• MyImmortal

Adoption Sverige

Hejsan!

Jag och min sambo har några frågor som säkert någon av er här på familjeliv kan hjälpa oss. Vi har nu fått veta att för oss kommer det aldrig bli en bäbis.. på naturlig väg. Allt är prövat och det är ett defentivt svart då vi vet att felet sitter hos mig. Vi har nu börjat gå i adoptionstankar så vi sitter på kvällstid och surfar runt tillsammans och försöker läsa så mycket som möjligt. Både för att få veta vad de här innebär, om de eventuellt är något just för oss, eller från vilket land i sånna fall och hur vi skall gå till väga. Det enda jag hittar lite information om egentligen är adoption i Svergie. Är de vanligt att man adopterar ett barn från Sverige (när man redan bor här)? Någon som vet om eventuella väntetider på en svensk adoption? Är de fortfarande kommunen jag skall vända mig till om en svensk adoption?
    Nu blev de många frågor, hoppas ni kan hjälpa mig och min sambo till rätt beslut :)

MVH

Ps. har ni någon internetsida om svensk adoption får ni gärna skicka den, vi vill gärna förbereda oss så mycket som möjligt innan vi sparkar ingång kugghjulet :)

• Svar på tråden Adoption Sverige
  • Namaste72
    Manchester skrev 2011-05-16 19:42:09 följande:
    Ni bör ställa er i kö ögonaböj - helst redan igår! Att adoptera tar numera mycket lång tid. Räkna med att det kan ta fyra-fem år innan ni är hemma med barn. Den största delen av väntetiden är medan man står i kö "i Sverige", alltså i den svenska adoptionsorganisationens kö för att få skicka en ansökan till något land. Den kön kan man ställa sig i direkt. Men behöver inte ens ha påbörjat en utredning. Innan ni har ett medgivande för adoption är ni passivt köande. När ni sedan genomgått adoptionsutbildning och hemutredning och fått ett medgivande så skickar ni in det till organisationen och då kan ni bli aktivt köande till ett eller flera länder. Ni kliver då in i kön utifrån hur länge ni köat utan medgivande. Om ni hinner köa ett år innan ni har medgivande så hamnar ni före den som fick medgivande för ett halvår sedan och ställde sig i kö först då.

Det går att påverka kötiden till viss del. Om ni kan tänka er ett lite äldre barn, åtminstone över tre år, så kan det gå lite fortare. Likaså om ni är beredda att ta emot ett SN-barn (SN=Special Needs=särskilda behov). SN kan låta otäckt, men behöver inte alltid vara så allvarlig. Det kan innebära en sjukdom som går att bota/medicinera, en missbildning som går att korrigera med operation eller något liknande. Ju fler typer av SN man kan tänka sig, desto fortare brukar det kunna gå. Har man tur kan man dessutom få chansen att skicka en ansökan som "pilotfamilj" till något land. Det innebär att man är bland de första som adopterar därifrån. Det kan vara lite osäkert. Det händer att adoptionskontakten visar sig fungera ganska dåligt eller att väntetiden blir längre än förväntat, men det kan också betyda att man snabbt får sitt barn om allt fungerar bra. Just nu är det många nya länder i Afrika som öppnar för adoption. Slutligen kan man ofta få barn snabbare om man är beredd att vara borta länge. En del länder kräver väldigt lång vistelsetid, ibland ett halvår eller mer. Eftersom många har svårt att klara det så blir köerna till sådana länder kortare.
    Fast nu är det nästan ingen kötid alls i Sverige längre, iaf inte hos BFA för att adoptera barn från öststaterna Däremot blir det ju väntan i landet precis som vanligt.
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Manchester
    Namaste72 skrev 2011-05-16 20:40:42 följande:
    Fast nu är det nästan ingen kötid alls i Sverige längre, iaf inte hos BFA för att adoptera barn från öststaterna Däremot blir det ju väntan i landet precis som vanligt.
    OK, jag håller mig tydligen inte tillräckligt uppdaterad, i alla fall inte om BFA. Vi är bara medlemmar i AC. Men vad kul om det funkar så bra med adoptioner från östländer att det inte är kö! Jag är ju själv mamma till en flicka från Ukraina och ser gärna att vi blir fler östeuropafamiljer.

Om jag vore på väg in i adoptionsvärlden idag skulle jag för övrigt bli medlem i AC och just BFA. AC är stora och har så enormt mycket erfarenhet + aktiviteter av alla möjliga slag. BFA verkar vara den organisation som lyckas bäst (är mest aktiva?) när det gäller nya kontakter. Dessutom har jag för mig att vi tyckte att bemötandet var ungeför lika bra från AC och BFA när vi för en massa år sedan skulle välja organisation. FFIA var däremot rena skämtet. Eller kanske snarare deprimerande.
  • Namaste72

Om jag inte missminner mig så är BFA den enda organisationen som under 2010 förmedlade i stort sett lika många barn som 2009. Alla andra minskade antal förmedlade barn rejält. Vissa upp mot 50%.

{ Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Hjärtat längtar
    Manchester skrev 2011-05-16 19:42:09 följande:
    Just nu är det många nya länder i Afrika som öppnar för adoption.
    vilka fler länder är nya förutom Zambia?
  • VNmamma
    Hjärtat längtar skrev 2011-05-17 10:18:04 följande:
    www.bt.se/nyheter/svenljunga/de-fick-inte-beh...
    Ja, det var ett tydligt exempel på varför många tvekar att adoptera ett Sverigefött barn.

Hoppas att barnet får det bra. Trots att det ryckts bort från sina första vårdnadshavare efter åtta månader och sedan skolats in till nya föräldrar - på institution dessutom. En annan sak: Eftersom föräldrarna har delad vårdnad ska barnet knyta an till sin mamma och pappa i två olika miljöer - efter att redan ha brutits upp en gång.

Det låter verkligen inte idealiskt och man undrar lite över barnperspektivet...

Men lag är lag. 
  • en glad
    Hjärtat längtar skrev 2011-05-17 15:24:34 följande:
    Enligt en undersökning tar det _i genomsnitt_ 7 månader att genomföra en nationell adoption från placering till lagakraftvunnen dom. Tiden går åt till mammans betänketid (minst 6 veckor efter förlossningen, ibland mer,), tingsrättens handläggning, socialnämndernas (vanligen två stycken i olika kommuner) utredningar, nämndbehandlingar, ny handläggning i tingsrätten, dom, lagakrafttid. 

Det är många tidskrävande procedurer som sker i barnens ursprungsländer vid internationell adoption också. Skillnaden är att vid nationell adoption så bor barnet redan i adoptivhemmet under hela denna osäkra tid ...  
  • VNmamma
    en glad skrev 2011-05-17 22:24:30 följande:
    Enligt en undersökning tar det _i genomsnitt_ 7 månader att genomföra en nationell adoption från placering till lagakraftvunnen dom. Tiden går åt till mammans betänketid (minst 6 veckor efter förlossningen, ibland mer,), tingsrättens handläggning, socialnämndernas (vanligen två stycken i olika kommuner) utredningar, nämndbehandlingar, ny handläggning i tingsrätten, dom, lagakrafttid. 

Det är många tidskrävande procedurer som sker i barnens ursprungsländer vid internationell adoption också. Skillnaden är att vid nationell adoption så bor barnet redan i adoptivhemmet under hela denna osäkra tid ...  
    Så synd att adoptivföräldrarna fick fel information om tidsaspekten. Det visar hur nytt och ofta oprövat nationell adoption är också för dem som handlägger den.
  • stresss

Jag tror att i de fallen som svenska föräldrar öskar adoptera bort barnen, så arbetar socialtjänsten ofta för att avråda dom, och i stället placera barnen i fosterhem. Eftersom det är en mycket svårt beslut, så är det många som inte står fast vid det, utom behåller barnen, även om de inte hade tänkt det från början. Sen är det inte vanligt alls överhuvudtaget att svenska barn adopteras bort.

Svar på tråden Adoption Sverige