• Fisbubbla

Lilla Edet! = )

Hej goa FL´are!

Jag undrar om det finns Lilla Edet-bor på forumet som kan ge nyttiga tips till en blivande inflyttad göteborgska, och kanske träffas över fika eller lekstund med barn.

Vi flyttar i sommar (har köpt hus) och lämnar storstan Göteborg bakom oss, för ett lugnare liv i ett mindre samhälle. Jag känner ett fåtal människor på orten, men det är ju alltid trevligt att lära känna fler.

Så! Finns ni därute, så tveka inte att skriva en rad eller två!  Solig
  • Svar på tråden Lilla Edet! = )
  • HäckHäxan

Hej hopp...

Jag bor i lilla edet, bara hojta när ni är på plats, träffas gärna och låter barnen leka i parken eller på någon lekplats

Light travels faster than sound. That?s why some people appear bright until you hear them speak!
  • Fisbubbla

Åh, vad kul att du svarade!

Är du född och uppvuxen på orten? Eller kanske också inflyttad?

Flyttlasset kommer att gå kring månadsskiftet juni/juli och det lär säkert ta sin tid med att rota sig, men självklart hade det varit kul att ses.
    Har ställt barnen i dagiskö (har en 3- och en 5åring) och väntar på besked om placering. Är dina barn i dagisåldern?

• HäckHäxan
    Fisbubbla skrev 2011-04-14 10:48:32 följande:
    Åh, vad kul att du svarade!

Är du född och uppvuxen på orten? Eller kanske också inflyttad?

Flyttlasset kommer att gå kring månadsskiftet juni/juli och det lär säkert ta sin tid med att rota sig, men självklart hade det varit kul att ses.
    Har ställt barnen i dagiskö (har en 3- och en 5åring) och väntar på besked om placering. Är dina barn i dagisåldern?
    Min dotter är tre år. Står ni i kö enbart kommunalt eller har ni sökt till Nya skolan också? Min dotter går på nya skolan (privat) och jag är supernöjd, de har något högre % personal per barn och har varit superbar för min dotter och hennes utveckling.

Jag är delvis uppvuxen i gbg men även här, min familj flyttade hit 92, när jag var 12, så jag är nästan inrotad men inte helt

Vart i lilla edet flyttar ni, ut på landet eller mer i centrum?
    Light travels faster than sound. That?s why some people appear bright until you hear them speak!
  • Fisbubbla

Då är våra döttrar jämngamla! Glad

Barnen ställdes i kö till kommunal förskola och förhoppningsvis får vi placering i de centrala förskolorna.
    Vi kommer bo rätt centralt så det passar ju förträffligt. Men jag har fått höra av bekanta på orten att det är väntetider överallt, så vi får se vad som händer.

Men Nya skolan har jag inte hört talas om! Nu blev jag nyfiken faktiskt. Så det är i privat regi?
    Vet du om förskolan har en storbarnsavdelning också? Berätta gärna mera!

Var bor du på orten? Också centralt?

• HäckHäxan
    Fisbubbla skrev 2011-04-15 09:14:33 följande:
    Då är våra döttrar jämngamla! Glad

Barnen ställdes i kö till kommunal förskola och förhoppningsvis får vi placering i de centrala förskolorna.
    Vi kommer bo rätt centralt så det passar ju förträffligt. Men jag har fått höra av bekanta på orten att det är väntetider överallt, så vi får se vad som händer.

Men Nya skolan har jag inte hört talas om! Nu blev jag nyfiken faktiskt. Så det är i privat regi?
    Vet du om förskolan har en storbarnsavdelning också? Berätta gärna mera!

Var bor du på orten? Också centralt?
    Nya skolan har dagis från 1 års ålder och uppåt, sen förskola och även skola upp till åk 7 på orten, men finns även i trollhättan. Men vad jag förståt har de som mål att även ha 8 och 9 i framtiden så jag håller mitt hopp till det, annars gör det ju inte så mkt om hon får pendal 8-9 till thn, det tar ju inte så lång tid.

Det är köer överallt. Ja det är privat ägt och de är nog bra att sätta sig i kö där med, jag köade både kommunalt och till nya skolan då, som man får söka med andra papper, men de borde kommunens barnomsorg vad de nu kallas kunna skicka till er. Vi fick plats på nya skolan först och jag tog den och det har jag aldrig ångrat.

Vi bodde i centrum tills december, nu hyr jag ett hus lite utanför, men det tar bara ca 10 min att gå till centrum och bara några minuter på cykel.
  • Fisbubbla

Tack, tack!
    Ska kolla upp detta bums och sätta barnen i kö där också.
    Var ligger Nya skolan någonstans? Är det centralt, på Ström, Hjärtum?

• HäckHäxan
    Fisbubbla skrev 2011-04-15 09:48:29 följande:
    Tack, tack!
    Ska kolla upp detta bums och sätta barnen i kö där också.
    Var ligger Nya skolan någonstans? Är det centralt, på Ström, Hjärtum?
    Mitt inne i lilla edet centrum ett stenkast från Ica affären.
  • Fisbubbla

Det är precis sådana här tips som ovärderliga när man blir ny på annan ort!

Surfade runt på kommunens hemsida men där står inget om Nya skolan, så jag googlade och fick träff. Har läst på deras hemsida och nu känner jag igen förskolan utifrån bilderna (där har vi kört förbi ett par gånger), så nu vet jag var det ligger.
    Verksamhetsbeskrivningen på hemsidan låter väldigt bra! Har laddat ner ansökan direkt, så det ska printas ut och fyllas i.

Tack för tipset! Glad

• Fisbubbla

Sådärja!

Barnen har fått dagisplats på Solrosen, med start i september.

Jag undrar, Häckhäxan, hur är bussförbindelserna till Trollhättan? Går bussarna ofta? Kan man betala biljetten via sms?

• HäckHäxan
    Fisbubbla skrev 2011-06-13 12:28:40 följande:

Sådärja!

Barnen har fått dagisplats på Solrosen, med start i september.

Jag undrar, Häckhäxan, hur är bussförbindelserna till Trollhättan? Går bussarna ofta? Kan man betala biljetten via sms?

Hej. Nu försöker jag komma på vart solrosen ligger, men det är nog det dagiset i svackan, måste jag kolla upp

Förbindelserna till trollhättan är hyfsat bra eller egentligen lika bra som till gbg, för det är ju samma buss, nr 600. Vad jag vet så fungerar inte sms betalning här ännu, har kompisar som försökt ta sig hit och hem från gbg med det men det gick iaf inte för ett år sen.

Däremot är det enkelt att köpa busskort, dom finns på tidpunkten i gbg, på ica boström här uppe och på godbiten (kiosken som ligger vid hållplatsen i centrum) Killarna som jobbar där är kanonbra (vänner)

Jag tror även man skall kunna ladda korten med visakort på själva bussen, men är inte helt säker, det var hundra år sen jag åkte buss själv, min dotter är åksjuk, så jag drar mig in i det längsta för att ha med henne. Och brukar få skjuts till thn och handla med någon av mina syrror och deras killar
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • Fisbubbla

Jag har inget körkort så det lär nog bli många bussresor för min del, om jag ska iväg. Åtminstone tills kortet är taget iaf. De jag känner på orten åker aldrig med bussen, utan det är mycket bil där om de ska iväg.

Men då vet jag var busskorten finns, ska kolla upp detta!

Japp, Solrosen är det gula dagiset i svackan.

Svar på tråden Lilla Edet! = )