjukdomen kattpesten som kan ligga och lura i ett par i naturen).

• ÖNadja

Jag tänkte att man kanske kunde ha en typ av en hundkoja till den?

Det ska i sånna fall vara vaccinerad, avmaskad och framföraltt steriliserad/kastrerad.

Jag har ju inte direkt tänkt skaffa en katt å bara ställa fram mat å vatten åt den. Flört  Tanken var mest bara om en katt skulle kunna trivas med att vara ute hela tiden?

Jag har också varit med om stallkatter, men det känns som nånting mittemellan.

• nemo1

Men om den aldrig får komma in så är stallkatter det enda alternativet och då kan du vända dig till tex KKS som har flera katter som bara vill vara ute. Men en stallkatt behöver också omvårdnad och veterinärbesök. Låter inte riktigt bra att ni BARA ska ha den för att fånga råttor, ni måste ju älska katter också.

• IceJossan
    ÖNadja skrev 2011-04-14 19:50:03 följande:
    Jag tänkte att man kanske kunde ha en typ av en hundkoja till den?

Det ska i sånna fall vara vaccinerad, avmaskad och framföraltt steriliserad/kastrerad.

Jag har ju inte direkt tänkt skaffa en katt å bara ställa fram mat å vatten åt den. Flört  Tanken var mest bara om en katt skulle kunna trivas med att vara ute hela tiden?

Jag har också varit med om stallkatter, men det känns som nånting mittemellan.

Har ni inget uthus ni kan sätta kattlucka till?

Hundkoja kan också funka, men den bör nog vara rätt stor och med liten ingång, kanske två ifall katten skulle bli anfallen där inne. Viktigt är att isolera golv, väggar och tak - frigolit är bra och håller värmen. Värmeslinga i golvet är att föredra (vet de som gjort så). Katten måste kunna komma in i värmen om det är kallt, sen är det upp till er HUR ni ska göra för att katten ska ha en varm sovplats.

• ÖNadja
    IceJossan skrev 2011-04-14 23:30:00 följande:

Har ni inget uthus ni kan sätta kattlucka till?

Hundkoja kan också funka, men den bör nog vara rätt stor och med liten ingång, kanske två ifall katten skulle bli anfallen där inne. Viktigt är att isolera golv, väggar och tak - frigolit är bra och håller värmen. Värmeslinga i golvet är att föredra (vet de som gjort så). Katten måste kunna komma in i värmen om det är kallt, sen är det upp till er HUR ni ska göra för att katten ska ha en varm sovplats.

Jo de har vi, de är ju ett alternativ!
    Smart med att sätta värmeslinga i golvet, min första tanke va en värmelampa, men golvvärme är ju mycket bättre! Glad
Svar på tråden Hur fungerar det med en "ren" utekatt?