• Emmmi89

jag vill inte ha en stickad dopklänning!!!!

Vi ska ha dop för våran pojke i Juni. Jag hade lovat min sambos mamma att vi skulle ta samma dopklänning som alla hennes tre pojkar hade haft. Men då kom min mamma o sa att min mormor hade velat sticka en klänning. Jag sa nej för vi hade ju redan lovat svärmor. Men då började mamma spela på våra samveten att mormor hade ju blivit så glad. Hon visade en bild på klääningen. Jag sa att den var fin, men vet väl inte om jag direkt menade det. Men då sa min sambo att vi kunde ta den eftersom jag verkade vilja ha den. Jag sa nej flera ggr men han och mamma satt o sa att sonen borde ha den stickade så jag la ned garden och tänkte att det kanske blir bra. Men i efterhand ångrar jag mig som in i bomben, önskar att jag inte hade gett efter. Och sambon ångrar sig också. Mormor är snart klar med klänningen. Vet inte hur fasen jag ska göra. Vad hade ni gjort? Ska jag tiga och ta den där förbannade klänningen?

• Svar på tråden jag vill inte ha en stickad dopklänning!!!!
  • Izap

Vi ändrade oss gällande gudmor och sa det till den berörda bara några dagar innan dopet. Inte populärt.
    Så kan vi kan du! :)
    Säg som det är bara! Rakt upp och ner! Det är ändå ditt barn och det är du som ska titta på alla bilder i resten av ditt liv, då ska det inte förknippas med något dåligt!
    Hade det varit din käraste som väldigt gärna hade velat ha den stickade klänningen hade du kanske fått kapitulera, mrn nu verkar det ju som han inte bryr sig så jättemycket om vilken der blir.
    Din mormor får väl helt enkelt förstå bara!
    Köp en helt ny så slipoer ni välja sida också!

• Annika i Gbg

Svårt men jag tolkar dig ändå som att mormor inte ens hade börjat sticka dopklänningen då diskussionen var uppe. Det känns, för mig, väl magstarkt att först säga OK och när mormor sedan nästan är klar med den säga NEJ TACK. Om jag var mormor hade jag blivit ledsen. Hon kan ju inte veta att du inte ville säga ja när du gjorde det. Men jag förstår också din känsla. Tänk om vi allihop kunde lära oss att vara ärligare mot oss själva och tydligare mot varann! Drömmer Hoppas du hittar en bra lösning, det är trots allt bara du som kan göra det. Lycka till med dopet!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • eliten

Men är det inte en vit klänning som alla andra dopklänningar? Tycker det låter otroligt elakt mormor och respektlöst att låta henne lägga tid och engagemang på att göra en fin sak åt er och bara skita i det när hon frågade om ni vill innan hon började.

• Nyfiken gul

alltså så här känner jag det.... om inte bilden på dopklänningen var det vackraste du sett så kan du faktiskt ha valt ut något annat. Hon kanske faktiskt istället hade kunnat sy en fin klänning som alla varit nöjda med?  Eller stickat en annan som varit lite mer passande?

Nu känns det faktiskt som att du har tackat ja till klänningen.

Och vem vet den är kanske finare på riktigt när den väl är klar?

Sätt prägel på den och gör dina egna avtryck? - Kanske köp ett fint band som du själv väljer? Sätt på någon fin spets kanske?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Jiinii

jobbigt läge... testa klänningen iallafall och se om den är fin.. hade inte velat göra mormor ledsen...

• Stårscha

Ärligt talat - hur ofta sitter man och tittar på dopkorten efteråt? Gör mormor glad och använd den här klänningen, och så tar ni svärmors till nästa unge.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Ramborg

Jag hade aldrig haft hjärta att såra mormor genom att tacka nej. Usch så svagt att först tacka ja och sedan, efter att hon lagt ner en massa timmar på den, tacka nej.

Vad är viktigast, mormor eller din fåfänga?

• Bibbidi

Men om du just har lovat så kanske hon inte har hunnit så långt än? Om du inte vill ha den klänningen så säg det till henne nu innan hon hinner längre med den! Säg att du är jätteledsen över det hela men "bumbeli hum" du hade ju lovat svärmor och att du inte vill göra henne ledsen. Säg att du hade lovat henne först och att du är jätteledsen över det hela. Men föreslå att hennes stickade dopklänning kanske kan göras om till en liten kofta som ditt barn kan ha över dopklänningen om det blir kallt? Glad

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • ViolinaX

Håller med de andra: Du kan absolut inte tacka nej till klänningen nu när hon lagt ner otroligt mycket arbete på den. Om din släkt är lika långsint som min så lär du nämligen få höra om den där dopklänningen på varenda dopkalas i resten av ditt liv om du tackar nej nu!!!

Det är bara till att bita i det sura äpplet och ta det som en lärdom: nästa gång du hamnar i en liknande situation så var tydlig och säg nej direkt så blir det inte så här fel!

SÅ använd klänningen den här gången, men förklara redan nu att din svärmor absolut vill att nästa barn ska använda din mans släkts klänning - annars får du väl låta bebisen kräka banan/morotspuré över hela magen så är problemet löst... (obs, jag skämtade bara...)

Lägg gärna ut en dopbild sedan som vi får beundra, jag är säker på att din bebis blir jättefin på dopet oavsett vilken klänning ni använder Glad

• Emmmi89

Tack för era svar. Jag känner mig också jätte elak som överväger att ta svärmorsklänning. Och som ngn sa så är min släkt oerhört långsinta. Blev sams med mormor när jag blev gravid så vill inte riskera att tappa kontakten. Sen bor hon så långt ifrån och kommer upp endast för dopet. Näe, jag kan inte vara så kall. Jag ska verkligen ta lärdom av detta. Har bestämt mig för att ha klänningen med tyll liknande tyg under och sedan skulle min syster fixa en liten fluga att sätta runt halsen i samma blåa färg som banden på klänningen. Det blir nog säkert bra. Har dessutom kikat på lite bilder på barn som haft stickade klänningar och det var riktigt fint!

Svar på tråden jag vill inte ha en stickad dopklänning!!!!